Profesjonalna obsługa cudzoziemców w urzędzie. Kontekst międzykulturowy
PROGRAM:
Moduł 1. Znaczenie jakości obsługi klienta w procesie budowania wizerunku urzędu.
- Czego boi się klient, kiedy przychodzi do urzędu?
- Czego boi się urzędnik, kiedy obsługuje klienta?
- Przyczyny powstawania trudnych sytuacji.
- Test "mój styl rozwiązywania konfliktów" - warsztat.
Moduł 2. Kontekst międzykulturowy - zrozumieć nieznane.
- Kręgi kulturowe świata.
- Trzy rodzaje kultur wg. R. Lewisa: multiaktywne (priorytet emocji i relacji), reaktywne (priorytet współpracy), aktywne liniowo (priorytet faktów i procedur).
- Kręgi kulturowe (cywilizacyjne) według Huntingtona: cywilizacja zachodnia, cywilizacja latynoamerykańska, cywilizacja afrykańska, cywilizacja prawosławna, cywilizacja islamska, cywilizacja chińska / japońska, cywilizacja hinduistyczna, cywilizacja buddyjska.
- Oczekiwania Klientów z różnych krajów wynikających z wartości i norm kultur narodowych.
- Kody komunikacyjne innych kultur. Sposoby komunikowania się w różnych kulturach - case study.
- Poznanie cech charakterystycznych dla osób pochodzących z innych kręgów kulturowych.
- Różnice międzykulturowe - czyli na co zwracać uwagę w procesie obsługi klienta.
- Zakłócenia w procesie komunikacji z reprezentantami innych kultur.
- Dostosowanie komunikacji do kontekstu kulturowego klienta.
- Przezwyciężanie stereotypów i uprzedzeń, także tych nieuświadomionych.
Moduł 3. Tworzenie pozytywnych relacji z Klientem.
- Warunki efektywnej komunikacji i zarządzanie relacjami z klientami.
- Bariery utrudniające efektywne porozumiewanie się z klientami z innych kręgów kulturowych.
- Istota wizerunku - Czy nasz wizerunek osobisty ma wpływ na budowanie relacji z klientem?
- Psychologia pierwszego wrażenia - efekt diabelski i anielski, nastawienie i stereotypy - przyczyny sytuacji stresogennych. Dress code w urzędzie - warsztat.
- Test "twój styl komunikacji" - warsztat
- Klient społeczny, agresywny (werbalnie / niewerbalnie), manipulujący, szantażujący, pod wpływem alkoholu, molestujący zapachami - case study. Różne typy klientów i sposoby komunikacji z nimi.
Moduł 4. Sztuka aktywnego słuchania. Jak pokonać bariery utrudniające uważne słuchanie i jak skoncentrować się na treści odbieranego przekazu?
- Rola aktywnego i empatyczne słuchania.
- Ćwiczenia w budowaniu parafrazy.
- Komunikacja w sytuacji konfliktowej.
Moduł 5. Trudne sytuacje w obsłudze klienta i sposoby radzenia sobie z nimi.
- Metody radzenia sobie w trudnych sytuacjach z klientem.
- Asertywność w obsłudze klienta w urzędzie - komunikat JA, FUO, FUKOZ.
- Sposoby wyrażania uczuć i emocji.
- Radzenie sobie z emocjami, stresem.
- Radzenie sobie ze stresem podczas obsługi klienta.
PROWADZĄCY:
HR Business Partner, absolwent filologii polskiej. Właściciel firmy szkol., trener, mentor, coach akred. przez International Institut of Coaching & Mentoring oraz Noble Manhattan Coaching. Wykładowca w Collegium Da Vinci (Poznań). Menedżer inkubacji przedsiębiorstw typu start-up w parkach naukowo-technologicznych. Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu szkol. z umiejętności twardych i miękkich (ponad 14 000 godzin spędzonych w salach szkol.). W pracy dydaktycznej wykorzystuje głównie metody warsztat. i studia przypadków.
CELE I KORZYŚCI:
- Podniesienie jakości obsługi klienta poprzez rozwój kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych urzędników;
-
Zdobycie umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i klientami;
-
Rozwijanie świadomości międzykulturowej w kontaktach z klientami pochodzącymi z różnych kultur
-
Zwiększenie asertywności i odporności na stres w codziennej pracy z klientem
Kontakt

Renata Bąk
