Trwają prace legislacyjne zmierzające do zmiany kodeksowej regulacji dotyczącej mobbingu. Efektem tych prac ma być przede wszystkim uproszczenie definicji mobbingu zawartej w art. 943 KP, przez jej przeredagowanie przy użyciu sformułowań niebudzących wątpliwości interpretacyjnych.

Nowa rozwiązania uwzględniają dorobek orzecznictwa wypracowany w okresie 20 lat obowiązywania dotychczasowej regulacji kodeksowej. Działania te mają przełożyć się na lepsze rozumienie zjawiska mobbingu w praktyce oraz zwiększyć jednolitość orzecznictwa sądowego.

Podczas szkolenia dowiesz się m.in.:

  • Jak najczęściej przebiega proces kształtowania się zjawiska mobbingu?
  • Jakie mogą być źródła mobbingu?
  • Jak interpretować znaczenie elementów kodeksowej definicji mobbingu?
  • Czy mobbingu może dopuścić się współpracownik?
  • Czy ofiarą mobbingu może być przełożony?
  • Jak długo musi trwać nękanie aby zostało uznane za mobbing?
  • Czy działania w ramach uprawnień kierowniczych mogą zostać uznane za mobbing?
  • Czy unikanie kontaktu z konfliktowym pracownikiem jest przejawem mobbingu?
  • Czy mobbingu można dopuścić się nieumyślnie?
  • Czy za mobbing może zostać uznane zlecanie pracownikowi większej liczby zadań lub powierzanie pracy w godzinach nadliczbowych częstsze niż innym pracownikom?
  • Czy „straszenie” nieprzewidzianą kontrolą, która ma ocenić pracę załogi może zostać uznane za mobbing?
  • Czy przejawem mobbingu może być odmowa udzielenia urlopu wypoczynkowego?
  • Czy zlecenie kontroli pracownika przebywającego na zwolnieniu lekarskim może być uznane za mobbing?
  • Czy za mobbing może zostać uznana zła organizacja pracy, która powoduje duże natężenie pracy w pewnych okresach?
  • Czy notoryczne przypominanie pracownikowi o potrzebie terminowego wykonania zadań jest mobbingiem?
  • Czy przejawem mobbingu mogą zostać uznane nieprawidłowe relacje interpersonalne, polegające na niekulturalnym nieodpowiadaniu przez przełożonego na powitania pracownika lub prezentowaniu wobec niego postawy aroganckiej obojętności czy niedostrzegania obecności pracownika w miejscu pracy?
  • Jakie działania należy podjąć w celu przeciwdziałania mobbingowi?
  • Jak udowodnić mobbing?
  • Jak kształtuje się odpowiedzialność za stosowanie mobbingu oraz brak wymaganych działań antymobbingowych?
  • Jakich roszczeń może dochodzić ofiara mobbingu?

Program:

1) Fazy mobbingu oraz kategorie zachowań mobbingowych według Heinz`a Lehmann`a
2) Kategorie zachowań mobbingowych według Heinz`a Lehmann`a 

a) oddziaływanie na sferę komunikowania, 
b) oddziaływanie na sferę stosunków społecznych,
c) oddziaływanie na społeczny odbiór (reputację),
d) oddziaływanie na sytuację życiową i zawodową,
e) oddziaływanie na zdrowie.
3) Źródła mobbingu,
4) Rodzaje mobbingu,
5) Elementy definicji mobbingu według starej i nowej regulacji kodeksowej

f) działania skierowane przeciwko pracownikowi, 
g) uporczywość i długotrwałość nękania lub zastraszania,
h) zaniżona ocena przydatności do pracy,
i) poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników,
6) Przykłady nękania w nowej regulacji kodeksowej,
7) Przejawy mobbingu,
8) Przykłady zachowań niebędących mobbingiem,
9) Przeciwdziałanie mobbingowi,

a) zakładowa polityka antymobbingowa, 
b) mechanizm informowania i system szkoleń,
c) przebieg zakładowych procedur.
10) Dowód na mobbing,
a) dowód z dokumentu, 
b) dowód ze świadków,
c) opinia biegłego,
d) inne środki dowodowe.
11) Odpowiedzialność za mobbing,
12) Roszczenia przysługujące ofierze mobbingu.

Prowadzący:

doktor nauk prawnych, były wieloletni pracownik Państwowej Inspekcji Pracy oraz członek Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy, szkoleniowiec i publicysta; autor książek oraz wielu publikacji ukazujących się w fachowej literaturze prawniczej z dziedziny prawa pracy i prawa spółek, laureat „Złotych Szelek” za wyjaśnianie skomplikowanych problemów prawnych zrozumiałym i klarownym językiem. 

Cel szkolenia:

Szkolenie służy omówieniu istoty mobbingu, metod przeciwdziałania temu zjawisku, zasad ponoszenia odpowiedzialności za jego stosowanie bądź brak wdrożenia wymaganych procedur, a także roszczeń służących ofiarom mobbingu. 

Korzyści dla uczestników szkolenia:

Udział w szkoleniu jest okazją do zdobycia wiedzy w zakresie stanowiącym jego tematykę.

Adresaci szkolenia:

Pracodawcy i pracownicy, zwłaszcza kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych a także osoby, które chcą poszerzyć swą wiedzę z omawianego tematu.