KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:

  • Uzyskanie odpowiedzi na poniższe pytania:
  • Jaka jest rola poszczególnych organów w procedowaniu skarg i wniosków?
  • Jaka jest różnica pomiędzy skargą a wnioskiem?
  • W jakim terminie należy rozpatrzeć wniosek, skargę lub petycję?
  • Jak postąpić z anonimami? Jak postąpić z mailem?
  • Co zrobić w przypadku: przekroczenia terminu, powtarzających się wniosków, braków formalnych wniosku?
  • Kiedy skarżący może odwołać się po rozpoznaniu skargi przez organ?
  • Jak chronić dane osobowe osób, które składają skargi lub wnioski?
  • Kiedy możemy ograniczyć udostępnianie informacji publicznej? Czym jest interes publiczny?

PROGRAM:

  1. Podstawy prawne dla skarg i wniosków.
  2. Skarga – prawo składania skarg.
  3. Wniosek – prawo składania wniosków.
  4. Podmioty uprawnione do składania skarg.
  5. Podmioty uprawnione do składania wniosków.
  6. Zgoda na złożenie skargi i wniosku.
  7. Zakres przedmiotowy skargi.
  8. 8 Zakres przedmiotowy wniosku.
  9. Anonimy.
  10. Sposoby składania skarg i wniosków.
  11. Właściwość do rozpatrzenia skargi i wniosku.
  12. Przekazanie skargi według właściwości- zawiadomienie , art. 13 RODO.
  13. Przekazanie wniosku według właściwości – zawiadomienie , art. 13 RODO.
  14. Kwalifikacja pisma - . Jak w sposób prawidłowy zakwalifikować pismo strony czy jako wniosek, skargę, wniosek o dostęp do informacji publicznej czy petycję, itd…
  15. Braki formalne skargi i wniosku, wezwanie do wyjaśnień i uzupełnień – praktyka postępowania.
  16. Procedura postępowania w związku z rozpatrywaniem skarg i wniosków – krok po kroku.
  17. Rola poszczególnych organów (rady, komisji skarg i wniosków, organu wykonawczego jst.).
  18. Przewlekłość a bezczynność, nieterminowe załatwienie skargi a nieterminowe załatwienie wniosku.
  19. Postępowanie w sprawach skarg i wniosków a postępowania administracyjne (pierwszeństwo , art. 233, 234, 235 kpa)
  20. Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu skargi przez organ.
  21. Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu wniosku przez organ.
  22. Zawiadomienie o rozpatrzeniu skargi i wniosku.
  23.  Orzecznictwo sądowe i rozstrzygnięcia nadzorcze w przedmiocie skarg i wniosków – szczegółowa analiza najnowszego orzecznictwa.
  24. Nadzór bezpośredni, kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków.
  25. Organizacja rozpatrywania skarg i wniosków. Zapisy statutów czy regulaminów organizacyjnych w sprawie skarg i wniosków, zarządzenia w sprawie skarg i wniosków.
  26. Ustawa o doręczeniach elektronicznych, przesyłanie korespondencji, czy wpłynie na procedurę rozpatrywania skarg i wniosków.
  27. Ochrona danych osobowych na gruncie rozpatrywania skarg, wniosków, decyzje UODO, sprawozdania UODO, realizacja obowiązków informacyjnych, zakres i kategorie przetwarzanych danych, podstawy prawne, odbiorcy danych.
  28. Praktyczne problemy i zagadnienia oraz orzecznictwo – dyskusja.