1. Podstawa prawna – ustawa o finansowaniu zadań oświatowych:
• zakres i okres kontroli,
• obowiązki kontrolne organów dotujących.
2. Uchwała dotacyjna – jakie wymagane prawem zapisy powinny się w niej znaleźć, a jakie dodatkowe zapisy ułatwią i uskutecznią przeprowadzenie kontroli?
3. Organizacja kontroli:
• planowanie kontroli,
• przygotowanie pracowników i ich kompetencje,
• udostępnianie dokumentacji przez podmioty kontrolowane,
• prawa osób kontrolujących,
• zawiadomienie o kontroli, upoważnienie do kontroli,
• program kontroli.
4. Sprawdzenie prawidłowości pobrania dotacji:
• rodzaje dokumentacji potwierdzającej liczbę uczniów,
• weryfikacja dokumentacji,
• sprawdzenie, czy uczeń jest dotowany w innym podmiocie,
• wskazanie przykładowych nieprawidłowości.
5. Sprawdzenie prawidłowości wykorzystania dotacji:
• katalog wydatków kwalifikowalnych do pokrycia z dotacji,
• rodzaje dokumentacji potwierdzającej poniesione wydatki,
• weryfikacja wydatków na wynagrodzenia pracowników (umowy o pracę, zlecenia, faktury, pochodne od wynagrodzeń, lista płac, weryfikacja celowości wydatków na wynagrodzenia, limity wysokości wynagrodzeń, wynagrodzenie dyrektora),
• weryfikacja wydatków na wydatki rzeczowe, remontowe i inne,
• wskazanie przykładowych nieprawidłowości – katalog wydatków, których nie można sfinansować z dotacji.
6. Sprawdzenie prawidłowości wykorzystania dotacji na wczesne wspomaganie rozwoju.
7. Sprawdzenie prawidłowości wykorzystania dotacji na kształcenie specjalne uczniów niepełnosprawnych – jakie wydatki można rozliczyć z dotacji na uczniów niepełnosprawnych, jak powinna wyglądać prawidłowa ich dokumentacja?
8. Dodatkowe dokumenty stosowane przy kontroli – lista kontrolna, arkusz ustaleń, protokół oględzin, protokół przyjęcia wyjaśnień, oświadczenia.
9. Postępowanie pokontrolne:
• wystąpienie pokontrolne,
• protokół kontroli,
• wskazanie nieprawidłowości,
• zalecenia pokontrolne,
• obowiązki organu prowadzącego,
• procedura odwoławcza.
10. Omówienie i przedstawienie wzorów dokumentów na każdym etapie kontroli.
11. Odpowiedzi na pytania, konsultacje kwestii problemowych.
Oświata