• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Mandaty karne, kary porządkowe oraz zryczałtowane wydatki postępowania sądowego. Rachunkowość, ulgi w spłacie, egzekucja i przedawnienia. Elektroniczne tytuły wykonawcze

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będą mandaty karne i kary porządkowe w kontekście rachunkowości i egzekucji administracyjnej.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia w sposób kompleksowy zostanie przedstawiona problematyka skutecznej likwidacji zaległości z tytułu mandatów i kar porządkowych oraz procedura dotycząca dochodzenia zryczałtowanych wydatków postępowania sądowego przyznanych gminie w wyroku. Prowadząca omówi istotne kwestie związane z przedawnieniem mandatów i kar porządkowych oraz obowiązujące kryteria stosowania ulg w spłacie mandatów. Proponowane szkolenie ma na celu dostarczyć i rozszerzyć wiedzę, jaka jest wymagana od każdego pracownika, zajmującego się ewidencją księgową, poborem i kierowaniem do egzekucji administracyjnej należności z tytułu mandatów.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Poznanie obowiązków straży miejskich i gminnych oraz urzędów gmin w zakresie rachunkowości, ulg w spłacie i egzekucji mandatów karnych i kar porządkowych.
Uzyskanie wiedzy na temat przedawnienia mandatów karnych i kar porządkowych. 
• Wskazanie procedury dotyczącej dochodzenia zryczałtowanych wydatków postępowania sądowego, przyznanych gminie w wyroku.
Możliwość zweryfikowania swojej wiedzy dotyczącej wystawiania elektronicznych tytułów wykonawczych za zaległości z tytułu mandatów i kar porządkowych (e-TW).
Poznanie nowego narzędzia do podpisywania i wysyłki dokumentów elektronicznych (e-TW, e-ZW) – aplikacja AK Singer.
Poznanie nowego, obowiązującego od 1 stycznia 2023 r., elektronicznego formularza zawiadomienia wierzyciela do organu egzekucyjnego (e-ZW).
Podczas szkolenia prowadząca udzieli odpowiedzi na pytania:
- Jak przedawniają się należności z tytułu mandatów?
- Jak zmieniły się zasady przedawnienia kosztów upomnienia? Przykłady wyliczania terminów przedawnienia.
- Na które elementy przy wypełnianiu elektronicznego TW na mandaty należy zwrócić szczególną uwagę i jakie konsekwencje dla wierzyciela spowodować może niepoprawne wypełnienie e-TW?
- Czy należność z tytułu mandatu może być ściągnięta w drodze egzekucji z rachunku bankowego małżonka osoby ukaranej mandatem?
- Czy jeden e-TW można wystawić na kilka mandatów od tego samego zobowiązanego czy wystawiać na każdy mandat osobno?
- Jakie działania trzeba podjąć w przypadku śmierci osoby ukaranej mandatem - przed skierowaniem sprawy do egzekucji, po skierowaniu sprawy do egzekucji? Czy mandat może być egzekwowany od spadkobierców osoby ukaranej?
- Czy należności z tytułu mandatów mogą być umorzone?
- O jakich zdarzeniach wierzyciel musi zawiadomić organ egzekucyjny na formularzu e-ZW?
- Czy jednym e-ZW można zawiadomić o zmianach w kilku e-TW dotyczących tego samego zobowiązanego?
- Czy informacje o zmianach w TW wystawionych przed 1 lipca 2021r. wierzyciel przekazuje do organu egzekucyjnego na formularzu e-TW czy można np. w wersji papierowej?
Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych, w tym istotnych wzorów pism, decyzji, postanowień wydawanych w toku postępowania o ulgę w spłacie mandatu ,wzorów wystąpień do organu egzekucyjnego w celu monitorowania egzekucji należności oraz propozycji wybranych procedur postępowania związanego z zadaniem realizacji dochodów z tytułu mandatów.
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Ogólna charakterystyka należności z tytułu grzywien, nakładanych w drodze mandatów karnych, kredytowanych przez strażników straży gminnych/miejskich:
• W jaki sposób powstaje zobowiązanie?
