• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Sposoby wygasania zobowiązań podatkowych

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Cele i korzyści

Zapoznanie służb finansowych gminy, odpowiedzialnych za dochody podatkowe i publicznoprawne, z nowymi regulacjami prawnymi w zakresie egzekucji administracyjnej. Szkolenie ma na celu przybliżenie procedur windykacji i egzekucji podatków i należności publicznoprawnych. Prawidłowa windykacja podatków i należności publicznoprawnych, przyczyni się do zwiększenia dochodów jednostki samorządu terytorialnego. Szkolenie odpowie na szereg wątpliwości związanych ze stosowaniem nowych przepisów egzekucji administracyjnej.

zwiń
rozwiń
Program

1. Zapłata podatku: Terminy zapłaty podatków, opłat i należności publicznoprawnych. Zapłata podatku przez podatników prowadzących działalność gospodarczą. Zapłata przez inne osoby niż zobowiązany. Zarachowanie wpłaty według przepisów obowiązujących od 01.01.2020 r. Konsekwencje w praktyce nieprawidłowego zarachowania wpłaty. Rozliczenie wpłaty dokonanej po terminie płatności. Różne interpretacje art. 62 § 1 Ordynacji podatkowej i ich skutki w egzekucji. Rozliczenie wpłaty dokonanej po terminie płatności. Co to są działania informacyjne wierzyciela? Od kiedy liczymy koszty upomnienia? Czy koszty upomnienia podlegają umorzeniu? Kolejność zaliczania wpłat. Kiedy należy wydać postanowienie o zarachowaniu wpłaty? Kto może dokonać zapłaty podatku. Zapłata podatku u inkasenta – jak nie dopuścić do złamania tajemnicy skarbowej. Jakie dokumenty można udostępniać inkasentowi w celu poboru podatku. Ściąganie podatków przez firmy windykacyjne – czy jest to dozwolone? Zapłata zaległego podatku w organie egzekucyjnym. Na czym polega udział wójta, burmistrza w postępowaniu egzekucyjnym? Jak przyspieszyć egzekwowanie podatków przez organ egzekucyjny? Co zrobić, aby wójt nie płacił kosztów egzekucyjnych? Co z zaległościami dłużników nieściągalnych? Kiedy warto sięgać po egzekucję z nieruchomości? Jak prawidłowo postępować podczas egzekucji z nieruchomości?

2. Potrącenia: Potrącenie sposobem na dłużników będących jednocześnie wierzycielami gminy. Kiedy można dokonać potrącenia? Czy potrzebna jest zgoda podatnika? Potrącenie na wniosek dłużnika czy z urzędu? Na jaki dzień – w sytuacji potrącenia - liczymy odsetki? Postanowienie o dokonaniu potrącenia. Kiedy i w jaki sposób odmawiamy dokonania potrącenia? Czym różni się potrącenie podatku od potrącenia należności publicznoprawnej?

3. Nadpłata podatku: Co to jest nadpłata i kiedy powstaje? Kiedy organ podatkowy wydaje decyzję w sprawie nadpłaty? Czy nadpłata to tylko podatek czy również odsetki? Co z nadpłatą gdy podatnik ma inne zaległości? Czy podatnik powinien złożyć wniosek o zwrot nadpłaty? Kiedy zwrócić nadpłatę? W jakich przypadkach nie jest możliwe zwrócenie nadpłaty? Czy urząd może potrącić koszty zwrotu nadpłaty? Jaki jest termin zwrotu nadpłaty? W jaki sposób dokonujemy zwrotu nadpłaty? Jakich nadpłat nie zwracamy? Czy podatnikowi należą się odsetki od nadpłaty? Kiedy od nadpłaty liczymy odsetki (oprocentowanie nadpłaty)? Kiedy nie można orzekać w sprawie nadpłaty? Kiedy wydajemy decyzję o odmowie nadpłaty? Czy nadpłata się przedawnia? Co zrobić z przedawnioną nadpłatą?

4. Przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych, czyli podatnik oddaje gminie swój majątek za długi: Komu przysługuje? Czy zawsze potrzebny jest wniosek podatnika? Czy konieczne jest zawarcie umowy z podatnikiem? Forma wyrażenia zgody lub jej odmowa. Czy do przejęcia nieruchomości w zamian za długi potrzebna jest uchwała rady gminy? Na jaki dzień – w sytuacji przeniesienia prawa w zamian za długi - liczymy odsetki? Czy konieczna jest w tej sprawie decyzja?

5. Umorzenie zaległości: Kiedy, kto i jak powinien składać wniosek o umorzenie? Co z wnioskami składanymi przed terminem płatności? Jakie dokumenty załączyć do wniosku? Co to znaczy ważny interes podatnika? Co nazywamy interesem publicznym? Ulgi w spłacie podatków w czasie epidemii. Czy organ podatkowy może czy musi umorzyć zaległość? Umorzenie podatku czy odsetek? Rozłożenie na raty podatku i umorzenie odsetek – co zrobić, gdy podatnik nie spłaca rat? Czy można umorzyć pod warunkiem? Umorzenie podatku a pomoc publiczna. Umorzenie zaległego podatku z urzędu. Czy można umorzyć podatek osobie trzeciej? Obowiązek podawania do publicznej wiadomości informacji o umorzeniach. Czy są granice umorzenia? Do jakiej kwoty wójt może umorzyć podatek? Czym różni się umorzenie zaległego podatku od umorzenia zaległej należności publicznoprawnej? Jak definiować względy społeczne? Co to są względy gospodarcze? Jak zbadać możliwości płatnicze zobowiązanego? Na podstawie jakich dokumentów udzielamy ulg w spłacie zobowiązań? Umorzenie, rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności – prawo czy obowiązek wójta? Różnice w ulgach w spłacie podatków i należności publicznoprawnych.

6. Przedawnienie: Jaki ma wpływ na dochodzenie należnego podatku? Czy zawsze podatek przedawnia się z upływem 5 lat? Co ma wpływ na bieg terminu przedawnienia? Jak liczyć okres przedawnienia? Co zawiesza a co przerywa bieg przedawnienia? Czy doręczenie upomnienia przerwie bieg terminu przedawnienia? Co zrobić, aby podatek się nie przedawnił? Co zrobić z zaległością przedawnioną? Czy hipoteka i zastaw skarbowy nadal chronią przed przedawnieniem?

7. Pytania i dyskusja uczestników.

zwiń
rozwiń
Adresaci

SZKOLENIE SKIEROWANE DO:

pracowników organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego zajmujących się dochodzeniem należności podatkowych i publicznoprawnych na rzecz gminy (skarbnicy i księgowi podatkowi oraz osoby zajmujące się windykacją podatków i opłat).

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk i teoretyk w dziedzinie prawa finansowego, a szczególnie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego; absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka studiów doktoranckich Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu; właściciel Kancelarii JST konsultacje szkolenia doradztwo dla jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni pracownik jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni redaktor naczelny „Prawa Finansów Publicznych”, konsultant Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca regionalnych izb obrachunkowych, autor książek: „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej”, „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka”, współautor książek „Jednostki pomocy społecznej”, „Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, „Podatki lokalne 2016” i „Rejestr Należności Publicznoprawnych” oraz publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej”, „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wydawnictw INFOR, CH Beck i Wolters Kluwer Polska.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

CENA:

270 zł netto. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.

ZGŁOSZENIA:

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: szkolenia@okst.pl lub poprzez formularz zgłoszenia www.okst.pl do 1 września 2020 r.

UWAGA: ILOŚĆ MIEJSC OGRANICZONA!