Kodeks Postępowania Administracyjnego od podstaw z uwzględnieniem zasad E-doręczeń
Program:
1. Zasady postępowania administracyjnego jako normy prawne:
- Interpretacja zasady pisemności: załatwianie spraw drogą telefoniczną, za pomocą
środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków komunikacji -
zastosowanie praktyczne, „prostota i szybkość postępowania”.
- Zasada współdziałania organów: Jak reagować w przypadku braku odpowiedzi innego
organu administracji w terminach przewidzianych przepisami prawa? Współdziałanie
organów jako obowiązek. Zwołanie posiedzenia w trybie współdziałania.
- Zasada rozstrzygania wątpliwości, co do treści normy prawnej, na korzyść strony: Czy w
praktyce administracyjnej, w postępowaniach na poziomie i instancji można ją skutecznie
zastosować?
- Zasada informowania stron: Obowiązek informowania o okolicznościach faktycznych i
prawnych.
- Zasada budowania zaufania obywatela do władzy publicznej: Co oznacza obowiązek
kierowania się proporcjonalnością przy załatwianiu spraw?
- Zasada ugodowego załatwiania spraw: Jak realizować obowiązek rozstrzygania kwestii
spornych między stronami o sprzecznych interesach?
- Zasada trwałości decyzji ostatecznych: Kiedy decyzje ostateczne stają się prawomocne?
- Zasada rozstrzygania wątpliwości co do stanu faktycznego sprawy na korzyść strony –
przykłady.
2. Ostateczność, prawomocność i wykonalność decyzji administracyjnej - znaczenie pojęć.
3. Wszczęcie postępowania: Data wpływu podania czy data uzupełnienia wniosku w przypadku
braków formalnych? Zawiadomienie o wszczęciu postępowania, przekazanie wniosku wg
właściwości. Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania – przesłanki.
4. Wezwanie do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania: Forma
zakończenia sprawy w przypadku braku reakcji strony, procedura postępowania w przypadku
uzupełnienia braków po terminie wyznaczonym wezwaniem. Analiza orzecznictwa.Wniosek
złożony mailem a pozostawienie sprawy bez rozpoznania.
5. Terminy w postępowaniu administracyjnym: Sposoby obliczania terminów w dniach,
tygodniach, miesiącach i latach. Koniec terminu a sobota, niedziela i święto. „Podwójne
awizo”.
6. Zawiadomienie o niezałatwienie sprawy w terminie: Przedłużenie terminu, niezbędne
elementy zawiadomienia, wskazanie nowego terminu.
7. Elementy decyzji administracyjnej - język uzasadnienia.
8. Błędy w decyzjach i ich prostowanie: Jakie błędy można uznać za „oczywistą omyłkę
pisarską”, a jakie nie? Przykłady.
9. Potwierdzanie za zgodność z oryginałem, w tym na potrzeby prowadzonych postępowań:
Upoważnianie pracowników prowadzących postępowanie do tych czynności. Opłaty
skarbowe.
10. Zawiadomienie strony o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów:
Elementy zawiadomienia, klauzula zawiadomienia o możliwości wydania decyzji niezgodnej z
żądaniem strony - praktyczna realizacja art.10.
11. Doręczenia w postępowaniu administracyjnym z uwzględnieniem prawa pocztowego w tym
doręczenia za granicę - doręczanie do Państw UE, członków EOG i Konfederacji Szwajcarskiej.
12. E-doręczenia.
- Publiczna usługa doręczenia elektronicznego (PURDE). Publiczna usługa hybrydowa (PUH).
Zmiany w KPA wprowadzane ustawą o doręczeniach elektronicznych . KPA a prawo
pocztowe - nowe obowiązki podmiotów publicznych w związku z wejściem w życie ustawy
o doręczeniach elektronicznych (terminy obowiązywania).
13. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego skutki: Termin na złożenie oświadczenia,
skuteczność odwołania oświadczenia.
14. Wyłączenie pracownika: Czy pracownik może brać udział w postępowaniu, w którym jedną ze
stron jest szwagier, teściowa, bratanek? Jak liczy się stopnie pokrewieństwa i powinowactwa?
15. Podsumowanie.
PROWADZĄCY:
Trener procedur administracyjnych i systemów zarządzania w jednostkach
administracji publicznej (szkolenia z zakresu KPA, bezpieczeństwa informacji i ochrony danych
osobowych, udostępniania informacji publicznej i ponownego wykorzystywania informacji
sektora publicznego, ochrony "sygnalistów" i działań antykorupcyjnych, profesjonalnej obsługi
klienta, savoir-vivre w administracji, ustaw samorządowych -szkolenia radnych). Wykładowca
w wielu unijnych projektach szkoleniowych (m.in. „Expert - Urzędnik”, "Urząd na miarę
Europy"). Uczestniczył w programie Grundwig 2: Adults Education - Digital Literacy w Bergen
(Norwegia) - współautor programu ustawicznego kształcenia dorosłych w międzynarodowej
grupie trenerskiej.
Kontakt

Milena Dudek
