Rozpatrywanie skarg i wniosków na podstawie kpa
KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:
- Uzyskanie odpowiedzi na poniższe pytania:
- Jaka jest rola poszczególnych organów w procedowaniu skarg i wniosków?
- Jaka jest różnica pomiędzy skargą a wnioskiem?
- W jakim terminie należy rozpatrzeć wniosek, skargę lub petycję?
- Jak postąpić z anonimami? Jak postąpić z mailem?
- Co zrobić w przypadku: przekroczenia terminu, powtarzających się wniosków, braków formalnych wniosku?
- Kiedy skarżący może odwołać się po rozpoznaniu skargi przez organ?
- Jak chronić dane osobowe osób, które składają skargi lub wnioski?
- Kiedy możemy ograniczyć udostępnianie informacji publicznej? Czym jest interes publiczny?
PROGRAM:
- Podstawy prawne dla skarg i wniosków.
- Skarga – prawo składania skarg.
- Wniosek – prawo składania wniosków.
- Podmioty uprawnione do składania skarg.
- Podmioty uprawnione do składania wniosków.
- Zgoda na złożenie skargi i wniosku.
- Zakres przedmiotowy skargi.
- 8 Zakres przedmiotowy wniosku.
- Anonimy.
- Sposoby składania skarg i wniosków.
- Właściwość do rozpatrzenia skargi i wniosku.
- Przekazanie skargi według właściwości- zawiadomienie , art. 13 RODO.
- Przekazanie wniosku według właściwości – zawiadomienie , art. 13 RODO.
- Kwalifikacja pisma - . Jak w sposób prawidłowy zakwalifikować pismo strony czy jako wniosek, skargę, wniosek o dostęp do informacji publicznej czy petycję, itd…
- Braki formalne skargi i wniosku, wezwanie do wyjaśnień i uzupełnień – praktyka postępowania.
- Procedura postępowania w związku z rozpatrywaniem skarg i wniosków – krok po kroku.
- Rola poszczególnych organów (rady, komisji skarg i wniosków, organu wykonawczego jst.).
- Przewlekłość a bezczynność, nieterminowe załatwienie skargi a nieterminowe załatwienie wniosku.
- Postępowanie w sprawach skarg i wniosków a postępowania administracyjne (pierwszeństwo , art. 233, 234, 235 kpa)
- Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu skargi przez organ.
- Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu wniosku przez organ.
- Zawiadomienie o rozpatrzeniu skargi i wniosku.
- Orzecznictwo sądowe i rozstrzygnięcia nadzorcze w przedmiocie skarg i wniosków – szczegółowa analiza najnowszego orzecznictwa.
- Nadzór bezpośredni, kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków.
- Organizacja rozpatrywania skarg i wniosków. Zapisy statutów czy regulaminów organizacyjnych w sprawie skarg i wniosków, zarządzenia w sprawie skarg i wniosków.
- Ustawa o doręczeniach elektronicznych, przesyłanie korespondencji, czy wpłynie na procedurę rozpatrywania skarg i wniosków.
- Ochrona danych osobowych na gruncie rozpatrywania skarg, wniosków, decyzje UODO, sprawozdania UODO, realizacja obowiązków informacyjnych, zakres i kategorie przetwarzanych danych, podstawy prawne, odbiorcy danych.
- Praktyczne problemy i zagadnienia oraz orzecznictwo – dyskusja.
Kontakt

Renata Bąk
