OFERTA SZKOLENIA

„CZYNNIKI ERGONOMICZNE W ŚRODOWISKU PRACY”

CEL SZKOLENIA: przedstawienie podstawowych informacji na temat: anatomii, fizjologii i biomechaniki organizmu człowieka w kontekście zagrożeń chorobami układu mięśniowo-szkieletowego oraz praktycznych aspektów organizacji stanowiska pracy w kontekście wymogów ergonomii ze szczególnym uwzględnieniem pracy przy monitorach ekranowych.

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW:

  • zapoznają się z wymogami przepisów w zakresie dopuszczalnych obciążeń związanych z pracą i uzyskają informacje o metodach oceny ryzyka zawodowego w tym obszarze,
  • uzyskają informacje o wymogach przepisów i zasad bhp mających zastosowanie do organizacji stanowiska pracy przy monitorze ekranowym.

PROGRAM SZKOLENIA:

1. Anatomia, fizjologia i biomechanika.

2. Metody oceny ryzyka zawodowego.

3. Podstawowe informacje nt. organizacji stanowiska pracy przy monitorze ekranowym w kontekście wymogów przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oceny ryzyka zawodowego.
 

„CZYNNIKI PSYCHOSPOŁECZNE W ŚRODOWISKU PRACY”

PROGRAM SZKOLENIA:

1. Biologiczny mechanizm reakcji stresowej. 

2. Stresory (czynniki stresogenne) w środowisku pracy i zapobieganiu ich negatywnemu oddziaływaniu na pracowników. 

3. Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy, praktyczne i prawne aspekty rozpoznawania i przeciwdziałania tym zjawiskom. 

„ASERTYWNA OBSŁUGA KLIENTA”

CEL SZKOLENIA:

1. Podwyższenie wiedzy i umiejętności z zakresu profesjonalnej obsługi Klienta.

2. Zapoznanie z zasadami komunikacji z klientem.

3. Zdobycie wiedzy w zakresie asertywnej komunikacji interpersonalnej.

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW:

• Uświadomią sobie mechanizmy skutecznej w czasie obsługi Klienta.

• Dowiedzą się, jakie czynniki decydują o zadowoleniu Klienta (triada wartości Klienta).

• Dowiedzą się o zmianach zachodzących w relacjach między tradycyjnym a nowoczesnym modelem obsługi Klienta.

• Uświadomią sobie rolę pierwszego wrażenia, a także znaczenie wizerunku osobistego na kształtowanie wizerunku instytucji, którą reprezentują.

• Będą potrafili odczytać sygnały mowy ciała i wykorzystać je w obsłudze klienta.

• Poznają ćwiczenia poprawiające mowę ciała

• Nauczą się sztuki uważnego, aktywnego słuchania. 

• Poznają rodzaje pytań i zakres ich wykorzystania w obsłudze klienta.

• Poznają różne typy klientów ze względu na osobowość i przećwiczą sposoby komunikowania się z nimi.

• Nauczą się posługiwać konstruktywną krytyką, żeby umieć przezwyciężać trudne sytuacje w relacjach z Klientem.

• Poznają asertywne komunikaty i przećwiczą je. 

• Uczestnicy wzmocnią swoje umiejętności dotyczące radzenia sobie ze stresem w obsłudze Klienta oraz poznają nowe techniki zarządzania emocjami. 

PROGRAM SZKOLENIA:

MODUŁ 1. ZNACZENIE JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA W PROCESIE BUDOWANIA WIZERUNKU URZĘDU: 

Cel: Uświadomienie uczestnikom mechanizmów psychologicznych uruchamiających się podczas relacji z Klientem

• Wstęp. Wprowadzenie do warsztatów. 

• Czego boi się Klient, kiedy przychodzi do urzędu?

• Czego boi się urzędnik, kiedy obsługuje Klienta? 

• Przyczyny powstawania trudnych sytuacji.

• Mechanizm marketingu szeptanego; klient zadowolony, klient niezadowolony.

• Triada wartości Klienta – kiedy Klient jest zadowolony.

• Profesjonalizm w kontakcie z Klientem – czynniki zwiększające zadowolenie Klienta.

MODUŁ 2. TWORZENIE POZYTYWNYCH RELACJI Z KLIENTEM:

Cel: Uświadomienie uczestnikom roli wizerunku w budowaniu relacji z Klientem oraz sposoby docierania do różnych typów Klientów

• Najważniejsze reguły i zasady profesjonalnej obsługi klienta. 

