WAŻNE INFORMACJE:

Wypalenie zawodowe to jedna z wielu możliwych reakcji jednostki na stres związany przy współpracy w zespole, dlatego ważna jest umiejętność korzystania z zasobów podnoszących indywidualną odporność psychiczną. Szkolenie uczy zmiany podejścia do wyzwań oraz trudnych sytuacji, tak aby działały na naszą korzyść. Poruszona zostanie także tematyka głównych przyczyn wypalenia zawodowego oraz strategie radzenia sobie ze stresem jak i planowania działań profilaktycznych w zespole. Wszystkie te elementy szkolenia są szczególnie ważne w kontekście pracy w administracji publicznej, gdzie ciągłe zmiany, duża odpowiedzialność i napięcia mogą prowadzić do przemęczenia, stresu i wypalenia zawodowego.

CELE I KORZYŚCI:

Celem szkolenia jest rozwinięcie przez uczestników kompetencji radzenia sobie ze stresem i emocjami co przekładać będzie się na większą efektywność i lepszą organizację pracy, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu oraz wyższą jakość współpracy w zespole. W szczególności:

  • Dowiesz się, jakie czynniki w zarządzaniu zespołem znacząco wpływają na stres i wypalenie zawodowe.
  • Nauczysz się rozpoznawać zagrożenia psychospołeczne w miejscu pracy.
  • Dokonasz analizy własnej kondycji zawodowej, kompetencji społecznych.
  • Nauczysz się technik reagowania na oznaki wypalenia zawodowego.
  • Poznasz techniki, dzięki którym będziesz mógł lepiej zarządzać swoimi emocjami i kontrolować stres.
  • Poznasz techniki pomocne w budowaniu odporności psychicznej.
  • Zdobędziesz wiedzę pozwalającą na zaplanowanie działań profilaktycznych w zakresie zarządzania stresem i wypalenia zawodowego na poziomie współpracy z zespole.

PROGRAM:

1. Od zmęczenia do wypalenia zawodowego - jak uniknąć wypalenia zawodowego: 
• Definicje i wymiary związane z wypaleniem zawodowym oraz stresem organizacyjnym.
• Źródła wypalenia zawodowego. 
• Stadia rozwoju wypalenia zawodowego. 
• Jak rozpoznać, że ktoś boryka się z wypaleniem zawodowym? 
• Indywidualne strategie przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu.
2. Metody przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu zespole:
• Czynniki chroniące pracownika przed wypaleniem zawodowym.
• Analiza 6 stylów zarządzania wg. Daniela Golemana pod względem oddziaływania na stres i wypalenia zawodowego pracowników.
• Jak kreować energetyczne i angażujące środowisko pracy zespołu?
3. Organizacja pracy, efektywne zarządzanie czasem pracy:
• Organizacja pracy własnej i zarządzanie poziomem energii w ciągu dnia.
• Dbanie o siebie i własne zasoby energetyczne, a efektywność w pracy.
• Organizacja pracy, a efektywność osobista.
4. Budowanie odporności psychicznej - sposoby radzenia sobie ze stresem i negatywnymi emocjami:
• Filary odporności psychicznej.
• Wpływ osobowości na reakcje na stres oraz podatność na wypalenie zawodowe.
• Emocje w sytuacjach zawodowych- jak wykorzystać inteligencję emocjonalną.
• Sposoby i strategie radzenia sobie ze stresem.
• Techniki relaksacyjne.
• Techniki umysłowe.
• Techniki środowiskowe.
• Podstawowe techniki asertywne.
5. Komunikacja interpersonalna w rozwiązywaniu trudnych sytuacji pracowniczych:
• Radzenie sobie z sytuacjami konfliktowymi- autodiagnoza.
• Sposoby rozwiązywania konfliktów.
• Wpływ komunikacji werbalnej i niewerbalnej na rozwój konfliktów w kontekście relacji i różnych potrzeby członków zespołu.
• Asertywne rozwiązywanie sytuacji trudnych jako zapobieganie konfliktom, zachowaniom mobbingowym i dyskryminacyjnym.
• Jasność przekazu, precyzowanie komunikatów werbalnych w trudnych sytuacjach pracowniczych.
• Konstruktywna informacja zwrotna.
6. Podsumowanie szkolenia- czas na pytania i informację zwrotną.