• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jak zastosować sankcje ustawowe po upływie terminu i raty opłaty za korzystanie z zezwoleń alkoholowych . Wydawanie, zmiana, wygaszanie i cofanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu . Jak wygasić zezwolenie po śmierci przedsiębiorcy.

Ważne informacje o szkoleniu

Uczestnicy  szkolenia  uzyskają  szeroki  pakiet  informacji  dotyczących  trybu postępowania z przedsiębiorcami, którzy musieli złożyć  oświadczenia o wartości sprzedaży i wnieść opłaty do 31 stycznia 2023r. bądź w ciągu następnych 30 dni, pełnej procedury wydawania, wygaszania  zezwoleń w czasie epidemii, szczególnie w sytuacji likwidacji działalności gospodarczej np. w 2022r. i niepoinformowania o tym, trudności w prawidłowym stosowaniu przepisów o zarządzie sukcesyjnym po śmierci przedsiębiorcy posiadającym zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści


• Ułatwienie pracy bieżącej urzędników w obliczu konieczności stosowania przepisów wielu ustaw obowiązujących w pracy z zezwoleniami na sprzedaż alkoholu, szczególnie w 2023r.
• Uzyskanie odpowiedzi na nurtujące pytania zawodowe.
• Rozwiązywanie bieżących probIemów zgłaszanych przez uczestników szkolenia.
• Aktualna interpretacja treści przepisów obecnie obowiązujących (m.in. covidowych, ustawy winiarskiej, zarządu sukcesyjnego, prawa przedsiębiorców, ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych) w odniesieniu do treści ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.
• Przedstawienie bądź pogłębienie zasad współpracy urzędnika ze stronami postępowania.

zwiń
rozwiń
Program

1. Procedura stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia z powodu braku opłaty I raty i dopłaty 30 % w ciągu 30 dni - krok po kroku:

  • czy jest możliwa korekta oświadczenia o wartości sprzedaży alkoholu za 2022 rok?
  • likwidacja działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę do 2 marca 2023r., co z opłatami w razie braku zgłoszenia zaprzestania sprzedaży alkoholu?
  • opłata wniesiona w niepełnej wysokości – do których zezwoleń należało doliczyć 30% opłaty,
  • zapowiedź rezygnacji ze sprzedaży alkoholu z powodu likwidacji punktu sprzedaży w 2023 roku - jak poprawnie obliczyć należną opłatę?
  • wszczęcie postępowania w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia – forma,
  • czynności organu w trakcie postępowania,
  • z jaką datą stwierdzamy wygaśnięcie zezwolenia,
  • prawidłowe ustalenie okresu karencji,
  • sposoby naliczenia zaległych należności,
  • jak skutecznie i zgodnie z prawem wyegzekwować zaległe opłaty po wygaszeniu zezwolenia,
  • działanie organu przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego.

2. Zwrot opłaty za korzystanie z zezwoleń- prawo i praktyka:

  • zwrot na wniosek czy z urzędu- najnowsze zalecenia RIO,
  • istota opłaty nienależnie wniesionej,
  • kiedy zwrot opłaty jest obowiązkowy bez wniosku przedsiębiorcy?

3. Wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w 2023 roku:

  • jak i komu można wydawać zezwolenia jednorazowe, kateringowe – sprzedaż obwoźna, food trucki, mobilni barmani, fryzjerzy,itp.
  • ocena prawidłowości tytułu prawnego do lokalu - winiarze, współwłasność,
  • decyzja o zatwierdzeniu zakładu a zaświadczenie Sanepidu, 
  • ocena treści wniosku, ustalenie daty wszczęcia postępowania,
  • czy wydawać przedsiębiorcy potwierdzenie przyjęcia wniosku?
  • zasady poświadczania za zgodność z oryginałem dokumentów (opłata skarbowa?)
  • wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku, zastosowanie art. 64 Kpa,
  • jak poprawnie stosować art. 10 i 79a kpa,
  • procedura przekazywania sprawy do organu opiniującego,
  • ustalenie optymalnego terminu ważności zezwolenia kto ustala i w jakiej formie,
  • wniesienie opłaty przed wydaniem zezwolenia - praktyka i prawo, 
  • ponaglenie - procedura organu,
  • oględziny a kontrola w terenie – udział przedsiębiorcy,
  • postępowanie organu z informacjami przesyłanymi mailowo.

4. Instytucja przedłużenia zezwolenia przez dodatkowy okres 6 miesięcy w czasie zagrożenia epidemicznego:

  • kiedy, kto i jak może stosować tą instytucję?
  • jakie czynności wykonuje przedsiębiorca, a jakie organ zezwalający,
  • kwestia wpisania nowego terminu zezwolenia do CEIDG,
  • podstawy prawne zakupu alkoholu w hurtowni,
  • czy zarządca sukcesyjny może przedłużyć zezwolenie?

5. Ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich i jej wpływ na wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu:

  • nowe kategorie przedsiębiorców uprawnionych od 7 marca 2022r. do uzyskania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
  • definicje drobnego producenta wina i innych przedsiębiorców (sadownika, pszczelarza) na podstawie przepisów ustawy winiarskiej,
  • producent wina jako hurtownik,
  • rodzaje dokumentów „winiarzy” składanych do wniosku o wydanie zezwolenia i sposób ich oceny przez organ zezwalający,
  • zasady wydawania zezwoleń producentom wina.

6. Zrzeczenie się przez przedsiębiorcę prawa do wniesienia odwołania:

  • najnowsze orzecznictwo- zmiana przepisów!! 
  • termin i forma zrzeczenia się, stosowanie instytucji „zrzeczenia się” do postanowień komisji
  • skutki zrzeczenia się dla wprowadzenia danych do ewidencji działalności gospodarczej.

7. Zmiana treści zezwolenia – kiedy jest konieczna?

  • prawidłowy tryb i forma prawna, pouczenia,
  • zmiany zgłaszane przez przedsiębiorców- kiedy powodują konieczność zmiany zezwolenia?

8. Jak przygotować się do przeprowadzenia kontroli punktów sprzedaży alkoholu w 2023 roku, w tym, w zakresie oświadczeń o wartości sprzedaży alkoholu:

  • kontrola w czasie stanu zagrożenia epidemią – zasady i ograniczenia,
  • jak sporządzić analizę prawdopodobieństwa naruszenia prawa,
  • skład zespołu kontrolnego i jego uprawnienia,
  • tryb zawiadomienia o terminie kontroli i sposób jej prawidłowego przeprowadzenia,
  • dokumenty zespołu kontrolnego upoważniające do przeprowadzenia kontroli,
  • miejsce kontroli – urząd czy siedziba przedsiębiorcy?
  • metody i zakres badania dokumentów finansowych.

9. Ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej a zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych - problemy prawne i praktyczne:

  • kiedy można stwierdzić wygaszenie zezwoleń po śmierci przedsiębiorcy,
  • procedura uzyskania przez zarządcę sukcesyjnego decyzji o potwierdzeniu możliwości wykonywania zezwolenia zmarłego przedsiębiorcy – wzory dokumentów.
  • zarząd sukcesyjny w spółce cywilnej a stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia,
  • prawa i obowiązki właścicieli przedsiębiorstwa „w spadku”,
  • komu można udzielić kolejnego zezwolenia po śmierci przedsiębiorcy?
  • zasady regulowania zaległych opłat, oświadczeń i innych obowiązków za korzystanie z zezwolenia po śmierci przedsiębiorcy – kto i kiedy musi uregulować zaległości,
  • czy zarządca sukcesyjny może wnosić o wydanie lub wygaszenie zezwolenia?

10. Cofnięcie zezwolenia w placówce handlowej lub gastronomicznej:

  • dowóz alkoholu w placówkach gastronomicznych – dopuszczalny czy nie?
  • naruszenie ustawowych warunków i zasad korzystania z zezwolenia na sprzedaż alkoholu,
  • reakcja organu zezwalającego na sygnały mieszkańców o naruszeniach przepisów ustawy,np. spożywanie alkoholu przed sklepem, zakłócanie porządku publicznego,itp.
  • naruszanie zakazu reklamy alkoholu w punktach sprzedaży alkoholu - postępowanie organu.
  • postępowanie dowodowe przed organem zezwalającym w trakcie cofnięcia zezwolenia.

11. Aktualne problemy orzecznicze występujące w praktyce urzędniczej

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie jest skierowane do osób zajmujących się zezwoleniami na sprzedaż alkoholu w urzędach miast i gmin, początkujących jak i doświadczonych urzędników, członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, pełnomocników ds. profilaktyki, radnych.
 

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, przewodnicząca składów orzekających organu II instancji, bardzo doświadczony praktyk i wykładowca, stały współpracownik w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz wielu innych ośrodków szkoleniowych. Od 1998 r. prowadzi szkolenia w zakresie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dla urzędników, członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz radnych. Na zlecenie samorządów lub firm szkoleniowych przeprowadza wiele szkoleń członków gminnych komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, strażników miejskich, radnych, a także przedsiębiorców i sprzedawców napojów alkoholowych w zakresie ich praw i obowiązków, odpowiedzialności za naruszenia przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości w formie szkoleń zamkniętych. W poprzednich latach wykładowca akademicki, prowadząca zajęcia na studiach podyplomowych.
 
 

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 490 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać na frdl-pc@frdl.bialystok.pl do 7 marca 2023 r.

Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.