• Jak jest, a jak powinno być. Podejście do klienta i jakości obsługi. 

• Specyfika urzędu a specyfika i potrzeby Klienta Urzędu.

• Warunki efektywnej komunikacji i zarządzanie relacjami z Klientami.

• Bariery utrudniające efektywne porozumiewanie się z innymi - Nastawienie i elastyczność w podejściu do klienta.

• Istota wizerunku - Czy nasz wizerunek osobisty ma wpływ na budowanie relacji z Klientem?

• Messaging – budowanie wizerunku Urzędu. 

• Psychologia pierwszego wrażenia – efekt diabelski i anielski, nastawienie i stereotypy – przyczyny sytuacji stresogennych.

• „Z kim mi po drodze, a do kogo mi daleko” – znaczenie stylów komunikacyjnych w nawiązywaniu i budowaniu dobrych relacji z Klientem.

• Różne typy Klientów i sposoby komunikacji z nimi .

• Budowanie pozytywnych relacji w kontakcie z klientem -co jest pożądane, a co niedozwolone.

w kontaktach z klientami.

• Standard obsługi klienta – wypracowanie kluczowych elementów. Dyskusja o ważnych elementach.

Moduł 3. KOMUNIKACJA WERBALNA I NIEWERBALNA W OBSŁUDZE KLIENTA: 

Cel: Uświadomienie uczestnikom roli pytań w obsłudze Klienta, poznanie sygnałów niewerbalnych otwierających i blokujących komunikację.

• Rola aktywnego i empatyczne słuchania.

• „Jeśli dobrze rozumiem…” dlaczego parafraza jest tak skutecznym narzędziem w budowaniu dobrych relacji z Klientem.

• Rola pytań w obsłudze klienta - jak wykorzystać pytania precyzujące wypowiedzi – rodzaje pytań i zakres ich stosowania w obsłudze Klienta.

• Jak pokonać bariery utrudniające uważne słuchanie i jak skoncentrować się na treści odbieranego przekazu. 

• Mowa ciała - jak odczytywać sygnały niewerbalne i jak je wykorzystywać we własnym przekazie.

• „Ze spuszczoną głową, powoli…” postawa ciała - jak wyglądają pozycje „otwarte” i „zamknięte” i jakie niosą komunikaty.

• Sposoby wykorzystywania dłoni w procesie komunikacji.

• Rola gestów w wyrażaniu emocji i wywieraniu wpływu – gesty pożądane i wzbudzające agresję.

• Mimika - jak odczytywać emocje, kiedy oczy kłamią, a kiedy uśmiech jest szczery.

• W jaki sposób tworzone są zależności przestrzenne; nasze strefy osobistego bezpieczeństwa – jak je wykorzystać w komunikacji z innymi.

MODUŁ 4. ZASADY ROZMOWY TELEFONICZNEJ:

Cel: Wyposażenie uczestników w praktyczne zasady dotyczące obsługi Klienta przez telefon.

• Etapy rozmowy telefonicznej.

• Zasady prowadzenia rozmów telefonicznych nawiązywanych.

• Zasady prowadzenia rozmów telefonicznych odbieranych.

• Fazy rozmowy telefonicznej z uwzględnieniem początku rozmowy. Omówienie kluczowych elementów w poszczególnych fazach.

• Telefoniczny savoir – vivre.

MODUŁ 5. TRUDNE SYTUACJE W OBSŁUDZE KLIENTA - ASERTYWNE SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z NIMI:

Cel: Uświadomienie uczestnikom różnych postaw w komunikacji i poznanie komunikatów asertywnych, wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia asertywne.

• Psychologia obsługi klienta trudnego. Definicje trudnego klienta.

• Standardy reagowania w trudnych sytuacjach. 

• Trudne sytuacje w obsłudze klienta - metody radzenia sobie w trudnych sytuacjach z klientem

• 5 stylów komunikacyjnych – bierny, agresywny, manipulacyjne, asertywny, odważny

• Asertywność w obsłudze klienta w urzędzie - komunikat JA, UFO, FUKOZ 

• Kanapka informacji zwrotnych – skuteczna metoda przekazywania informacji trudnych;

• Zasady odpierania zarzutów. Pomyślne rozwiązania sytuacji trudnych.

• Radzenie sobie z zastrzeżeniami klienta. 