• Czy można odmówić przyjęcia mandatu?
• Miejsce i termin płatności mandatu.
• Czy ukarany może odwołać się od ukarania mandatem i do kogo?
• Możliwość zapłaty mandatu kartą płatniczą - nowe rozwiązanie. 
2. Wybrane zagadnienia związane z gospodarką drukami ścisłego zarachowania:
• Realizacja zamówienia na bloczki mandatowe.
• Jak należy prowadzić ewidencję bloczków mandatowych w księdze druków ścisłego zarachowania?
• Obowiązek inwentaryzacji i bieżącej kontroli bloczków mandatowych jako druków ścisłego zarachowania. 
• Aktualnie obowiązujące zasady dystrybucji i rozliczania formularzy mandatów.
• Możliwość teleinformatycznego generowania formularzy mandatów.
3. Zasady prowadzenia ewidencji księgowej w urzędzie gminy w zakresie mandatów karnych i kar porządkowych – wybrane zagadnienia:
• Czy straż gminna/miejska może prowadzić ewidencję księgową wpływów należności z tytułu mandatów i kar porządkowych czy też jest to zadanie wyłącznie urzędu gminy?
• W jakich terminach straż gminna/miejska powinna przekazywać do urzędu gminy informacje o nałożonych mandatach stanowiące podstawę ujęcia w ewidencji księgowej urzędu?
• Jakie dokumenty powinny być przekazywane przez straż gminną/miejską do urzędu gminy celem zaksięgowania należności z tytułu mandatu i kary porządkowej?
• Sposób prowadzenia ewidencji analitycznej i syntetycznej należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych i kar porządkowych.
• Szczególne zasady rachunkowości należności z tytułu mandatów karnych i kar porządkowych nakładanych przez straże gminne.
• W oparciu o jakie dokumenty mandat i karę porządkową można przypisać oraz odpisać w księgach rachunkowych?
• Jaką datę wpływu należności z tytułu mandatów przyjąć, w przypadku zapłaty mandatu kartą płatniczą? 
• Mandaty przedawnione. Jak należy z nimi postępować, kiedy i w oparciu o jakie dokumenty należy je wyksięgować?
• Różnice w przedawnieniu należności z mandatów i z kar porządkowych. W jakim terminie się przedawniają?
• Przedawnienie należności z kar porządkowych. Jakie przepisy stosujemy?
• Termin przedawnienia należności z tytułu kary porządkowej.
• Przekazywanie dochodów z tytułu kar porządkowych do budżetu państwa.
• Czy wolno stosować ulgi w spłacie kar porządkowych?
• Jaki organ jest właściwy do stosowania ulg (np. umorzenia) kary porządkowej?
4. Postępowanie w przypadku braku wpłat grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego kredytowanego lub kary porządkowej - zmiany w egzekucji administracyjnej:
• Czy od niezapłaconego w terminie mandatu pobiera się odsetki?
• Działania przedegzekucyjne podejmowane przez wierzycieli należności z podlegających egzekucji administracyjnej: formy, terminy, dokumentowanie, cel dokumentowania działań informacyjnych - aktualne rozporządzenie w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych.
• Czy jest obowiązek wystawiania upomnień na niezapłacone mandaty?
• Wprowadzenie nowej instytucji – skierowanie przez wierzyciela do zobowiązanego wezwania o wyjawienie majątku. Kiedy wzywać zobowiązanego o wyjawienie majątku?
• Wystawianie upomnień na zaległości publicznoprawne. Doręczenie upomnienia, terminy, kwoty? 
• Obciążenie zobowiązanego kosztami upomnienia np. zapłata zaległości po wysłaniu upomnienia, ale przed jego doręczeniem.
• Kiedy zobowiązany nie ma obowiązku zapłaty kosztów upomnienia?
• Czy i na podstawie jakich przepisów koszty upomnienia można umorzyć? 
