• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Likwidacja zaległości z mandatów karnych i kar porządkowych nakładanych przez straże gminne i miejskie z uwzględnieniem najnowszych zmian. Przedawnienie mandatów i kar porządkowych, ulgi w spłacie mandatów oraz kierowanie mandatów i kar porządkowych do egzekucji administracyjnej.

Podczas spotkania odpowiemy na pytania m.in:
  1. Czy przepisy tarczy antykryzysowej (2.0., 3.0 i 4.0.) mają wpływ i w jakim zakresie na postępowanie mandatowe i egzekucyjne?
  2. Zmienione zasady doręczania pism w trybie KPA (zmiany w Prawie pocztowym, doręczanie bez potwierdzenia odbioru,tzw. doręczenia hybrydowe).
  3.  Doręczanie upomnień (czy upomnienie może być skutecznie doręczone w okresie stanu epidemii lub/i kwarantanny?)
  4. Czy kierować do osób ukaranych mandatem upomnienia na zaległości w związku z ogłoszonym stanem epidemiologicznym?
  5. Czy i na jakiej podstawie można w sposób formalny uregulować kwestie dot. ewentualnego niewysyłania do zobowiązanych upomnień dot. zaległości w mandatach.
  6. Czy wystawiać i kierować do organu egzekucyjnego tytuły wykonawcze w okresie stanu epidemiologicznego?
  7. Omówienie nowych wzorów tytułów wykonawczych.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Ogólna charakterystyka należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych kredytowanych przez strażników straży gminnych/miejskich:
  • W jaki sposób powstaje zobowiązanie?
  • Czy można odmówić przyjęcia mandatu?
  • Miejsce i termin płatności mandatu.
  • Czy można odwołać się od ukarania mandatem i do kogo?
  • Możliwość zapłaty mandatu kartą płatniczą – nowe rozwiązanie.
  1. Wybranie zagadnienia związane z gospodarką drukami ścisłego zarachowania:
  • Realizacja zamówienia na bloczki mandatowe.
  • W jaki sposób powinny być ostemplowane bloczki mandatowe?
  • Jak należy prowadzić ewidencję bloczków mandatowych w księdze druków ścisłego zarachowania?
  • Obowiązek inwentaryzacji i bieżącej kontroli bloczków mandatowych jako druków ścisłego zarachowania.
  • Aktualnie obowiązujące zasady dystrybucji i rozliczania formularzy mandatów.
  • Możliwość teleinformatycznego generowania formularzy mandatów.
  1. Zasady prowadzenia ewidencji księgowej w urzędzie gminy w zakresie mandatów karnych i kar porządkowych – wybrane zagadnienia:
  • Czy straż gminna/miejska może prowadzić ewidencję księgową wpływów należności z tytułu mandatów i kar porządkowych czy też jest to zadanie wyłącznie urzędu gminy?
  • W jakich terminach straż gminna/miejska powinna przekazywać do urzędu gminy informacje o nałożonych mandatach stanowiące podstawę ujęcia w ewidencji księgowej urzędu?
  • Jakie dokumenty powinny być przekazywane przez straż gminną/miejską do urzędu gminy celem zaksięgowania należności z tytułu mandatu i kary porządkowej?
  • Sposób prowadzenia ewidencji analitycznej i syntetycznej należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych i kar porządkowych.
  • Szczególne zasady rachunkowości należności z tytułu mandatów karnych i kar porządkowych nakładanych przez straże gminne.
  • W oparciu o jakie dokumenty mandat i karę porządkową można przypisać i odpisać w księgach rachunkowych?
  • Jaką datę wpływu należności z tytułu mandatów przyjąć w przypadku zapłaty mandatu kartą płatniczą?
  • Mandaty przedawnione – jak należy z nimi postępować, kiedy i w oparciu o jakie dokumenty należy je wyksięgować?
  • Różnice w przedawnieniu należności z mandatów i z kar porządkowych – w jakim terminie się przedawniają?
  • Przedawnienie należności z kar porządkowych – jakie przepisy stosujemy?
  • Termin przedawnienia należności z tytułu kary porządkowej.
  • Przekazywanie dochodów z tytułu kar porządkowych do budżetu Państwa.
  • Czy wolno stosować ulgi w spłacie kar porządkowych?
  • Jaki organ jest właściwy do stosowania ulg (np. umorzenia) kary porządkowej?
  1. Postępowanie w przypadku braku wpłat grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego kredytowanego lub kary porządkowej – zmiany w procedurze egzekucji administracyjnej:
  • czy od niezapłaconego w terminie mandatu pobiera się odsetki?
  • Działania przedegzekucyjne podejmowane przez wierzycieli należności z podlegających egzekucji administracyjnej (formy, terminy, dokumentowanie, cel dokumentowania działań informacyjnych).
  • czy jest obowiązek wystawiania upomnień na niezapłacone mandaty?
  • Wprowadzenie nowej instytucji – skierowanie przez wierzyciela do zobowiązanego wezwania o wyjawienie majątku.
  1. Wystawianie upomnień na zaległości publicznoprawne (doręczenie upomnienia, terminy, kwoty – nowe obligatoryjne elementy upomnienia, czy upomnienie musi być podpisane?)
  • Obciążenie zobowiązanego kosztami upomnienia (np. zapłata zaległości po wysłaniu upomnienia ale przed jego doręczeniem).
  • Kiedy zobowiązany nie ma obowiązku zapłaty kosztów upomnienia?
  • Czy i na podstawie jakich przepisów koszty upomnienia można umorzyć?
  • Przedawnienie kosztów upomnienia- nowe zasady wynikające ze zmienionej ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
  • Wystawianie i kierowanie do egzekucji administracyjnej tytułu wykonawczego oraz zasady współdziałania wierzyciela z organem egzekucyjnym:
  • Omówienie aktualnego wzoru i prawidłowego wypełnienia tytułu wykonawczego (forma przesłania do organu egzekucyjnego – elektroniczny tytuł wykonawczy).
  • Kiedy i na jakie kwoty wystawiać tytuł wykonawczy w przypadku mandatów?
  • Omówienie najczęściej występujących błędów w sporządzaniu tytułów wykonawczych.
  • Czy i kiedy wierzyciel powinien załączyć do przekazywanego tytułu wykonawczego informację dodatkową?
  • Obowiązek informowania organu egzekucyjnego o przedawnieniu mandatu,
  • Inne obowiązki wierzyciela w toku postępowania egzekucyjnego w tym zasady aktualizacji tytułów wykonawczych.

