Celem szkolenia jest wypracowanie zasad efektywnej komunikacji i współpracy oraz podniesienie świadomości dotyczącej funkcji stresu, przyczyn, objawów oraz obniżania poziomu zbyt dużego stresu.

Cele szczegółowe szkolenia:

  • poznanie barier psychologicznych, które utrudniają zarządzanie sobą w stresie
  • autoanaliza zachowań psychologicznych i fizjologicznych w sytuacjach stresogennych
  • poznanie metod diagnozowania i skutecznego radzenia sobie z obciążeniami stresowymi
  • minimalizowanie stresu w pracy zespołowej
  • trening antystresowy
  • nabycie umiejętności relaksacji w warunkach stresujących
  • odnalezienia inspiracji do rozwoju i odszukania w sobie pozytywnych emocji
  • poznanie zasad skutecznej komunikacji
  • kształtowanie postawy asertywnej sprzyjającej pracy zespołowej
  • odnalezienie harmonii pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym

 

Korzyści dla pracodawcy:

Poprawa komunikacji i współpracy, dzięki której osiąganie celów staje się łatwiejsze i pewniejsze oraz wzmocnienie pozytywnego wizerunku instytucji. Poznanie metod diagnozowania i skutecznego radzenia sobie ze stresem w celu zapobiegania wypaleniu zawodowemu w sytuacji zmiany.

 

Korzyści dla uczestników: 

  • Wzmocnią swoje umiejętności dotyczące radzenia sobie ze stresem
  • Poznają techniki zarządzania emocjami
  • Nauczą się metod redukcji dużego stresu 
  • Poznają zasady relaksacji
  • Dowiedzą się, jak wygląda proces przekazywania informacji, jaką rolę odgrywa w nim nadawca, odbiorca i komunikat
  • Dowiedzą się, jakie bariery utrudniają efektywne porozumiewanie się w zespole
  • Uświadomią sobie, dlaczego ludzie używają różnych słów do opisu rzeczywistości i jak stres wpływa na zaburzenie procesu komunikacji
  • Nawiążą aktywną współpracę i nastawią się na wspólny cel

 Moduł 1. CZYM JEST STRES, JAKIE SĄ JEGO ŹRÓDŁA? FIZJOLOGICZNE I PSYCHOLOGICZNE PRZEJAWY SYTUACJI STRESOGENNEJ 

Cel: Uświadomienie uczestnikom wewnętrznych i zewnętrznych czynników stresowych, pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat własnych sposobów reagowania na stres i radzenia sobie z nim.

  • Czym jest stres; rodzaje stresu (eustres, dystres);
  • Czy każdy stres jest zły? Proporcja poziomu stresu do wykonywanego zadania – Prawo Yarkesa i Dodsona 
  • „Jak stres wpływa na mnie?” – Autodiagnoza 
  • Jakie sytuacje są dla mnie trudne? – typologia indywidualna 
  • Jak reaguję na sytuacje trudne? – schematy, nawyki działania 
  • Przyczyny chronicznego stresu 
  • Objawy stresu (objawy dostrzegalne w zachowaniu) 
  • Neurofizjologia reakcji stresowej – co się dzieje w moim mózg, kiedy się denerwuję?
  • Fizjologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w funkcjonowaniu ciała)
  • Psychologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w zachowaniu)
  • Fazy stresu – od „uciekać czy bić się” do „udawać martwego”
  • Następstwa chronicznego stresu (frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, choroby stresowe, kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność).

 

Moduł 2. W POSZUKIWANIU RÓWNOWAGI ŻYCIA, TECHNIKI REDUKCJI STRESU, TRENING KONTROLI EMOCJI

Cel: Pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat stylu życia i jego wpływu na przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu, wyposażenie uczestnika w praktyczne techniki obniżające poziom stresu, wprowadzenie do budowania „antystresowej osobowości” na co dzień.

  • Ćwiczenia oddechowe:
  • oddychanie naturalne,
  • oddychanie „na 16”,
  • oddychanie 4 : 7 : 8.
  • Świadoma kontrola tętna.
  • „Trening MASEK” – warunkowanie obniżonego tętna.
  • Rozluźnianie mięśni.
  • Trening relaksacji neuromięśniowej.
  • Techniki umysłowe - wizualizacje, afirmację.
  • Gimnastyka mózgu - ćwiczenia synchronizujące półkule mózgowe.
  • Office aerobik – ćwiczenia fizyczne poprawiające sprawność umysłową.
  • Ćwiczenia i zabawy ruchowe - ćwiczenia Dennisona, technika Jacobsona.
  • Jak odzyskać wewnętrzną energię:
  • efektywne radzenie sobie z przeciążeniem zadaniami,
  • odpoczynek i sen,
  • ćwiczenia fizyczne,
  • energetyzująca dieta,
  • muzyka relaksacyjna.

 

Moduł 3. EFEKTYWNA KOMUNIKACJA I WSPÓŁPRACA W ZESPOLE

Cel: Uświadomienie uczestnikom mechanizmów ułatwiających i blokujących komunikację w zespole.

  • Czy każda grupa to zespół?
  • Czynniki sukcesu zespołu
  • Komunikacja - umiejętności komunikacyjne w relacjach
  • Motywowanie .
  • Umiejętność delegowania i egzekwowani zadań.
  • Umiejętność angażowania.
  • Zarządzanie w sytuacjach kryzysu (konstruktywne radzenie sobie ze stresem swoim i pracowników).
  • Zarządzanie emocjami – kontrola emocji, a sprawne kierowanie pracownikami.
  • Edyfikacja – dlaczego warto o innych mówić dobrze.
  • Poziomy konfliktów - rozwiązywanie konfliktów w zespołach 
  • poziom informacji
  • poziom celów
  • poziom geograficzny
  • poziom wartości
  • poziom relacji
  • Budowanie atmosfery współpracy, działania, otwartości i komunikacji w zespole
  • Komunikacja motywująca – niezawodny sposób na podniesienie efektywności, zaangażowania i jakości działania.
  • Udzielanie pozytywnej informacji zwrotnej jako podstawy budowania relacji
  • Udoskonalenie umiejętności efektywnego komunikowania się w zespole

 

Moduł 4. FUNDAMENTY DOBREJ WSPÓŁPRACY - WPŁYW OSOBOWOŚCI NA BUDOWANIE RELACJI I WSPÓŁPRACY

Cel: Uświadomienie uczestnikom, jak osobowość wpływa na budowanie relacji i współpracy

  • Choleryk, sangwinik, melancholik czy flegmatyk – autodiagnoza
  • Osobowość wg F. Littauer
  • Kim jestem? - charakterystyka poszczególnych styli – mocne i słabe strony
  • Z kim mi po drodze w budowaniu relacji, a do kogo mi daleko
  • Rozwiązywanie konfliktów z uwzględnieniem typów osobowości
  • Jak wykorzystać potencjał poszczególnych stylów
  • Jak współpracować z innymi i świadomie budować relacje
  • Autodiagnoza własnego typu osobowości w kontekście umiejętności komunikacyjnych.
  • Wpływ komunikacji na kształtowanie postaw i zachowań pracowniczych oraz budowanie kultury organizacyjnej instytucji.