• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej. Szkolenie z akredytacją Akademii Pożarniczej

Miejsce
Warszawa
Termin
26-27 czerwca 2025
Czas trwania
09:00 - 14:00
Cena
700 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

26 i 27 czerwca 2025 r.  w godzinach 9:00-14:00 każdego dnia. oraz webinarium vod do pobrania.

Zapraszamy Państwa na szkolenie dedykowane pracownikom samorządów, którzy chcą przygotować się do nowych obowiązków wynikających z planowanego wdrożenia ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Nowa ustawa zakłada szereg zadań dla jednostek samorządu terytorialnego (JST), mających na celu lepsze przygotowanie do reagowania na zagrożenia i efektywne zarządzanie sytuacjami kryzysowymi.

Ważne informacje o szkoleniu

Zapraszamy na certyfikowane szkolenie z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej  dla kadry w urzędach obsługujących organy ochrony ludności oraz w innych urzędach, jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego i pomocniczych gminy. Są to obowiązkowe szkolenia realizowane zgodnie z art. 49-51 Ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej przez podmiot spełniający wymagania

Szkolenie będziemy realizować w trzech modułach:
Moduł teorii realizowany online w formie zajęć do odsłuchania (6 godzin - 1 dzień szkoleniowy).
Dwa moduły praktyczne: dwa dni szkoleniowe po 6 godzin metodami aktywnymi – gra sytuacyjna, instruktarz, symulacje, praca na dokumentach.
Maksymalna grupa uczestników do 30 osób – decyduje kolejność zgłoszeń.

Zgodnie z ustawą z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U. 2024 poz. 1907), organy administracji publicznej muszą zapewnić ciągłość działania oraz przygotować się do zagrożeń poprzez planowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń oraz ćwiczeń, łączących aspekty militarne i cywilne. 

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego pozytywnie przeszła weryfikację Akademii Pożarniczej w zakresie spełnienia wymogów dla podmiotów prowadzących szkolenia z OL i OC, o których mowa w Ustawie o OL i OC i w rozporządzeniu MSWiA.
Program szkolenia zgodny z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lutego 2025 r. ws. programu szkoleń z ochrony ludności i obrony cywilnej oraz wymagań dla podmiotów prowadzących szkolenia

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Przygotowanie kadry w urzędach obsługujących organy ochrony ludności oraz w innych urzędach, jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego i organach jednostek pomocniczych gminy do efektywnej realizacji zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej. Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez rozwiązanie sytuacji problemowych przedstawionych podczas szkolenia oraz opanowanie czynności ujętych w ramach instruktażu.

METODY REALIZACJI ZAJĘĆ (6 GODZIN ONLINE, 12 GODZIN PRAKTYKI):
• Metoda samokształcenia kierowanego - forma nauki, w której uczeń uczestnik uczy się samodzielnie, ale zgodnie z wcześniej ustalonym programem i pod opieką instruktora;
• Instruktaż - metoda nauczania polegająca na przekazaniu praktycznej wiedzy i umiejętności poprzez pokaz i wyjaśnienie sposobu wykonania określonych czynności.
• Metoda problemowa - aktywna metoda dydaktyczna, w której uczestnik zdobywa wiedzę i umiejętności poprzez samodzielne lub zespołowe rozwiązywanie postawionego problemu.

zwiń
rozwiń
Program

Program szkolenia zgodny z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lutego 2025 r. ws. programu szkoleń z ochrony ludności i obrony cywilnej oraz wymagań dla podmiotów prowadzących szkolenia.

1.  Uwarunkowania ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce,  w tym zagrożenia społeczności lokalnej i zapewnienie ciągłości  działania:
• Omówienie uwarunkowań ochrony ludności i obrony cywilnej  w Polsce z perspektywy założeń i optyki ustawodawcy wyrażonych  w uzasadnieniu do ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej z dnia 5 grudnia 2024r. (dalej UOC);
• Wskazanie, na bazie studium przypadku, typowych zagrożeń dla  społeczności lokalnej oraz preferowanych sposobów ich  identyfikowania określonych w oficjalnych dokumentach takich jak zalecenia wojewody;
• Wstępne omówienie tematu poświęconego zapewnieniu ciągłości  działania w szczególności na podstawie Rozporządzenia Rady  Ministrów z dnia 25 marca 2025r. w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym- zagadnienie zostanie rozszerzone o aspekty praktyczne i podparte kolejnymi aktami prawnymi w punkcie nr 4 Programu. 

Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie teoretyczne z zastosowaniem metody samokształcenia kierowanego.

2. Urząd w systemie ochrony ludności i obrony cywilnej – rola, funkcje, zadania i sposoby ich realizacji:
• Omówienie zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i starosty w zakresie ochrony ludności wraz z praktycznymi sposobami ich realizacji;
• Omówienie zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i starosty w zakresie obrony ludności wraz z praktycznymi sposobami ich realizacji.

Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie praktyczne z zastosowaniem instruktażu.

3. Funkcjonowanie urzędu w stanach nadzwyczajnych i w czasie wojny:
• Dokonanie krótkiej charakterystyki stanu klęski żywiołowej w myśl przepisów ustawy z dnia 18 kwietnia 2002r. o stanie klęski żywiołowej oraz kompetencji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i starosty w ramach wskazanego stanu nadzwyczajnego;
• Dokonanie krótkiej charakterystyki stanu wyjątkowego w myśl przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 2002r. o stanie wyjątkowym oraz zakresu działania organów władzy publicznej w trakcie jego trwania;
• Dokonanie krótkiej charakterystyki stanu wojennego w myśl przepisów ustawy z dnia 17 kwietnia 2025r. o stanie wojennym oraz kompetencjach Naczelnego Dowództwa Sił Zbrojnych i zasad jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej oraz kompetencji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i starosty w zakresie kierowania realizacją zadań obrony cywilnej.

Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie teoretyczne z zastosowaniem metody samokształcenia kierowanego.

4.  Przygotowanie i planowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym planowanie ciągłości działania:
• Tworzenie wybranych elementów analizy zagrożeń, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1) lit. a) ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym;
• Na podstawie ppkt. 1 stworzenie wybranych procedur reagowania kryzysowego na wypadek wystąpienia zidentyfikowanych zagrożeń;
• Na podstawie ppkt. 2 stworzenie wybranych procedur realizacji zadań.

Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie praktyczne z zastosowaniem metody problemowej.

5. Współpraca, wsparcie i współdziałanie w ochronie ludności i obronie cywilnej:
• Omówienie praktycznych sposobów realizacji zadań, o których mowa w art. 33 ust. 1 i 3 UOC, a więc zapewnienia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub starostę zasobów ochrony ludności niezbędnych do wykonywania przez co najmniej 3 dni  trwania zagrożenia zadań ochrony ludności i obrony cywilnej w zakresie:
1) zapewnienia dostępu do wody i żywności;
2) zapewnienia dostępu do produktów leczniczych i udzielania 
3) pierwszej pomocy, kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz 
4) świadczeń opieki zdrowotnej;
5) wsparcia realizacji zadań ratowniczych;
6) zapewnienia powiadamiania, ostrzegania i alarmowania ludności;
7) zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego;
8) zapewnienia łączności z organami ochrony ludności i podmiotami 
9) ochrony ludności;
10) funkcjonowania obiektów zbiorowej ochrony.

Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie praktyczne z zastosowaniem instruktażu.

6. Wykrywanie zagrożeń, powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie. Komunikacja kryzysowa i komunikacja ryzyka.
• Charakterystykę praktycznych sposobów budowania systemów wykrywania zagrożeń, powiadamiania i alarmowania na terenie gminy:
• Omówienie założeń dotyczących Systemu Bezpiecznej Łączności Państwowej;
• Omówienie zasad działania Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania w relacji do jednostek samorządu terytorialnego.

Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie teoretyczne z zastosowaniem metody samokształcenia kierowanego.

7. Działania pomocowe w warunkach obrony cywilnej:
• Omówienie form pomocy doraźnej i humanitarnej udzielanych przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i starostę.

Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie teoretyczne z zastosowaniem metody samokształcenia kierowanego.

8. Ewakuacja oraz środki indywidualnej i zbiorowej ochrony:
• Pracę nad szablonem dokumentu, który jest zgodny z wymogami określonymi w art. 39 ust. 2 UOC w związku z art. 43 ust. 1 UOC;
• Omówienie środków indywidualnej i zbiorowej ochrony wymaganych przepisami UOC. 

Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie praktyczne z zastosowaniem metody problemowej.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Pracownicy urzędów samorządu terytorialnego (gmin, powiatów, województw), pracownicy organów administracji publicznej związanej z bezpieczeństwem państwa, pracownicy organów administracji rządowej i centralnej.
• Pracownicy komórek związanych z zarządzaniem kryzysowym, obroną cywilną, bezpieczeństwem państwa, funkcjonariusze służb mundurowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzących

Ekspert prowadzący szkolenie online (dzień pierwszy): Pracownik samorządowy od 2008 r. Pracował w Starostwie Powiatowym w Mikołowie oraz Urzędzie Miejskim w Zabrzu zajmując się zagadnieniami związanymi z obronnością i zarządzaniem kryzysowym. Od 2012 r. jest zatrudniony w Urzędzie Miejskim w Mikołowie, gdzie od ponad dziewięciu lat pełni funkcję Kierownika Biura Zarządzania Bezpieczeństwem.

Ekspert prowadzący szkolenie stacjonarne (drugi i trzeci dni): Kierownik Referatu ds. obronnych i obrony cywilnej Wydziału Bezpieczeństwa Mieszkańców i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Lublin. Z wykształcenia żołnierz-przeciwlotnik inżynier o specjalności budowa i eksploatacja rakiet bliskiego zasięgu. Z doświadczenia zawodowego specjalista ds. bezpieczeństwa, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej. Od 35 lat zajmuje się systemami bezpieczeństwa. Początkowo w czasie służby wojskowej gdzie m.in. pełnił obowiązki Szefa Wydziału Ochrony Wojsk Wielonarodowej Dywizji Centrum-Południe w Iraku. Jest weteranem operacji poza granicami kraju. Uczestniczył w ponad 80 akcjach bojowych w Iraku, w tym jako Szef sekcji operacyjnej batalionu w czasie działaniach bojowych w rejonie Karbali w 2004 roku. Po zdjęciu munduru pracował jako Kierownik Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Lublinie, a następnie jako główny specjalista w Wydziale Bezpieczeństwa Mieszkańców i Zarządzania Kryzysowego w Urzędzie Miasta Lublin. Do czasu uchylenia przepisów o obronie cywilnej komendant formacji OC – Miejski Ośrodek Analizy Danych i Alarmowania (MOADA). Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu zarządzania kryzysowego m.in. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Obecnie wykładowca na studiach dziennych UMCS z przedmiotów związanych z systemem ostrzegania i alarmowania ludności oraz zarządzania kryzysowego. Współpracownik pisma „Wspólnota samorządowa”, m.in. autor artykułu z propozycją systemu kształcenia kadr dla potrzeb zarządzania kryzysowego. Autor poradnika „Zasady zachowania się w sytuacjach zagrożeń”. Twórca „Banku dobrych praktyk” – platformy wymiany informacji pomiędzy pracownikami zarządzania kryzysowego starostw powiatowych województwa lubelskiego. Za działalność w zakresie bezpieczeństwa w czasie epidemii w 2020 roku otrzymał wyróżnienie „Lubelski Lider Bezpieczeństwa” w kategorii „Osobowość”.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Chałubińskiego 8

Sala szkoleniowa przy Chałubińskiego 8

Koordynatorzy
Piotr Kubiak
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 533 849 116
piotr.kubiak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 700 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 23 czerwca 2025 r.

Inne terminy szkoleń
Warszawa
Chałubińskiego 8
Termin
16-17 czerwca 2025
Czas trwania
09:00 - 14:00
Lublin
Regionalny Ośrodek Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej w Lublinie
Termin
24-25 czerwca 2025
Czas trwania
09:00 - 14:00