Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmieniła zasady ustalania wielkości środków na realizację zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego.

W miejsce części oświatowej subwencji ogólnej wprowadzono pojęcie potrzeb oświatowych.

Pozostałe zmiany dotyczą:

 - rezygnacji z dotacji na wychowanie przedszkolne i włączenie dzieci 5 letnich

 i młodszych do określanych dla jednostek samorządu terytorialnego potrzeb  

 edukacyjnych,

 - korygowania nieprawidłowo ustalonych potrzeb oświatowych,

 - uzależnienia wielkości wag na uczniów z niektórymi niepełnosprawnościami od liczby  

 godzin pomocy uruchomionych i wprowadzonych do SIO.

 - zmiany terminu pozyskiwania danych z SIO do celów ustalenia łącznej wielkości  

 potrzeb oświatowych.

Powyższe zmiany pociągają za sobą konieczność jeszcze większego zaangażowania szkół, przedszkoli, placówek oświatowych w terminowe i prawidłowe wprowadzanie danych do Systemu Informacji Oświatowej, a organy jednostek samorządu terytorialnego do bieżącego monitorowania wprowadzanych danych.

Podział potrzeb oświatowych następuje, analogicznie do poprzednich regulacji, na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych pomiędzy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego.

Rozporządzenie, tak jak dotychczas w przypadku części oświatowej subwencji ogólnej, uzależni wysokość kwoty potrzeb oświatowych od liczby uczniów przeliczeniowych otrzymanej przez zastosowanie zróżnicowanych wag i wskaźników dla wybranych kategorii uczniów, słuchaczy, wychowanków i dzieci, określonych typów szkół i rodzajów placówek oraz wskaźnika korygującego uwzględniającego etapy rozwoju zawodowego nauczycieli. Wprowadzone zostaną natomiast nowe wagi oraz zróżnicowanie wielkości niektórych nich w konkretnie zdefiniowanych przypadkach.

 Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wskazuje SIO jako źródło danych do ustalenia kwoty potrzeb oświatowych - i to, w porównaniu z poprzednią regulacją, nie uległo zmianie.

PROGRAM:

  1. Zmiany w zakresie finansowania jednostek samorządu terytorialnego - nowa ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1572).
  2. Nowe pojęcie potrzeb oświatowych.
  3. Korekta nieprawidłowo ustalonych potrzeb oświatowych – porównanie wielkości potrzeb oświatowych ustalonych w roku bazowym dla danej JST z obliczonymi ponownie potrzebami oświatowymi – konsekwencje dodatniej i ujemnej różnicy.
  4. Dane zgromadzone w SIO stanowiące podstawę podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
  5. Procedura weryfikacji, przez jednostkę samorządu terytorialnego, danych wprowadzonych do SIO z pozycji szkół, przedszkoli, placówek oświatowych.
  6. Zmiana terminu pozyskania przez MEN danych do zredagowania zestawienia łącznych potrzeb oświatowych na rok 2025 i w latach następnych.
  7. Szczegółowa analiza zakresu danych wprowadzanych do SIO przez szkoły, przedszkola, placówki oświatowe – praktyczne wskazówki do wypełniania, z uwzględnieniem zmian w ustawie o systemie informacji oświatowej oraz nowych modyfikacji wprowadzonych do aplikacji w obecnym roku szkolnym, modułów:
  8. Uczeń, w tym uczniowie z Ukrainy,
  9. Nauczyciel,
  10. Oddziały,
  11. Dane zbiorcze.
  12. Szczególna procedura weryfikacji danych dotyczących orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania – uzależnienie wielkości wagi przypisanej do niektórych niepełnosprawności od liczby godzin wprowadzonej do SIO – nowość!
  13. Odpowiedzialność dyrektorów jednostek oświatowych za zaniechanie wprowadzania lub wprowadzanie do SIO danych niezgodnych z prawdą – kontrolny obowiązek jednostki samorządu terytorialnego.
  14. Mechanizmy weryfikacji danych wprowadzanych do SIO:
  15. współpraca bazy danych SIO z rejestrami REGON oraz PESEL,
  16. procedura postępowania w przypadku niezgodności danych identyfikacyjnych ucznia (nauczyciela), wprowadzonych przez szkołę, z danymi identyfikacyjnymi zawartymi w rejestrze PESEL – współpraca szkoły z kierownikiem urzędu stanu cywilnego.
  17. Terminy przekazywania danych do bazy danych SIO.
  18. Obowiązki administratora danych wynikające z przetwarzania danych osobowych w SIO - w świetle RODO.
  19. Odpowiedzi na pytania.