• Skuteczne techniki finalizacji rozmów z klientem.

• Radzenie sobie ze stresem podczas obsługi Klientami 

 

„PRAKTYCZNY TRENING ASERTYWNOŚCI”

CEL SZKOLENIA: 

Celem szkolenia jest nabycie umiejętności stosowania komunikatów asertywnych oraz radzenia sobie z emocjami i stresem w kontakcie ze współpracownikiem, przełożonym, podwładnym, klientem.

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA: 

Co uczestnik będzie wiedział, (czyli czego dowie się w trakcie trwania szkolenia)? 

• Dowie się, jakie bariery utrudniają efektywne porozumiewanie się (różne „osobowości”, brak świadomości celu, niezrozumienie poziomów – zadaniowego i społeczno - emocjonalnego, brak umiejętności komunikacji na poziomie jednostki)

• Pozna zasady skutecznej komunikacji

• Dowie się, dlaczego niektóre informacje są gubione lub ulegają zniekształceniu

• Pozna i przećwiczy narzędzia komunikacyjne (parafrazę, rodzaje pytań i zakres ich stosowania, komunikat „JA”

• Pozna sposoby przekazywania informacji w sposób asertywny (konstruktywna krytyka, kanapka informacji zwrotnych, komunikat UFO, technika FUKOZ) 

Co uczestnik będzie umiał, (czyli czego się nauczy i jak będzie potrafił wykorzystać daną wiedzę w praktyce)?

• Będzie potrafił używać komunikatów asertywnych.

• Będzie umiał zadawać efektywne pytania: Współpracownikom, Przełożonym, Klientom diagnozując ich potrzeby bez naruszania ich godności i prawa do odmiennego zdania.

• Nauczy się używać parafrazę.

• Nauczy się, jak przygotować się do trudnych rozmów przyjmując odpowiednią postawę i technikę rozmowy pomagającą w przekonywaniu innych do swoich racji.

• Nauczy się, jak udzielić podwładnemu/współpracownikowi/klientowi konstruktywnej informacji zwrotnej.

• Będzie odważniejszy i pewny siebie oraz swoich umiejętności w rozmowach z trudnym partnerem, zdenerwowanym klientem, wymagającym przełożonym itd.

• Będzie potrafił efektywnie współpracować w zespołach poprzez precyzję komunikatu, umiejętność dzielenia się informację zwrotną.

Jakie kompetencje społeczne ma szansę rozwinąć/nabyć korzystając ze szkolenia?

• Będzie nastawiony na współpracę i komunikację z różnymi typami osobowości pracowników tak, żeby intencje były dobrze odebrane i zrozumiane i aby osiągnąć zamierzony cel

• Pozna asertywne narzędzia komunikacyjne (Parafrazę, rodzaje pytań i zakres ich stosowania, komunikat „JA”) i będzie umiał je zastosować w komunikacji z innymi.

• Pozna i nauczy się stosować konstruktywną krytykę, kanapkę informacji zwrotnych, komunikat UFO, technikę FUKOZ.

• Nabędzie umiejętność parafrazowania.

• Pogłębi wiedzę na temat różnych typów osobowości i zdiagnozuje swój styl.

• Pozna techniki zarządzania emocjami własnymi i innych.

• Pozna metody wpływania na stan emocjonalny innych osób.

• Nauczy się stosowania unikania słów, które sabotują komunikację.

• Będzie budował atmosferę wzajemnego zrozumienia i akceptacji.

• Wzmocni umiejętność bezstresowej komunikacji.

• Wzmocni umiejętność radzenia sobie z krytyką.

• Będzie umiał budować odporność psychiczną.

• Będzie wykorzystywał skuteczne dla niego techniki relaksacyjne.

• Wzmocni swój autorytet.

PROGRAM SZKOLENIA:

Moduł 1. ZRÓŻNICOWANIE W POSTAWACH WOBEC SIEBIE I INNYCH RÓŻNE TYPY POSTAW I ICH WPŁYW NA KOMUNIKACJĘ:

Cel: poznanie postaw nawykowych i wyuczonych, autodiagnoza preferowanej postawy 

• Typy postaw: 

- postawy nawykowe:
- agresywna – JA jestem OK – TY jesteś nie OK.
- pasywna – Ja jestem nie OK – Ty jesteś OK.
- manipulacyjna – JA jestem nie OK – TY jesteś nie OK.
- postawy wyuczone:
- asertywna – Ja jestem OK – TY jesteś OK.

