• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Skargi, wnioski i petycje oraz postępowanie administracyjne w tych sprawach

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Ważne informacje o szkoleniu

Problematyka skarg, wniosków i petycji pozostaje aktualnym zagadnieniem w codziennym działaniu administracji publicznej, bowiem środki te stanowią jeden z podstawowych instrumentów społecznej kontroli administracji. Ponadto z uwagi na zmiany w 2018 r. ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa, a w związku z tym ustanowienie wymogu obligatoryjności powołania komisji skarg, wniosków i petycji celem szkolenia jest przedstawienie słuchaczom: podstawowych zagadnień dotyczących instytucji skargi, wniosku i petycji w postępowaniu administracyjnym, a także omówienie praktycznych aspektów prawidłowego powołania wskazanej komisji i prowadzenia postępowania w tych sprawach.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Poszerzenie wiedzy z zakresu podstaw prawnych skargi, wniosku i petycji w postępowaniu administracyjnym.
• Nabycie umiejętności udzielania prawidłowych odpowiedzi na petycje, skargi i wnioski.
• Pozyskanie umiejętności prawidłowego prowadzenia postępowań w zakresie skarg, wniosków i petycji.

zwiń
rozwiń
Program

1. Komisja skarg, wniosków i petycji rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa:
a. Obligatoryjny charakter powołania.
b. Skład komisji. Zakres zadań.
c. Przykłady rozwiązań postępowania w sprawie skarg, wniosków i petycji w Statucie Gminy, Statucie Powiatu.
2. Pojęcie skargi, wniosku i petycji:
a. Etapy kształtowania się instytucji skarg, wniosków i petycji.
b. Podstawy prawne składania i rozpatrywania skarg, wniosków i petycji.
c. Pojęcie i przedmiot skargi, wniosku, petycji.
3. Właściwość organów w sprawach skarg, wniosków i petycji. Zakres podmiotowy i przedmiotowy postępowania w sprawach skarg, wniosków i petycji.
4. Postępowanie w sprawie skargi, wniosków, petycji a postępowanie administracyjne:

a. Zasady ogólne kpa odnoszące się do postępowania w sprawie skarg i wniosków oraz rozpatrzenia petycji.
b. Odpowiednie stosowanie kpa w postępowaniu w sprawie rozpatrzenia petycji.
5. Formy wnoszenia oraz kwalifikacja pisma jako skargi, wniosku i petycji.
6. Terminy rozpatrywania skargi, wniosku i petycji.
7. Sposoby zwalczania przewlekłości w załatwianiu skarg, wniosków i petycji.
8. Przebieg postępowanie w sprawie skarg, wniosków i petycji:

a. Organizacja przyjmowania i załatwiania skarg, wniosków i petycji.
b. Nadzór i kontrola nad prawidłowością działania organów w tym zakresie.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie jest adresowane do pracowników organów administracji samorządowej, a także radnych i pracowników urzędu gminy/starostwa powiatowego/urzędu marszałkowskiego obsługujących biuro rady gminy/powiaty/sejmiku.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, profesor UŁ dr hab. Wykładowca z zakresu prawa administracyjnego i postępowania administracyjnego oraz sądowoadministracyjnego. Promotor ponad 300 prac licencjackich i magisterskich z tego zakresu. Doświadczony trener otwartych i zamkniętych szkoleń organizowanych przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej w całej Polsce. Posiada także wieloletnie doświadczenie praktyczne na stanowiskach kierowniczych w centralnych organach administracji rządowej i samorządzie zawodowym.

zwiń
rozwiń