Mobbing. Istota zjawiska, przeciw-działanie, odpowiedzialność 2025
Trwają prace legislacyjne zmierzające do zmiany kodeksowej regulacji dotyczącej mobbingu. Efektem tych prac ma być przede wszystkim uproszczenie definicji mobbingu zawartej w art. 943 KP, przez jej przeredagowanie przy użyciu sformułowań niebudzących wątpliwości interpretacyjnych.
Nowa rozwiązania uwzględniają dorobek orzecznictwa wypracowany w okresie 20 lat obowiązywania dotychczasowej regulacji kodeksowej. Działania te mają przełożyć się na lepsze rozumienie zjawiska mobbingu w praktyce oraz zwiększyć jednolitość orzecznictwa sądowego.
Podczas szkolenia dowiesz się m.in.:
- Jak najczęściej przebiega proces kształtowania się zjawiska mobbingu?
- Jakie mogą być źródła mobbingu?
- Jak interpretować znaczenie elementów kodeksowej definicji mobbingu?
- Czy mobbingu może dopuścić się współpracownik?
- Czy ofiarą mobbingu może być przełożony?
- Jak długo musi trwać nękanie aby zostało uznane za mobbing?
- Czy działania w ramach uprawnień kierowniczych mogą zostać uznane za mobbing?
- Czy unikanie kontaktu z konfliktowym pracownikiem jest przejawem mobbingu?
- Czy mobbingu można dopuścić się nieumyślnie?
- Czy za mobbing może zostać uznane zlecanie pracownikowi większej liczby zadań lub powierzanie pracy w godzinach nadliczbowych częstsze niż innym pracownikom?
- Czy „straszenie” nieprzewidzianą kontrolą, która ma ocenić pracę załogi może zostać uznane za mobbing?
- Czy przejawem mobbingu może być odmowa udzielenia urlopu wypoczynkowego?
- Czy zlecenie kontroli pracownika przebywającego na zwolnieniu lekarskim może być uznane za mobbing?
- Czy za mobbing może zostać uznana zła organizacja pracy, która powoduje duże natężenie pracy w pewnych okresach?
- Czy notoryczne przypominanie pracownikowi o potrzebie terminowego wykonania zadań jest mobbingiem?
- Czy przejawem mobbingu mogą zostać uznane nieprawidłowe relacje interpersonalne, polegające na niekulturalnym nieodpowiadaniu przez przełożonego na powitania pracownika lub prezentowaniu wobec niego postawy aroganckiej obojętności czy niedostrzegania obecności pracownika w miejscu pracy?
- Jakie działania należy podjąć w celu przeciwdziałania mobbingowi?
- Jak udowodnić mobbing?
- Jak kształtuje się odpowiedzialność za stosowanie mobbingu oraz brak wymaganych działań antymobbingowych?
- Jakich roszczeń może dochodzić ofiara mobbingu?
Program:
1) Fazy mobbingu oraz kategorie zachowań mobbingowych według Heinz`a Lehmann`a
2) Kategorie zachowań mobbingowych według Heinz`a Lehmann`a
a) oddziaływanie na sferę komunikowania,
b) oddziaływanie na sferę stosunków społecznych,
c) oddziaływanie na społeczny odbiór (reputację),
d) oddziaływanie na sytuację życiową i zawodową,
e) oddziaływanie na zdrowie.
3) Źródła mobbingu,
4) Rodzaje mobbingu,
5) Elementy definicji mobbingu według starej i nowej regulacji kodeksowej
f) działania skierowane przeciwko pracownikowi,
g) uporczywość i długotrwałość nękania lub zastraszania,
h) zaniżona ocena przydatności do pracy,
i) poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników,
6) Przykłady nękania w nowej regulacji kodeksowej,
7) Przejawy mobbingu,
8) Przykłady zachowań niebędących mobbingiem,
9) Przeciwdziałanie mobbingowi,
a) zakładowa polityka antymobbingowa,
b) mechanizm informowania i system szkoleń,
c) przebieg zakładowych procedur.
10) Dowód na mobbing,
a) dowód z dokumentu,
b) dowód ze świadków,
c) opinia biegłego,
d) inne środki dowodowe.
11) Odpowiedzialność za mobbing,
12) Roszczenia przysługujące ofierze mobbingu.
Prowadzący:
doktor nauk prawnych, były wieloletni pracownik Państwowej Inspekcji Pracy oraz członek Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy, szkoleniowiec i publicysta; autor książek oraz wielu publikacji ukazujących się w fachowej literaturze prawniczej z dziedziny prawa pracy i prawa spółek, laureat „Złotych Szelek” za wyjaśnianie skomplikowanych problemów prawnych zrozumiałym i klarownym językiem.
Cel szkolenia:
Szkolenie służy omówieniu istoty mobbingu, metod przeciwdziałania temu zjawisku, zasad ponoszenia odpowiedzialności za jego stosowanie bądź brak wdrożenia wymaganych procedur, a także roszczeń służących ofiarom mobbingu.
Korzyści dla uczestników szkolenia:
Udział w szkoleniu jest okazją do zdobycia wiedzy w zakresie stanowiącym jego tematykę.
Adresaci szkolenia:
Pracodawcy i pracownicy, zwłaszcza kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych a także osoby, które chcą poszerzyć swą wiedzę z omawianego tematu.
Kontakt

Renata Bąk
