Sygnaliści - ochrona osób zgłaszających naruszenia prawa (oferta szkolenia zleconego)
CELE:
- Przygotowanie uczestników do przestrzegania regulacji prawnych związanych z systemem ochrony sygnalistów.
- Przekazanie pracownikom aktualnej wiedzy i skutecznych narzędzi zgodnie z nowymi regulacjami krajowymi.
- Uzyskanie wiedzy w zakresie prawidłowego wdrożenia procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń w ramach danej instytucji oraz ochrony sygnalistów.
- Zapoznanie się z poszczególnymi etapami wewnętrznego raportowania naruszeń.
Proponowane szkolenie będzie miało charakter warsztatowy!
PROGRAM:
I. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii - Cel i zakres przedmiotowy stosowania Dyrektywy-czy Państwa
Członkowskie UE mogą rozszerzać zakresu ochrony sygnalistów na mocy prawa
krajowego?
II. Zakres regulacji w projekcie ustawy.
III. Najważniejsze definicje.
IV. Osoby fizyczne dokonujące zgłoszenia w "kontekście związanym z pracą. Kto może zostać uznany za sygnalistę.
V. Wyłączenia stosowania ustawy.
VI. Zakaz działań odwetowych i środki ochrony osób dokonujących zgłoszenia. Jakie działania pracodawcy uznawane są za " niekorzystne traktowanie z powodu zgłoszenia?
VII. ZGŁOSZENIA WEWNĘTRZNE.
1. Regulamin zgłoszeń wewnętrznych.
2. Jakie podmioty mają obowiązek ustanowienia "wewnętrznych kanałów”.
3. Zgłaszanie za pośrednictwem tzw. "wewnętrznych kanałów„.
4. Opracowanie regulaminu zgłoszeń wewnętrznych- niezbędne elementy wprowadzanego dokumentu.
5. Organizacja przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń , rozwiązania techniczne i organizacyjne niezbędne do podjęcia przez pracodawcę w celu ochrony danych osobowych.
VIII. Obowiązki pracodawcy w związku z wdrożeniem procedur.
1. Rejestr zgłoszeń (niezbędne elementy/wzór).
2. Administrowanie danymi osobowymi.
3. Okres przechowywania.
IX. ZGŁOSZENIA ZEWNĘTRZNE- organizacja zewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń. regulamin zgłoszeń wewnętrznych.
1. Jakie podmioty mają obowiązek ustanowienia "wewnętrznych kanałów" .
2. Zgłaszanie za pośrednictwem tzw. „wewnętrznych kanałów”.
3. Opracowanie regulaminu zgłoszeń wewnętrznych- niezbędne elementy wprowadzanego
dokumentu.
4. Organizacja przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń , rozwiązania techniczne i organizacyjne niezbędne do podjęcia przez pracodawcę w celu ochrony danych osobowych.
X. Publikowanie informacji dotyczących przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz
podejmowania działań następczych w związku ze zgłoszeniami.
1. Jakie elementy musza zawierać informacje dot. zgłoszeń publikowane na stronach internetowych każdego podmiotu zobowiązanego.
2. Zgłoszenia zewnętrzne anonimowe lub umożliwiające identyfikację zgłaszającego,
dokonane ustnie lub w postaci papierowej lub elektronicznej.
3. Procedura przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych.
XI. Ujawnianie publiczne.
1. Co to jest "ujawnianie publiczne" ; ujawnianie publiczne" a prawo prasowe.
2. Kiedy osoba, która dokonuje ujawnienia publicznego, kwalifikuje się do objęcia ochroną.
XII. Przepisy karne - kogo mogą dotyczyć i w jakim zakresie.
1. Za utrudnianie dokonania zgłoszenia.
2. Za działania odwetowe wobec osoby, która dokonała zgłoszenia lub ujawnienia publicznego.
3. Za naruszenie obowiązku zachowania poufności tożsamości osoby, która dokonała zgłoszenia.
4. Za dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji
5. Za brak ustanowienia wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych albo ustanowienia procedury niezgodnej z ustawą (odpowiedzialność kierowników jednostek).
XIII. Termin wejścia w życie nowych regulacji w zakresie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa.
INFORMACJE DODATKOWE:
- Analiza potrzeb szkoleniowych i dostosowanie programu szkol. do potrzeb Zamawiającego.
- Przygotowanie i przeprowadzenie dedykowanego programu szkol. przez 1 trenera.
- Materiały szkoleniowe dla każdego uczestnika dostępne w wersji elektronicznej.
- Certyfikaty dla każdego uczestnika.
- Szkolenie jest realizowane w formie wybranej przez zamawiającego - on-lnie, stacjonarnie lub wyjazdowo.
Kontakt

Milena Dudek
