• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Najważniejsze kwestie dla koordynatorów i kandydatów na koordynatora ds. dostępności

Cele i korzyści

Po wejściu w życie ustawy o dostępności, szkolenia zyskały nowy wymiar, ważną ich częścią stało się omówienie ustawy, dyskusje z uczestnikami oraz omawianie wielu ważnych sytuacji, z jakimi spotykają się w codziennym życiu zarówno osoby z niepełnosprawnością jak i mieszkańcy każdego zakątka naszego kraju.

Podczas 2 dniowego spotkania uczestnicy nabędą wiedzę oraz umiejętności związane z wdrażaniem systemów oraz rozwiązań dostepnościowych. Zarówno z obszarów architektonicznych, dostępność usług obsługi klientów czy dostępności cyfrowej. Zakres oferty obejmuje wiele grup i ich potrzeb związanych z dostępnością miedzy innymi osoby z niepełnosprawnością, seniorów, rodziców i opiekunów z małymi dziećmi jak i wszystkie obszary działania z którymi każdy uczestnik szkolenia może się zapoznać.

Kurs kompleksowo obejmuje tematykę zadań związanych z realizacją ustawowego obowiązku powołania koordynatorów i zapewnienia dostępności ich obiektów i usług dla osób niepełnosprawnych.

zwiń
rozwiń
Program

Dzień I

  1. Porozmawiajmy o niepełnosprawności i szczególnych potrzebach klientów. Co tak naprawdę oznacza niepełnosprawność i dlaczego dostępność jest tak ważna w życiu osób z niepełnosprawnością i szczególnymi potrzebami. 
  2. Czym są, skąd się biorą i jak klasyfikować bariery.
  3. Dostępność w kontekście społecznym, czyli nie tylko dla osób z niepełnosprawnością.
  4. Podstawy prawne - ustawa o dostępności.
  5. Beneficjent dostępności - opis potrzeb, ograniczeń i barier w ujęciu różnych niepełnosprawności.
  6. Obszary dostępności, pojęcia:
    1. nowa kwalifikacja rynkowa,
    2. kim jest koordynator ds. dostępności,
    3. koordynator w organizacji,
    4. certyfikacja.
  7. Obszary dostępności:
    1. Cyfrowa,
    2. Architektoniczna,
    3. Obsługa klienta.
  8. Wymiana doświadczeń.

 

Dzień II

  1. Obszary dostępności: zasady, kryteria sukcesu, poziomy.
  2. Opracowanie standardów dostępności w organizacji.
  3. Wdrażanie standardów dostępności w organizacji.
  4. Dokumentacja dostępności w organizacji na podstawie opisu organizacji.
  5. Narzędzia monitorowania dostępności: obsługa klienta, cyfrowa, architektoniczna.
  6. Zasady tworzenia dostępności; szablony pism, dokumentów (word, PDF), strony www, nagłówki, odnośniki, grafiki.
  7. Charakterystyka usług dostępności.
  8. Savoir Vivre w obsłudze klienta z niepełnosprawnością.
  9. Dobre praktyki, podsumowanie, wymiana doświadczeń. 
zwiń
rozwiń
Szkolenie skierowane do:

Pracowników wszystkich instytucji publicznych (urzędy, jednostki komunalne, oświatowe, pomocy społecznej, urzędy pracy, instytucje kultury, sportu) odpowiedzialnych za wdrożenie dostępności w urzędzie. Osoby, które pełnią role Pełnomocników ds. osób niepełnosprawnych oraz do Koordynatorów ds. dostępności w jednostce.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Z wykształcenia specjalistka do spraw komunikacji, socjolożka, psychoterapeutka. Od 2007 roku związana z sektorem pozarządowym. Swoją wiedzę oraz doświadczenia pracy zdobywała pracując między innymi w Fundacji Mam Marzenie, Fundacji TUS, Fundacji Aktywizacja, Fundacji Rozwoju i Wsparcia PASIEKA, Polskim Związku Niewidomych czy Polskim Związku Głuchych. Aktywnie wspierała prace związane z dostosowaniem przestrzeni miejskiej Warszawy, Rzeszowa, Łodzi czy Poznania do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Od lat pracuje jako mediator rodzinny i psychoterapeutka w Centrum Pomocy Rodzinie PRZYSTAŃ oraz Pracowni Rozwoju Osobistego w Rzeszowie. Prowadzi także liczne szkolenia z umiejętności miękkich, jak również specjalistyczne szkolenia branżowe. O dostępności rozmawia chętnie i dużo, zdając sobie sprawę z potrzeby zmian, jakie są niezbędne w rzeczywistości, jaka nas otacza dla godnego i bezpiecznego życia nas wszystkich. Prywatnie żona i wielbicielka własnego ogrodu.

zwiń
rozwiń