Uwaga! W trakcie szkolenia część warsztatowa poświęcona poprawnemu wystawianiu tytułu wykonawczego wg aktualnego wzoru:

  1. Czy istnieje obowiązek dochodzenia mandatu od osoby zmarłej?
  2. Czy mandat osoby zmarłej należy odpisać z ksiąg rachunkowych i w oparciu o jaki dokument?
  3. Jakie działania powinien podejmować urząd gminy w zakresie monitorowania realizacji tytułów wykonawczych przez właściwe organy egzekucyjne?
  4. Stosowanie ulg w spłacie należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych kredytowanych?
  • W oparciu o jakie formalnoprawne podstawy można stosować ulgi w spłacie mandatów?
  • Nowe, zmienione kryteria stosowania ulg w spłacie należności z mandatów w zależności o rodzaju ulgi, o którą ubiega się dłużnik (interes publiczny, ważny interes dłużnika, względy społeczne lub gospodarcze, możliwości płatnicze dłużnika)
  • Czy należność wynikającą z mandatu można umorzyć?
  • Zasady prowadzenia postępowania o ulgę w spłacie mandatu.
  • W jakiej formie rozstrzygnięty powinien być wniosek o zastosowanie ulgi w spłacie mandatu?
  • Jakie elementy musi zawierać decyzja administracyjna dot. ulgi w zapłacie mandatu w związku ze zmianami Kodeksu postepowania administracyjnego?
  • Jak prowadzić postępowanie w sprawie ulg w spłacie mandatów aby nie naruszyć przepisów dot. RODO?
  1. Dyskusja, pytania, wyjaśnienia, indywidualne konsultacje.
zwiń
rozwiń
Zajęcia skierowane do:

pracowników urzędów gmin zajmujących się księgowaniem i kierowaniem do egzekucji należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych i kar porządkowych.

W trakcie szkolenia poruszona zostanie m.in. tematyka skutecznej likwidacji zaległości z tytułu mandatów, problematyczne kwestie związane z przedawnieniem mandatów i kar porządkowych oraz aktualnie obowiązujące kryteria stosowania ulg w spłacie mandatów. Niektóre z fragmentów szkolenia mogą być interesujące również dla przedstawicieli straży gminnych/miejskich, zwłaszcza tych, którzy odpowiedzialni są w strukturze straży za zaopatrzenie w bloczki mandatowe, ewidencjonowanie i rozliczanie bloczków w księdze druków ścisłego zarachowania, przekazywanie informacji do urzędu gminy o nałożonych mandatach, i wreszcie tych, którzy monitorują proces ściągalności mandatów

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, zarówno cywilnoprawnych jak i publicznoprawnych. W ramach obowiązków zawodowych zajmowała się również realizacją dochodów z opłaty skarbowej, administracyjnych kar pieniężnych, mandatów nakładanych przez funkcjonariuszy straży miejskiej, a także stosowaniem ulg w spłacie należności budżetowych oraz gospodarką kasową w urzędzie. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-ca Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Autorka opracowań z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowanych w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne. Stały współpracownik FRDL.

zwiń
rozwiń