Cele i korzyści:

Celem proponowanego spotkania jest nauczenie uczestników, jak prawidłowo stosować zasady postępowania administracyjnego, tak aby uniknąć najczęstszych naruszeń i zapewnić prawidłową realizację postępowania.
Uczestnicy szkolenia zdobędą wiedzę na temat podstawowych zasad i etapów postępowania administracyjnego, w tym roli RODO w KPA.
Dowiedzą się, jak postępować w przypadku reprezentacji osób i pełnomocnictw, zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych.
Nauczą się, jak prawidłowo wszczynać i prowadzić postępowanie administracyjne, w tym jak kwalifikować wnioski i stosować odpowiednie procedury.
Uczestnicy poznają nowe regulacje dotyczące doręczeń elektronicznych i ich wpływ na postępowanie administracyjne.
Uczestnicy poznają nowe regulacje dotyczące doręczeń elektronicznych i ich wpływ na postępowanie administracyjne.
Zdobędą wiedzę jak unikać błędów w postępowaniu dowodowym i jak prawidłowo sporządzać protokoły oraz notatki służbowe.
Dowiedzą się również, jak prawidłowo sporządzać decyzje administracyjne, w tym jak formułować uzasadnienia i pouczenia.
Szkolenie obejmie również procedury weryfikacji, zmiany i uchylenia decyzji administracyjnych, w tym tryby nadzwyczajne.
Jednym z celi szkolenia jest także  zwiększenie efektywności pracy urzędu poprzez wdrożenie nowych umiejętności i wiedzy w codziennej praktyce.

Program:

1. Postępowanie administracyjne – wprowadzenie:
• Czym charakteryzuje się postępowanie administracyjne,
• Etapy i stadia postępowania, dlaczego konieczne jest ich rozróżnienie,
• RODO w kpa-czy ochrona danych osobowych może utrudniać prowadzenie postępowania -jak wytłumaczyć stronie zależność kpa i rodo,
• Jak stosować przepisy kpa w sytuacji gdy ustawa materialna przewiduje odrębne regulacje procesowe.
2. Zasady postępowania administracyjnego. Skutki ich niezastosowania:
• W czym się wyrażają w działaniach urzędnika, jak stosować wytyczne by nie naruszyć zasady praworządności,
• Najczęstsze naruszenia zasady pisemności –zasada pisemności po nowelizacji – skutki dla postępowania prawidłowa realizacja zasady informowania stron postępowania i praktyczny wpływ na wynik postępowania,
• Realizacja czynnego udziału strony w postępowaniu realizowana m.in. przez prawidłowe wszczęcie i prowadzenie postępowania,
• Zasada szybkości postępowania a zbadanie dogłębne prawdy obiektywnej,
• Trwałość decyzji administracyjnej- najczęstsze proceduralne naruszenia, ostateczność a prawomocność decyzji różnice i wpływ na postępowanie.
3. Strona postępowania:
• Reprezentacja osób,
• Pełnomocnictwo. Jak ma postępować organ w stosunku do pełnomocników strony? Szczegółowe zasady – omówienie na podstawie orzecznictwa.
4. Wszczęcie postępowania:
• Wpływ podania zawiadomienie stron, kwalifikacja wniosku,
• Sposoby wszczęcia postępowania,
• Data i forma wszczęcia postępowania,
• Pojęcie i wymogi formalne podania,
• Pozostawienie podania bez rozpoznania.
5. Doręczenia pism i decyzji:
• Doręczenia pism i decyzji określanie skuteczności doręczenia i dalsze postępowanie z wezwaniami korespondencja,
• Doręczenia. Nowa ustawa o doręczeniach elektronicznych – co zmienia się w porównaniu ze stanem dotychczasowym,
• Skutki nieprawidłowego doręczenia,
• Co to jest adres elektroniczny i czym różni się od adresu w systemie e-puap,
• Obowiązki organu i obowiązki strony w świetle nowej ustawy o doręczeniach elektronicznych,
• Relacja kpa i ustawy o doręczeniach elektronicznych,
• Skuteczność doręczenia a prowadzenie postępowania administracyjnego.
6. postępowanie wyjaśniające i dowodowe: 
• Jakie błędy popełniają organy w ramach postępowania dowodowego?
• Omówienie procedury dowodowej,
• Sporządzanie wezwań do osobistego stawiennictwa, wezwań do uzupełnienia złożonego wniosku , zawieranie odpowiednich pouczeń kierowanych do strony,
• Sporządzanie protokołu z wyjaśnień strony, odbieranie oświadczeń
sporządzonych przez stronę postępowania, (prawidłowe konstruowanie
protokołu, waga dowodowa protokołu) sporządzanie notatek służbowych i ich dalsze wykorzystywanie w prowadzonym postępowaniu wyjaśniającym,
• Udostępnianie i odmowa udostępniania akt stronie, sporządzanie
uwierzytelnionych odpisów dokumentów kiedy i w jakich przypadkach jest to możliwe i kto jest upoważniony do uwierzytelniania dokumentów,
• Ocena dowodów.
7. Postępowanie organu - wyłączanie pracownika, terminy w postępowaniu, terminy załatwiania spraw oraz ponaglenia.
8. Zawieszanie prowadzonego postępowania administracyjnego.
9. Wydawanie decyzji:

• Sporządzanie decyzji - właściwe podawanie podstawy prawnej rozstrzygnięcia, formułowanie wyrzeczenia decyzji, konstrukcja i znaczenie uzasadnienia
faktycznego decyzji podawanie stanu faktycznego i prawnego w sprawie oraz odpowiedni formułowanie wniosków przy analizie dowodów zebranych w sprawie,
• Pouczenia w decyzjach, adnotacja o pouczeniu jako odrębny obowiązek,
• Wykonywanie decyzji po wniesieniu odwołania.
10. Weryfikacja decyzji – schematy:
• Zmiana decyzji z urzędu - czy potrzebne jest zawiadomieniu o wszczęciu postępowania,
• Zmiana stanu faktycznego -zmiana decyzji czy wydanie nowej decyzji,
• Kiedy możemy zmienić lub uchylić decyzję administracyjną, właściwy dobór trybu do zmiany lub uchylenia decyzji, rozłączność stosowania trybów nadzwyczajnych z ustawy i z procedury, kolejność stosowania trybów nadzwyczajnych, czy zawsze możemy zmienić decyzję na wniosku strony, zmiana i uchylanie decyzji wstecz lub na przyszłość.