Cele i korzyści szkolenia:
• Zapoznanie się z rodzajami podpisu elektronicznego i prawidłowością ich składania na dokumencie.
• Zapoznanie się z rodzajami pieczęci elektronicznej i ich zastosowaniem.
• Nabycie umiejętności prawidłowej weryfikacji podpisów złożonych na dokumencie 
• Zdobycie wiedzy jak postępować gdy pojawia się informacja o podpisie nieprawidłowym, nieważnym oraz o braku możliwości weryfikacji.

Szczegółowy program szkolenia:
I. Podstawa prawna zastosowania podpisów i pieczęci elektronicznych
1. Doręczanie dokumentów elektronicznych –w jakich sytuacjach ma zastosowanie elektroniczna skrzynka podawcza lub skrzynka do e-doręczeń;
2. Zakres niezbędnych informacji do opublikowania na stronach podmiotowych Biuletynów Informacji Publicznej;
3. Kiedy stosujemy podpisy i pieczęcie elektroniczne;
4. Sporządzanie pism w formie dokumentów elektronicznych;
5. Sporządzanie kopii pism otrzymanych w postaci elektronicznej;
6. Wymiana dokumentów pomiędzy podmiotami realizującymi zadania publiczne;
7. Kwalifikowany Podpis Elektroniczny, Kwalifikowana Pieczęć Elektroniczna, Podpis Zaufany i Podpis Osobisty – podobieństwa i różnice;
8. KPA a podpisy elektroniczne,
9. Art. 14 par. 1a KPA – zmiana reguły pisemności;
10. Art. 39 par. 1 KPA – domyślna forma elektroniczna
II. Podpisywanie dokumentów i weryfikacja poprawności podpisów.
1. Podpisywanie dokumentów podpisem kwalifikowanym
2. Podpisywanie dokumentów podpisem kwalifikowanym w plikach formatu PDF
3. Podpisywanie wielu dokumentów
4. Weryfikacja podpisu – sposoby
5. Negatywna weryfikacja podpisu- sposób postepowania, skutki
6. Brak możliwości weryfikacji podpisu- sposób postępowania, skutki
7. Podpisywanie dokumentów na platformie 
8. Weryfikacja dokumentów 
9. Podpisywanie Podpisem Zaufanym
10. Weryfikacja Podpisu Zaufanego
11. Przedłużanie ważności i unieważnianie Podpisu Zaufanego 
12. Kwalifikowana pieczęć elektroniczna – zastosowanie
13. Weryfikacja ważności pieczęci elektronicznej
III. Przykłady zastosowania podpisu i pieczęci w praktyczne.