• Przedawnienie kosztów upomnienia- nowe zasady, wynikające ze zmienionej ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
5. Wystawianie i kierowanie do egzekucji administracyjnej tytułu wykonawczego oraz zasady współdziałania wierzyciela z organem egzekucyjnym:
• Omówienie aktualnego wzoru i przedstawienie prawidłowego sposobu wypełnienia tytułu wykonawczego: forma przesłania do organu egzekucyjnego - elektroniczny tytuł wykonawczy.
• Kiedy i na jakie kwoty wystawiać tytuł wykonawczy w przypadku mandatów?
• Omówienie wybranych elementów dot. elektronicznego TW oraz najczęściej występujących błędów w sporządzaniu tytułów wykonawczych. 
• Konsekwencje nieprawidłowego sporządzenia e-TW.
• Obowiązek informowania organu egzekucyjnego o przedawnieniu mandatu i/lub kosztów upomnienia.
• Inne obowiązki wierzyciela w toku postępowania egzekucyjnego, w tym zasady aktualizacji tytułów wykonawczych.
6. Czy istnieje obowiązek dochodzenia mandatu od osoby zmarłej?
7. Czy mandat osoby zmarłej należy odpisać z ksiąg rachunkowych i w oparciu o jaki dokument?
8. Jakie działania powinien podejmować urząd gminy w zakresie monitorowania realizacji tytułów wykonawczych przez właściwe organy egzekucyjne?
9. Stosowanie ulg w spłacie należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych kredytowanych?
• W oparciu o jakie formalnoprawne podstawy można stosować ulgi w spłacie mandatów?
• Kryteria stosowania ulg w spłacie należności z mandatów w zależności o rodzaju ulgi, o którą ubiega się dłużnik: interes publiczny, ważny interes dłużnika, względy społeczne lub gospodarcze, możliwości płatnicze dłużnika.
• Czy należność, wynikającą z mandatu, można umorzyć?
• Zasady prowadzenia postępowania o ulgę w spłacie mandatu.
• W jakiej formie rozstrzygnięty powinien być wniosek o zastosowanie ulgi w spłacie mandatu?
• Jakie elementy musi zawierać decyzja administracyjna dot. ulgi w zapłacie mandatu w związku ze zmianami Kodeksu postępowania administracyjnego? 
• Jak prowadzić postępowanie w sprawie ulg w spłacie mandatów, aby nie naruszyć przepisów dot. RODO?
10. Procedura zwrotu zryczałtowanych wydatków postępowania sądowego, przyznanych gminie w wyroku:
• Czy zadania związane z dochodzenie zwrotu zryczałtowanych wydatków, przyznanych w wyroku powinny być realizowane przez straże miejskie/gminne czy przez urząd gminy?
• Czy dochodzenie zwrotu zryczałtowanych wydatków przyznanych w wyroku odbywa się w trybie administracyjnym czy przez komornika sądowego?
• Kiedy i na podstawie jakich przepisów przedawnia się prawo do zwrotu zryczałtowanych wydatków postępowania sądowego, przyznanych gminie w wyroku?
11. Pytania, wyjaśnienia, indywidualne konsultacje.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy organów administracji publicznej, zajmujący się ewidencją księgową i kierowaniem do egzekucji administracyjnej należności z tytułu grzywien, nakładanych w drodze mandatów karnych i kar porządkowych. Szkolenie proponujemy także pracownikom działów księgowości, obsługującym należności mandatowe, a także osobom nadzorującym i odpowiedzialnym za likwidację zaległości z tego tytułu oraz przedstawicielom straży miejskich/gminnych, odpowiedzialnym za gospodarkę drukami ścisłego zarachowania, a także wszystkim osobom zainteresowanym nabyciem wiedzy specjalistycznej, jak i praktycznych umiejętności z zakresu postępowania egzekucyjnego w administracji i skutecznego monitorowania procesu ściągalności mandatów.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec i praktyk z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, cywilnoprawnych, jak i publicznoprawnych. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Autorka opracowań w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne. Stały współpracownik FRDL.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 379 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 28 lutego 2023 r.