• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Ochrona danych osobowych w Ośrodku Pomocy Społecznej z uwzględnieniem zadań Zespołów Interdyscyplinarnych oraz Gminnych Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Ważne informacje o szkoleniu

Przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w codziennej pracy Ośrodków Pomocy Społecznej zawsze budzi wiele emocji interpretacyjnych. Dane szczególnie wrażliwe muszą być szczególnie chronione. Pracownicy OPS-ów często zostają pozostawieni „sami sobie" przy realizacji swoich bardzo trudnych zadań. Oferowane przez nas szkolenie ma za zadanie rozwiązanie tych wątpliwości. Jakie dane może przetwarzać OPS i w jakim zakresie? Komu te dane mogą być udostępniane i na jakich warunkach? Czy osoby, których dane dotyczą muszą wyrazić zgodę na ich przetwarzanie? To tylko przykładowe pytania, na które odpowiemy podczas zajęć. Kolejnym elementem jest współpraca OPS-ów z Zespołem Interdyscyplinarnym oraz Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W skład tych gremiów wchodzą także osoby niebędące pracownikami pomocy społecznej. W związku z tym zapraszamy na szkolenie także członków w/w komisji i zespołów. Zadania są wspólne i cel jest wspólny, a z praktycznego doświadczenia wynika, że często dochodzi do konfliktów na linii OPS - Komisja, OPS - Zespół. Trener dodatkowo deklaruje możliwość indywidualnych konsultacji bez ograniczenia czasowego.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Przypomnienie obowiązujących zasad ochrony danych osobowych w realizacji zadań pomocy społecznej oraz podniesienie kwalifikacji i świadomości osób realizujących zadania w tym zakresie. Ważnym elementem szkolenia jest zwrócenie uwagi na nowe wymagania stawiane przez RODO, także w związku z prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi z zakresu pomocy społecznej. Zajęcia prowadzone będą częściowo w formie wykładu, warsztatów a także dyskusji angażującej uczestników przy rozwiązywaniu przypadków przygotowanych w oparciu o faktyczne zaistniałe sytuacje. Przed szkoleniem uczestnicy rozwiązują test samosprawdzający, a w trakcie warsztatów sami konfrontują udzielone przez siebie odpowiedzi ze stanem faktycznym. Podczas warsztatów przewiduje się także ćwiczenia z zakresu klasyfikacji informacji oraz analizę decyzji administracyjnych wydanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, po przeprowadzonych kontrolach w JST oraz jednostkach organizacyjnych.

zwiń
rozwiń
Program
  1. Zakres stosowania RODO w kontekście działalności ośrodka pomocy społecznej.
  2. Najważniejsze definicje - znaczenie praktyczne w administracji (dane osobowe, przetwarzanie, ograniczenie przetwarzania, profilowanie, zbiór danych, administrator, podmiot przetwarzający, odbiorca, zgoda, naruszenie ochrony danych osobowych, dane biometryczne, dane dotyczące zdrowia, organ nadzorczy).
  3. Podstawowe zasady przetwarzania danych osobowych (praworządność, celowość, adekwatność, aktualność, ograniczenie czasowe, integralność i poufność, rozliczalność).
  4. Legalność przetwarzania danych osobowych zwykłych - przesłanki (zgoda osoby, której dane dotyczą w tym wyrażenie zgody przez dziecko); wykonanie umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą; wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze; ochrona żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą; wykonanie zadania realizowanego w interesie publicznym; prawnie uzasadnione interesy realizowane przez administratora - wyłączenie organów administracji publicznej).
  5. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych - warunki wyrażenia zgody, przejrzystość formuły - wzór zgody, zasadność zgody wyrażanej dla OPS.
  6. Przetwarzanie danych osobowych wrażliwych - kategorie danych wrażliwych, przesłanki ich przetwarzania w Ośrodku Pomocy Społecznej.
  7. Przetwarzanie danych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa w OPS.
  8. Obowiązek informacyjny administratora danych - zakres podawanych informacji, które należy przekazać osobom, których dane będą przetwarzane; przejrzystość przekazywanych informacji; Praktyczna realizacja obowiązku informacyjnego w przypadku zbierania danych od osoby, której dane dotyczą oraz w przypadku innego trybu ich pozyskania - wzór klauzuli informacyjnej. Okoliczności, w których administrator jest zwolniony z obowiązku informacyjnego - praktyczna realizacja obowiązku informacyjnego w OPS.
  9. Prawa osoby, której dane dotyczą - prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania, „prawo do bycia zapomnianym", prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu, prawa związane z profilowaniem - które prawa podlegają wyłączeniu w zadaniach realizowanych przez ośrodki pomocy społecznej.
  10. Podmiot przetwarzający dane w imieniu administratora - obowiązki i odpowiedzialność podmiotu przetwarzającego dane w imieniu administratora - umowa o powierzeniu przetwarzania danych podmiotowi przetwarzającemu przez administratora danych, w jakich sytuacjach i z jakimi podmiotami ośrodek pomocy społecznej powinien podpisać umowę o powierzeniu przetwarzania danych osobowych.
  11. Obowiązek rejestrowania czynności przetwarzania - zakres danych w rejestrze.
  12. Ogólne zasady zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych - upoważnienia do przetwarzania danych osobowych dla pracowników ośrodka, upoważnienia dla członków zespołu interdyscyplinarnego i grup roboczych oraz członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych - zakres.
  13. Obowiązek zgłaszania naruszenia ochrony danych osobowych organowi nadzorczemu - w jakich okolicznościach mówimy o naruszeniu zasad, które podlega tylko wpisaniu do rejestru naruszeń, a kiedy takie naruszenie należy zgłosić organowi nadzorczemu (okoliczności naruszenia, skutki, podjęte działania).
  14. Zawiadamianie osoby, której dane dotyczą o naruszeniu ochrony danych osobowych.
  15. Ochrona danych osobowych a postępowanie administracyjne.
  16. Ochrona danych osobowych a udostępnianie informacji publicznej.
  17. Obowiązki pracowników ośrodka pomocy społecznej w zakresie ochrony danych osobowych (podopiecznych, stron postępowania administracyjnego, pracowników).
  18. Zmiany w KPA, w ustawie o pomocy społecznej, w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w związku z koniecznością realizacji obowiązków wynikających z RODO.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Zajęcia przeznaczone są dla wszystkich pracowników pomocy społecznej z uwzględnieniem członków zespołów interdyscyplinarnych oraz gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalista z zakresu procedur administracyjnych, ochrony danych osobowych, informacji publicznej, profesjonalnej obsługi klienta i systemów zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego. Realizator wielu unijnych programów. Doświadczony wykładowca oraz samorządowiec, praktyk, szkolący od kilku lat pracowników administracji samorządowej i rządowej na terenie całego kraju. Rocznie przeprowadza ok. 200-220 szkoleń, na których przeszkolonych zostaje ok. 1500-2000 osób. Stały współpracownik Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.okst.pl lub mailem na adres szkolenia@okst.pl do 29 stycznia 2021 r.