Przedstawienie zasad tworzenia, funkcjonowania, sporządzania dokumentów - w tym uchwał i preliminarza kosztów, szacowania wartości przedsięwzięć i dokonywania rozliczeń z wydatkowanych środków funduszu sołeckiego oraz dysponowania mieniem zakupionym z funduszu sołeckiego.

PROGRAM:

  1. Jednostki pomocnicze gminy- sołectwa i ich zadania. 
  2. Organy sołectwa i ich wzajemne relacje.
  3. 3.Statut gminy i statut sołectwa -zasady stosowania ich regulacji.
  4. Przepisy regulujące funkcjonowanie Funduszu Sołeckiego.
  5. Zasady tworzenia i wykorzystania Funduszu Sołeckiego.
  6. Zasady ustalania wysokości funduszu, kwota bazowa – kolejność działań.
  7. Rola i zadania sołtysa, mieszkańców, zebrania wiejskiego w zakresie wnioskowania i przeznaczenia funduszu.
  8. Formy uchwał w sprawie zadań realizowanych z Funduszu Sołeckiego.
  9. Omówienie protokołu z zebrania, uchwały, wzoru wniosku z uwzględnieniem obowiązujących terminów.
  10. Kryteria przedsięwzięć do sfinansowania z Funduszu Sołeckiego – przykłady.
  11. Tryb weryfikacji wniosku – akceptacja lub przyczyny oraz skutki odrzucenia wniosku. Uprawnienia wójta, sołtysa oraz rady gminy.
  12. Możliwości dokonywania zmian przyjętych do realizacji zadań .
  13. Uchwała budżetowa – terminy, tryb podejmowania i zabezpieczenie środków na fundusz.
  14. Nadzór i kontrola nad środkami funduszu.
  15. Dotacja celowa z budżetu państwa jako zwrot części wydatków poniesionych z Funduszu Sołeckiego.
  16. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.