System informacji oświatowej źródłem danych do naliczenia potrzeb oświatowych na 2025 rok – nowości wprowadzone ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmieniła zasady ustalania wielkości środków na realizację zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego.
W miejsce części oświatowej subwencji ogólnej wprowadzono pojęcie potrzeb oświatowych.
Pozostałe zmiany dotyczą:
- rezygnacji z dotacji na wychowanie przedszkolne i włączenie dzieci 5 letnich
i młodszych do określanych dla jednostek samorządu terytorialnego potrzeb
edukacyjnych,
- korygowania nieprawidłowo ustalonych potrzeb oświatowych,
- uzależnienia wielkości wag na uczniów z niektórymi niepełnosprawnościami od liczby
godzin pomocy uruchomionych i wprowadzonych do SIO.
- zmiany terminu pozyskiwania danych z SIO do celów ustalenia łącznej wielkości
potrzeb oświatowych.
Powyższe zmiany pociągają za sobą konieczność jeszcze większego zaangażowania szkół, przedszkoli, placówek oświatowych w terminowe i prawidłowe wprowadzanie danych do Systemu Informacji Oświatowej, a organy jednostek samorządu terytorialnego do bieżącego monitorowania wprowadzanych danych.
Podział potrzeb oświatowych następuje, analogicznie do poprzednich regulacji, na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych pomiędzy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego.
Rozporządzenie, tak jak dotychczas w przypadku części oświatowej subwencji ogólnej, uzależni wysokość kwoty potrzeb oświatowych od liczby uczniów przeliczeniowych otrzymanej przez zastosowanie zróżnicowanych wag i wskaźników dla wybranych kategorii uczniów, słuchaczy, wychowanków i dzieci, określonych typów szkół i rodzajów placówek oraz wskaźnika korygującego uwzględniającego etapy rozwoju zawodowego nauczycieli. Wprowadzone zostaną natomiast nowe wagi oraz zróżnicowanie wielkości niektórych nich w konkretnie zdefiniowanych przypadkach.
Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wskazuje SIO jako źródło danych do ustalenia kwoty potrzeb oświatowych - i to, w porównaniu z poprzednią regulacją, nie uległo zmianie.
PROGRAM:
- Zmiany w zakresie finansowania jednostek samorządu terytorialnego - nowa ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1572).
- Nowe pojęcie potrzeb oświatowych.
- Korekta nieprawidłowo ustalonych potrzeb oświatowych – porównanie wielkości potrzeb oświatowych ustalonych w roku bazowym dla danej JST z obliczonymi ponownie potrzebami oświatowymi – konsekwencje dodatniej i ujemnej różnicy.
- Dane zgromadzone w SIO stanowiące podstawę podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
- Procedura weryfikacji, przez jednostkę samorządu terytorialnego, danych wprowadzonych do SIO z pozycji szkół, przedszkoli, placówek oświatowych.
- Zmiana terminu pozyskania przez MEN danych do zredagowania zestawienia łącznych potrzeb oświatowych na rok 2025 i w latach następnych.
- Szczegółowa analiza zakresu danych wprowadzanych do SIO przez szkoły, przedszkola, placówki oświatowe – praktyczne wskazówki do wypełniania, z uwzględnieniem zmian w ustawie o systemie informacji oświatowej oraz nowych modyfikacji wprowadzonych do aplikacji w obecnym roku szkolnym, modułów:
- Uczeń, w tym uczniowie z Ukrainy,
- Nauczyciel,
- Oddziały,
- Dane zbiorcze.
- Szczególna procedura weryfikacji danych dotyczących orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania – uzależnienie wielkości wagi przypisanej do niektórych niepełnosprawności od liczby godzin wprowadzonej do SIO – nowość!
- Odpowiedzialność dyrektorów jednostek oświatowych za zaniechanie wprowadzania lub wprowadzanie do SIO danych niezgodnych z prawdą – kontrolny obowiązek jednostki samorządu terytorialnego.
- Mechanizmy weryfikacji danych wprowadzanych do SIO:
- współpraca bazy danych SIO z rejestrami REGON oraz PESEL,
- procedura postępowania w przypadku niezgodności danych identyfikacyjnych ucznia (nauczyciela), wprowadzonych przez szkołę, z danymi identyfikacyjnymi zawartymi w rejestrze PESEL – współpraca szkoły z kierownikiem urzędu stanu cywilnego.
- Terminy przekazywania danych do bazy danych SIO.
- Obowiązki administratora danych wynikające z przetwarzania danych osobowych w SIO - w świetle RODO.
- Odpowiedzi na pytania.
Kontakt

Renata Bąk