• Korzyści i straty wynikające z postaw nawykowych.

• Korzyści wynikające z bycia asertywnym.

• Mapa asertywności – autodiagnoza.

• Preferowany styl zachowania w różnych obszarach działania.

Moduł 2. ASERTYWNA KOMUNIKACJA - TRENING WYBRANYCH TECHNIK ASERTYWNYCH:

Cel: nauczenie się wybranych technik asertywnych. 

• Trzy wymiary asertywności: 
- Postawa.
- Zachowanie.
- Techniki. 

• Emocje – wróg czy sprzymierzeniec w asertywnej komunikacji.

• Trening świadomości i wyrażania emocji.

• Komunikat blokujący komunikację interpersonalną. 
- Komunikat „TY”.

• Udoskonalenie umiejętności efektywnego komunikowania się - trening technik asertywnych: 
- Asertywny komunikat „JA” – odwoływanie się do opisu rzeczywistości.
- Komunikat UFO – odwoływanie się do faktów.
- Technika FUKOZ – odwoływanie się do zaplecza.
- Technika mówienia „NIE” – asertywna odmowa i wyznaczanie granic.
- Techniki wspomagające:
- „Przykro mi”.
- „Jest mi trudno”.
- Technika zamglenia.
- Technika jujitsu.
- Uprzedzanie krytyki.
- Zdarta płyta.
- Parafraza sytuacyjna.

Moduł 3. FEEDBACK – JAK PRZEKAZYWAĆ BUDUJACE KOMUNIKATY KONSTRUKTYWNA KRYTYKA KLUCZEM DO EFEKTYWNOŚCI: 

Cel: pogłębienie samoświadomości uczestnika dotyczącej konstruktywnej krytyki, trening konstruktywnych komunikatów.

• Jak wykorzystać asertywne komunikaty kiedy:
- Krytyka jest częściowo słuszna, ale zbyt szeroko zakrojona.
- Krytyka ocenia ciebie, a nie działanie.
- Krytyka wyrażona jest w agresywnej formie.
- Krytyka podana jest w formie aluzji.

• Sposoby przekazywania trudnych informacji:
- Konstruktywna krytyka – odwoływanie się do zachowania, nie ocenianie osoby.
- Kanapka informacji zwrotnych - metoda budująca pozytywny stan emocjonalny i skuteczny sposób przekazywania informacji trudnych.

• Kształtowanie aktywnego słuchania opartego na empatii i otwartości.

• Parafraza „Jeśli dobrze rozumiem...” – empatyczne słuchanie.

• Komunikacja motywująca – niezawodny sposób na podniesienie efektywności, zaangażowania i jakości działania.

• Udzielanie pozytywnej informacji zwrotnej jako podstawy budowania relacji Przełożony – Pracownik.

• Przezwyciężanie barier komunikacyjnych (agresja, nietolerancja) z wykorzystaniem komunikatów asertywnych.

• Konstruktywna krytyka – oddziel fakty od emocji. 

Moduł 4. MÓJ POTENCJAŁ - JAK WZMACNIAĆ PEWNOŚĆ SIEBIE, ŻEBY Z ODWAGĄ I SPOKOJEM PRZEJAWIAĆ POSTAWĘ ASERTYWNĄ:

Cel: Uświadomienie uczestnikom ich wewnętrznych zasobów w celu wzmocnienia postawy asertywnej

• Pewność siebie – od czego zależy i jak ją wzmacniać?

• Co wiem o sobie? Jak rozstać się ze schematami, które nas osłabiają i demotywują? 

• Moje mocne i słabe strony (samoocena)

• Moja lista życiowych sukcesów, czyli jak nauczyć się doceniać siebie 

• Mój system wartości – kręgosłup pozwalający wyznaczyć priorytety

• Myśli - afirmacja i jej znaczenie w budowaniu pewności siebie 

• Ograniczające przekonania - jak je zmienić na pozytywne 

• Wdzięczność – metoda czyszczenia mózgu z „chwastów”

 

„EFEKTYWNOŚĆ ZARZĄDZANIA SOBĄ W CZASIE Z ELEMENTAMI MOTYWACJI”

CEL SZKOLENIA: Przekazanie zestawu praktycznych metod zarządzania sobą w czasie z uwzględnieniem presji czasu w celu zwiększenia efektywności . 

