Szkolenie skierowane jest do radnych, zwłaszcza tych, którzy w kadencji 2024/29 po raz pierwszy objęli swój mandat. Ponieważ przepisy ustawowe bardzo lakonicznie regulują procedurę działania organów stanowiących j.s.t., to przepisy statutów precyzują sposób, w jaki organy te realizuje swoje zadania. Przedmiotem szkolenia będzie omówienie kwestii związanych z przebiegiem sesji rady – od momentu jej zwołania do zamknięcia obrad, a jego celem umożliwienie uniknięcia sporów i wątpliwości co do prawidłowego przebiegu sesji. Omówiona zostanie rola przewodniczącego rady w organizowaniu i prowadzeniu obrad oraz granice jego uprawnień. W trakcie szkolenia omówione zostaną standardowe punkty porządku obrad rady. Wskazane zostaną różne rozwiązania statutowe związane z przebiegiem sesji. Na przykładach z praktyki przedstawione będą prawne konsekwencje naruszenia przepisów proceduralnych dot. obradowania przez organ stanowiący (przepisów statutowych i ustawowych). Przywołane zostanie stosowne orzecznictwo sądów administracyjnych.

PROGRAM:

1. Rola przewodniczącego rady 
2. Sesje rady – zwyczajne i nadzwyczajne
a) Plan pracy rady
b) Częstotliwość sesji
c) Podmioty uprawnione do wnioskowania o zwołanie sesji nadzwyczajnej
d) Przedmiot sesji nadzwyczajnej, w tym ewentualne nadużycia
3. Zwoływanie sesji rady 
a) Podmioty uprawnione do zwołania sesji – komisarz wyborczy, przewodniczący rady, wiceprzewodniczący rady, wojewoda
b) właściwy tzn. umożliwiający udział w posiedzeniu termin na zawiadomienie  o sesji
c) zawiadomienie o sesji – forma i treść
d) załączniki do zawiadomienia - porządek obrad, projekty uchwał i niezbędne dokumenty
e) skuteczność zawiadamiania radnych i zaproszonych gości 
f) sposób zawiadamiania mieszkańców o sesji 
4. Otwarcie sesji i sprawdzenie quorum
a) procedowanie przy braku przewodniczącego rady – przejęcie obowiązków przez wiceprzewodniczącego
b) procedowanie przy braku quorum – brak możliwości podejmowania uchwał
5. Zmiana porządku obrad  
a) Wnioski o zmianę porządku obrad – na początku sesji i w jej trakcie
b) Przedmiot wniosku – zmiana kolejności rozpatrywanych punktów porządku obrad, dodanie albo usunięcie punktu z porządku obrad itp.
c) Sposób głosowania nad zmianą porządku obrad
d) Podmioty uprawnione do wystąpienia z wnioskiem o zmianę 
e) Zgoda wnioskodawcy na zmianę porządku obrad sesji nadzwyczajnej
6. Wnioski formalne – dot. spraw będących przedmiotem posiedzenia i przebiegu posiedzenia np. zamknięcia listy mówców, otwarcia i zakończenia dyskusji, odesłania do komisji zarządzenia głosowania, itp.
7. Udział w sesji organu wykonawczego, wyznaczonych pracowników urzędu, przewodniczących organu wykonawczego jednostek pomocniczych oraz zaproszonych gości 
8. Sprawozdania z działalności międzysesyjnej 
9. Inicjatywa uchwałodawcza, w tym inicjatywa obywatelska
10. Wymogi formalne wobec projektu uchwały 
a) Opinie, uzgodnienia, kontrasygnaty – przewidziane przepisami ustawowymi i przepisami statutu j.s.t.
b) Konstrukcja projektu uchwały – tytuł, podstawa prawna, część normatywna, uzasadnienie
11. Autopoprawki, poprawki, odesłanie do komisji – prace nad ostatecznym kształtem uchwały
12. Dyskusje nad projektem uchwały – na posiedzeniach komisji i na sesji rady
13. Zarządzenie przerwy w obradach 
a) podmiot uprawniony do zarządzenia przerwy - przewodniczący albo rada
b) czas trwania przerwy, w tym możliwość odroczenia obrad na inny dzień
c) otwarcie kolejnego posiedzenia tej samej sesji – kontynuowanie obrad
14. Głosowania nad projektami uchwał
a) Rodzaje głosowań
b) Głosowanie w sytuacji problemów technicznych 
c) Reasumpcja głosowania 
d) Ustalenie wyników głosowania
15. Komisja skrutacyjna – powoływana dla przeprowadzenia tajnych głosowań
16. Sporządzenie dokumentu odzwierciedlającego wynik głosowania oraz podpisanie uchwały przez osobę prowadzącą obrady
17. Obstrukcja  radnych – nieobecność na sesjach, powstrzymywanie się od udziału w głosowaniu
18. Zakaz głosowania radnego w sprawach dotyczących jego interesu prawnego
19. Tzw. „Policja sesyjna” sprawowana przez przewodniczącego rady – zapewnienie spokoju i niezakłóconego, sprawnego przebiegu obrad, w tym:
a) udzielanie i odbieranie głosu radnym oraz innym osobom obecnym na sali obrad
b) przywoływanie „do porządku” i „do rzeczy” 
c) ustalanie i ograniczanie czasu trwania wypowiedzi
d) wydalenie z sali obrad (nie dot. radnych)
e) utajnienie obrad
f) przerwanie sesji
20. Jawność działania rady gminy – prawo wstępu na sesje rady i posiedzenia komisji, transmisja posiedzeń rady, udostępnianie nagrań przebiegu sesji, protokołów i materiałów sesyjnych
21. Wolne wnioski i informacje a interpelacje i zapytania
22. Zamknięcie sesji
23. Protokół z sesji – sporządzenie, wnoszenie poprawek, przyjęcie przez radę
24. Obsługa kancelaryjna rady i jej obrad – obowiązki pracowników urzędu gminy/starostwa