Zarządzanie stresem w komunikacji interpersonalnej
Celem szkolenia jest wypracowanie zasad efektywnej komunikacji i współpracy oraz podniesienie świadomości dotyczącej funkcji stresu, przyczyn, objawów oraz obniżania poziomu zbyt dużego stresu.
Cele szczegółowe szkolenia:
- poznanie barier psychologicznych, które utrudniają zarządzanie sobą w stresie
- autoanaliza zachowań psychologicznych i fizjologicznych w sytuacjach stresogennych
- poznanie metod diagnozowania i skutecznego radzenia sobie z obciążeniami stresowymi
- minimalizowanie stresu w pracy zespołowej
- trening antystresowy
- nabycie umiejętności relaksacji w warunkach stresujących
- odnalezienia inspiracji do rozwoju i odszukania w sobie pozytywnych emocji
- poznanie zasad skutecznej komunikacji
- kształtowanie postawy asertywnej sprzyjającej pracy zespołowej
- odnalezienie harmonii pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym
Korzyści dla pracodawcy:
Poprawa komunikacji i współpracy, dzięki której osiąganie celów staje się łatwiejsze i pewniejsze oraz wzmocnienie pozytywnego wizerunku instytucji. Poznanie metod diagnozowania i skutecznego radzenia sobie ze stresem w celu zapobiegania wypaleniu zawodowemu w sytuacji zmiany.
Korzyści dla uczestników:
- Wzmocnią swoje umiejętności dotyczące radzenia sobie ze stresem
- Poznają techniki zarządzania emocjami
- Nauczą się metod redukcji dużego stresu
- Poznają zasady relaksacji
- Dowiedzą się, jak wygląda proces przekazywania informacji, jaką rolę odgrywa w nim nadawca, odbiorca i komunikat
- Dowiedzą się, jakie bariery utrudniają efektywne porozumiewanie się w zespole
- Uświadomią sobie, dlaczego ludzie używają różnych słów do opisu rzeczywistości i jak stres wpływa na zaburzenie procesu komunikacji
- Nawiążą aktywną współpracę i nastawią się na wspólny cel
Moduł 1. CZYM JEST STRES, JAKIE SĄ JEGO ŹRÓDŁA? FIZJOLOGICZNE I PSYCHOLOGICZNE PRZEJAWY SYTUACJI STRESOGENNEJ
Cel: Uświadomienie uczestnikom wewnętrznych i zewnętrznych czynników stresowych, pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat własnych sposobów reagowania na stres i radzenia sobie z nim.
- Czym jest stres; rodzaje stresu (eustres, dystres);
- Czy każdy stres jest zły? Proporcja poziomu stresu do wykonywanego zadania – Prawo Yarkesa i Dodsona
- „Jak stres wpływa na mnie?” – Autodiagnoza
- Jakie sytuacje są dla mnie trudne? – typologia indywidualna
- Jak reaguję na sytuacje trudne? – schematy, nawyki działania
- Przyczyny chronicznego stresu
- Objawy stresu (objawy dostrzegalne w zachowaniu)
- Neurofizjologia reakcji stresowej – co się dzieje w moim mózg, kiedy się denerwuję?
- Fizjologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w funkcjonowaniu ciała)
- Psychologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w zachowaniu)
- Fazy stresu – od „uciekać czy bić się” do „udawać martwego”
- Następstwa chronicznego stresu (frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, choroby stresowe, kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność).
Moduł 2. W POSZUKIWANIU RÓWNOWAGI ŻYCIA, TECHNIKI REDUKCJI STRESU, TRENING KONTROLI EMOCJI
Cel: Pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat stylu życia i jego wpływu na przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu, wyposażenie uczestnika w praktyczne techniki obniżające poziom stresu, wprowadzenie do budowania „antystresowej osobowości” na co dzień.
- Ćwiczenia oddechowe:
- oddychanie naturalne,
- oddychanie „na 16”,
- oddychanie 4 : 7 : 8.
- Świadoma kontrola tętna.
- „Trening MASEK” – warunkowanie obniżonego tętna.
- Rozluźnianie mięśni.
- Trening relaksacji neuromięśniowej.
- Techniki umysłowe - wizualizacje, afirmację.
- Gimnastyka mózgu - ćwiczenia synchronizujące półkule mózgowe.
- Office aerobik – ćwiczenia fizyczne poprawiające sprawność umysłową.
- Ćwiczenia i zabawy ruchowe - ćwiczenia Dennisona, technika Jacobsona.
- Jak odzyskać wewnętrzną energię:
- efektywne radzenie sobie z przeciążeniem zadaniami,
- odpoczynek i sen,
- ćwiczenia fizyczne,
- energetyzująca dieta,
- muzyka relaksacyjna.
Moduł 3. EFEKTYWNA KOMUNIKACJA I WSPÓŁPRACA W ZESPOLE
Cel: Uświadomienie uczestnikom mechanizmów ułatwiających i blokujących komunikację w zespole.
- Czy każda grupa to zespół?
- Czynniki sukcesu zespołu
- Komunikacja - umiejętności komunikacyjne w relacjach
- Motywowanie .
- Umiejętność delegowania i egzekwowani zadań.
- Umiejętność angażowania.
- Zarządzanie w sytuacjach kryzysu (konstruktywne radzenie sobie ze stresem swoim i pracowników).
- Zarządzanie emocjami – kontrola emocji, a sprawne kierowanie pracownikami.
- Edyfikacja – dlaczego warto o innych mówić dobrze.
- Poziomy konfliktów - rozwiązywanie konfliktów w zespołach
- poziom informacji
- poziom celów
- poziom geograficzny
- poziom wartości
- poziom relacji
- Budowanie atmosfery współpracy, działania, otwartości i komunikacji w zespole
- Komunikacja motywująca – niezawodny sposób na podniesienie efektywności, zaangażowania i jakości działania.
- Udzielanie pozytywnej informacji zwrotnej jako podstawy budowania relacji
- Udoskonalenie umiejętności efektywnego komunikowania się w zespole
Moduł 4. FUNDAMENTY DOBREJ WSPÓŁPRACY - WPŁYW OSOBOWOŚCI NA BUDOWANIE RELACJI I WSPÓŁPRACY
Cel: Uświadomienie uczestnikom, jak osobowość wpływa na budowanie relacji i współpracy
- Choleryk, sangwinik, melancholik czy flegmatyk – autodiagnoza
- Osobowość wg F. Littauer
- Kim jestem? - charakterystyka poszczególnych styli – mocne i słabe strony
- Z kim mi po drodze w budowaniu relacji, a do kogo mi daleko
- Rozwiązywanie konfliktów z uwzględnieniem typów osobowości
- Jak wykorzystać potencjał poszczególnych stylów
- Jak współpracować z innymi i świadomie budować relacje
- Autodiagnoza własnego typu osobowości w kontekście umiejętności komunikacyjnych.
- Wpływ komunikacji na kształtowanie postaw i zachowań pracowniczych oraz budowanie kultury organizacyjnej instytucji.
Kontakt

Renata Bąk
