SYSTEM INFORMACJI OŚWIATOWEJ JAKO ŹRÓDŁO DANYCH DO NALICZENIA POTRZEB OŚWIATOWYCH – NOWOŚCI WPROWADZONE USTAWĄ O DOCHODACH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
WAŻNE INFORMACJE:
Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmieniła zasady ustalania wielkości środków na realizację zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego. W miejsce części oświatowej subwencji ogólnej wprowadzono pojęcie potrzeb oświatowych. Pozostałe zmiany dotyczą:
- rezygnacji z dotacji na wychowanie przedszkolne i włączenie dzieci 5 letnich i młodszych do określanych dla jednostek samorządu terytorialnego potrzeb edukacyjnych,
- korygowania nieprawidłowo ustalonych potrzeb oświatowych,
- uzależnienia wielkości wag na uczniów z niektórymi niepełnosprawnościami od liczby godzin pomocy uruchomionych i wprowadzonych do SIO,
- zmiany terminu pozyskiwania danych z SIO do celów ustalenia łącznej wielkości potrzeb oświatowych.
Powyższe zmiany pociągają za sobą konieczność jeszcze większego zaangażowania szkół, przedszkoli, placówek oświatowych w terminowe i prawidłowe wprowadzanie danych do Systemu Informacji Oświatowej, a pracowników jednostek samorządu terytorialnego do bieżącego monitorowania poprawności wprowadzanych danych. To SIO jest źródłem danych do ustalenia łącznej kwoty potrzeb oświatowych.
Podział potrzeb oświatowych następuje, analogicznie do poprzednich regulacji, na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych pomiędzy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego. Rozporządzenie, tak jak dotychczas w przypadku części oświatowej subwencji ogólnej, uzależnia wysokość kwoty potrzeb oświatowych od liczby uczniów przeliczeniowych otrzymanej przez zastosowanie zróżnicowanych wag i wskaźników dla wybranych kategorii uczniów, słuchaczy, wychowanków i dzieci, określonych typów szkół i rodzajów placówek oraz wskaźnika korygującego, uwzględniającego etapy rozwoju zawodowego nauczycieli. Wprowadzone zostały natomiast nowe wagi oraz zróżnicowanie wielkości niektórych z nich w konkretnie zdefiniowanych przypadkach.
Tak szerokie wykorzystywanie danych gromadzonych w SIO nakłada na jednostki oświatowe ogromną odpowiedzialność za ich prawidłowe wprowadzenie oraz za zgodność ze stanem faktycznym. Wiedza zdobyta podczas proponowanego szkolenia pomoże Państwu w prawidłowym wywiązaniu się z tego złożonego zadania.
CELE I KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:
- Uzyskanie wiedzy niezbędnej do prawidłowego wprowadzenia danych do SIO, w tym o działaniu samego systemu, a także wiedzy merytorycznej z zakresu szeroko pojętego prawa oświatowego.
- Przekazanie praktycznych wskazówek o zakresie danych wprowadzanych do SIO.
- Omówienie procedury weryfikacji danych wprowadzonych do systemu, z uwzględnieniem nowych przepisów o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz zmian ustawy o systemie informacji oświatowej.
- Wskazanie konsekwencji zaniechania wprowadzania lub wprowadzania do SIO danych niezgodnych z prawdą.
- Omówienie najczęściej popełnianych błędów w zakresie wprowadzania danych do SIO.
PROGRAM:
- Zmiany w zakresie finansowania jednostek samorządu terytorialnego - nowa ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1572).
- Nowe pojęcie potrzeb oświatowych.
- Korekta nieprawidłowo ustalonych potrzeb oświatowych – porównanie wielkości potrzeb oświatowych ustalonych w roku bazowym dla danej JST z obliczonymi ponownie potrzebami oświatowymi – konsekwencje dodatniej i ujemnej różnicy.
- Dane zgromadzone w SIO stanowiące podstawę podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
- Procedura weryfikacji, przez jednostkę samorządu terytorialnego, danych wprowadzonych do SIO z pozycji szkół, przedszkoli, placówek oświatowych.
- Zmiana terminu pozyskania przez MEN danych do zredagowania zestawienia łącznych potrzeb oświatowych na rok 2025 i w latach następnych.
- Szczegółowa analiza zakresu danych wprowadzanych do SIO przez szkoły, przedszkola, placówki oświatowe – praktyczne wskazówki do wypełniania, z uwzględnieniem zmian w ustawie o systemie informacji oświatowej oraz nowych modyfikacji wprowadzonych do aplikacji w obecnym roku szkolnym, modułów:
- Szczególna procedura weryfikacji danych dotyczących orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania – uzależnienie wielkości wagi przypisanej do niektórych niepełnosprawności od liczby godzin wprowadzonej do SIO – nowość!
- Odpowiedzialność dyrektorów jednostek oświatowych za zaniechanie wprowadzania lub wprowadzanie do SIO danych niezgodnych z prawdą – kontrolny obowiązek jednostki samorządu terytorialnego.
- Mechanizmy weryfikacji danych wprowadzanych do SIO:
- współpraca bazy danych SIO z rejestrami REGON oraz PESEL,
- procedura postępowania w przypadku niezgodności danych identyfikacyjnych ucznia (nauczyciela), wprowadzonych przez szkołę, z danymi identyfikacyjnymi zawartymi w rejestrze PESEL – współpraca szkoły z kierownikiem urzędu stanu cywilnego.
- Terminy przekazywania danych do bazy danych SIO.
- Obowiązki administratora danych wynikające z przetwarzania danych osobowych w SIO - w świetle RODO.
- Odpowiedzi na pytania.
ADRESACI:
Dyrektorzy i pracownicy szkół, przedszkoli, placówek oświatowych, pracownicy jednostek samorządu terytorialnego, ZEAS-ów i CUW-ów zaangażowani w proces weryfikacji danych wprowadzanych do SIO oraz wszyscy zainteresowani tematem szkolenia.
PROWADZĄCA:
specjalistka z zakresu funkcjonowania systemu oświaty oraz przepisów regulujących status nauczycieli i pracowników samorządowych; posiadająca ponad trzydziestoletni staż pracy między innymi na stanowiskach kierowniczym w wydziale oświaty urzędu miasta oraz centrum usług wspólnych; autorka aktów normatywnych w randze uchwał rady gminy, zarządzeń organu wykonawczego gminy, decyzji administracyjnych; trenerka szkoleń z branży oświatowej
Kontakt

Renata Bąk
