• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Arkusz organizacji szkoły i przedszkola. Wpływ zapisów w arkuszu na finanse placówki oświatowej i organu prowadzącego

Ważne informacje o szkoleniu

Arkusz organizacyjny to najważniejszy dokument okołobudżetowy. Stanowi punkt wyjścia do planowania budżetu szkół i racjonalizacji wydatków w oświacie. Podczas szkolenia zostaną wskazane fundamentalne zasady dotyczące organizacji szkoły/przedszkola w powiązaniu z budżetem gminy/powiatu w celu optymalizowania wydatków szkoły i jst w świetle obowiązujący przepisów prawnych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przedstawienie harmonogramu opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji szkoły i przedszkola.
  • Poznanie zależności między arkuszem organizacji a wydatkami szkoły i wysokością naliczonej subwencji oświatowej. Wskazanie na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową, jakie dane wpływają na jej wysokość?
  • Przedstawienie obszarów w arkuszu, w których można zoptymalizować koszty jednostek oświatowych.
  • Omówienie kwestii tworzenia oddziałów i podziału na grupy, wynagradzania nauczycieli, wymiaru etatów oraz godzin ponadwymiarowych.
  • Wskazanie, w jaki sposób dyrektor szkoły może mieć wpływ na kształtowanie wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji.
  • Analiza zbieżności danych wykazanych w arkuszu organizacji a danymi w SIO, ukazanie wpływu prawidłowego wykazania zadań w arkuszu na wysokość otrzymanej subwencji, wskazanie najczęstszych nieprawidłowości w tym zakresie.

Uzyskanie odpowiedzi na pytania:

  • jak należy prawidłowo czytać arkusze, aby zoptymalizować koszty utrzymania jednostek oświatowych?
  • czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd?
  • kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jst realnie darmowa?
  • jak planować pomoc psychologiczno-pedagogiczną?
  • jak wyszukiwać w arkuszach zbędne wydatki?
  • jaki jest wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu?
  • czy kwalifikacje nauczycieli mogą prowadzić do oszczędności w budżecie?
zwiń
rozwiń
Program
  1. Uwarunkowania prawne.
  2. Harmonogram opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji.
  3. Wzór arkusza organizacji. Informacje wymagane przepisami prawa. Informacje dodatkowe. Przypadek przedszkola i szkoły.
  4. Oddziały i ich wielkość:
    • przedszkole,
    • klasy I-III szkół podstawowych,
    • integracyjne,
    • specjalne,
    • sportowe.
  5. Oddziały łączone.
  6. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela?
  7. Ramowe plany nauczania:
    • obowiązkowe zajęcia edukacyjne,
    • dodatkowe zajęcia edukacyjne,
    • zajęcia rewalidacyjne,
    • zajęcia w ramach kkz,
    • zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    • zindywidualizowana ścieżka kształcenia,
    • doradztwo zawodowe,
    • zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
    • godziny do dyspozycji dyrektora szkoły.
  8. Nauczanie indywidualne.
  9. Świetlica szkolna.
  10. Internat.
  11. Wynagrodzenia nauczycieli.
  12. Wymiary etatów nauczycieli:
    • pensum wynikające z przepisów prawa,
    • pensum ustalane przez organ prowadzący,
    • pensum łączone,
    • przykłady i kalkulator.
  13. Etat przeliczeniowy.
  14. Godziny ponadwymiarowe. Korzyści i ograniczenia. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego.
  15. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
  16. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd?
    • punkt widzenia dyrektora a punkt widzenia samorządu,
    • wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu,
    • kalkulator.
  17. Kwalifikacje nauczycieli – klucz do oszczędnego budżetu.
  18. Wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu:
    • optymalizacja wydatków,
    • jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
  19. Arkusz organizacji a wydatki szkoły i wysokość subwencji oświatowej – zależności:
    • na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową, jakie dane wpływają na jej wysokość?
    • jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji?
  20. Dane wykazane w arkuszu organizacji a dane w SIO:
    • prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu a wysokość otrzymanej subwencji,
    • na co należy uważać?
  21. Dyskusja, odpowiedzi na kwestie problemowe.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Wójtowie/burmistrzowie/prezydenci/starostowie, sekretarze, skarbnicy, dyrektorzy i pracownicy wydziałów edukacji, CUW- ów, dyrektorzy szkół i przedszkoli publicznych.

 

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).

zwiń
rozwiń