• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zapewnianie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w OPS

Ważne informacje o szkoleniu

Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami nakłada na jednostki administracji publicznej konieczność zapewnienia dostępności ich obiektów i usług dla osób za szczególnymi potrzebami, w tym dla osób niepełnosprawnych. To nowy obowiązek dla administracji samorządowej. Ośrodki Pomocy Społecznej nie są zobowiązane regulacjami ustawowymi do powołania Koordynatora ds. dostępności, nie zmienia to faktu, że instytucje te muszą tą dostępność zapewnić. Do Kierownika OPS i wyznaczonych przez niego osób będzie więc należało m.in. przygotowanie i nadzorowanie działań na rzecz poprawy dostępności instytucji oraz monitorowanie stanu ich przystosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnością. W związku z tymi nowymi obowiązkami zapraszamy na szkolenie podczas którego zapoznają się Państwo z praktycznymi aspektami wdrożenia przepisów ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, sposobami spełnienia jej wymagań i niezbędnymi czynnościami do wykonania w tym zakresie, co powoli przygotować się do przygotowanie raportu o dostępności.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zwiększenie wiedzy i umiejętności z zakresu niepełnosprawności i dostępności.
• Określenie katalogu klientów za szczególnymi potrzebami korzystających z usług ośrodków pomocy społecznej.
• Nabycie umiejętności przygotowania planu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
• Poznanie dobrych praktyk i rekomendowanych rozwiązań w celu zapewnienia minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
• Zapoznanie się z praktycznymi aspektami w procesie sprawozdawczości w celu przygotowania danych do raportu o dostępności.
• Możliwość uzyskania odpowiedzi na pytania i wymiany poglądów z uczestnikami szkolenia.

zwiń
rozwiń
Program

1. Wprowadzenie do tematyki niepełnosprawności i polityki publicznej wobec osób z niepełnosprawnościami.
2. Dostępność w OPS – przepisy ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. 
3. Określenie katalogu klientów ze szczególnymi potrzebami w OPS.
4. Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej, informacyjno-komunikacyjnej. 
5. Dostęp alternatywny. 
6. Zadania koordynatorów dostępności.
7. Plan zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
8. Obowiązki sprawozdawcze – przygotowanie raportu o dostępności.
9. Dobre praktyki w zapewnianiu dostępności. 
10. Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy i pracownicy jednostek organizacyjnych pomocy społecznej odpowiedzialni za wdrożenie dostępności w urzędzie; osoby, które pełnią role koordynatorów ds. osób niepełnosprawnych; Koordynatorzy ds. dostępności w jednostce.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, trenerka. Prowadzi szkolenia dla pracowników administracji publicznej w zakresie wdrażania zasad dostępności dla osób z niepełnosprawnością w usługach publicznych, doradza w zakresie prawidłowego realizowania dostępnych usług dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawnościami. Prowadzi również szkolenia z zakresu projektowania dostępnej przestrzeni, wdrażania rozwiązań wspierających dostępność informacyjno-komunikacyjną, cyfrową oraz z procesu obsługi klientów z niepełnosprawnością. Wspiera również pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością, konsultantka Centralnego Instytutu Ochrony Pracy. Współpracuje z urzędami publicznymi w całej Polsce. Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

zwiń
rozwiń