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA: 

Co uczestnik będzie wiedział, (czyli czego dowie się w trakcie trwania szkolenia)? 

• Dokona oceny obecnej sytuacji i pozna praktyczne wskazówki do wykorzystania w trakcie pracy.

• Dokona oceny wykorzystywania czasu w swoim aktualnym życiu.

• Dokona analizy wykorzystania czasu w swojej pracy.

• Pozna bariery psychologiczne, które utrudniają zarządzanie sobą w czasie. 

• Pozna narzędzia do zarządzania czasem i nauczy się praktycznie je wykorzystywać w nowej sytuacji.

• Nauczy się, w jaki sposób ustalać priorytety i odróżniać rzeczy ważne od nieważnych.

• Nauczy się, w jaki sposób ustalać priorytety i odróżniać rzeczy ważne od nieważnych.

• Pozna narzędzia do zarządzania czasem.

• Nauczy się wykorzystywać poznane narzędzia do planowania i wykonywania działań.

• Nauczy się tworzyć listy kontekstowe.

• Nauczy się korzystać z Metody Alpen.

• Nauczy się wykorzystywać Metodę Pomodoro.

• Pozna „metodę żaby”, „zasadę jednego”, „zasadę 2 minut”, „regułę 5…4…3…3…2…1.

• Nauczy się planować w nowej rzeczywistości zawodowej, gdzie presja czasu wymaga zmiany podejścia do zadań.

• Zmniejszy odczuwanie stresu.

• Odzyska poczucie kontroli nad swoją pracą.

• Zwiększy zaufanie do podejmowanych decyzji.

• Wzmocni kompetencje elastycznego reagowania w zmiennym środowisku pracy i napływających z zewnątrz zadań.

• Pozna metody i techniki skutecznego osiągania celów i podejmowania decyzji.

• Pozna metody motywowania się.

Co uczestnik będzie umiał, (czyli czego się nauczy i jak będzie potrafił wykorzystać daną wiedzę w praktyce)?

• Nauczy się, w jaki sposób ustalać priorytety i odróżniać rzeczy ważne od nieważnych.

• Będzie potrafił poprawnie formułować cele krótko i długoterminowe.

• Nauczy się planować działania konieczne do osiągania celów.

• Nauczy się wykorzystywać poznane narzędzia do planowania i wykonywania działań.

• Nauczy się tworzyć listy kontekstowe.

• Nauczy się korzystać z Metody Alpen.

• Nauczy się wykorzystywać Kalendarz tygodniowy.

• Nauczy się wykorzystywać Metodę Pomodoro.

• Nauczy się bardziej efektywnie wykorzystywać codzienne narzędzia pracy.

• Pozna metody automotywacji.

• Zdobędzie umiejętność szybkiego „ruszania z miejsca”, realizowania zaległych zadań i projektów.

• Nauczy się zmniejszać ilość „pożarów” i stresu w miejscu pracy.

Jakie kompetencje społeczne ma szansę rozwinąć/nabyć korzystając ze szkolenia?

• Zwiększy kompetencje samoświadomości.

• Będzie umiał się zmotywować.

• Uświadomi sobie przyczyny własnych problemów z zarządzaniem czasem i wypracuje nowe, skuteczniejsze rozwiązania.

• Przejmie kontrolę nad sprawami zawodowymi i osobistymi.

• Zmniejszy odczuwanie stresu.

• Odzyska poczucie kontroli nad swoją praca.

• Zwiększy zaufanie do podejmowanych decyzji.

• Zwiększy kompetencje relacyjne i asertywne.

• Zwiększy samoświadomość dotyczącą roli systemu wartości i priorytetów.

• Wzmocni kompetencje elastycznego reagowania w zmiennym środowisku pracy i napływających z zewnątrz zadań.

• Zmieni nastawienie i styl pracy w kierunku skupiania się na osiąganiu istotnych celów mimo presji czasu.

• Wzrośnie jego efektywność biznesowa poprzez zwiększenie umiejętności zarządzania czasem.

• Będzie mieć lepsze samopoczucie, poprawi skuteczności i efektywności pracy.

PROGRAM SZKOLENIA:

Moduł I. PSYCHOLOGIA ZARZĄDZANIA CZASEM. STRUKTURALIZACJA CZASU - NAJPIERW RZECZY NAJWAŻNIEJSZE, CZYLI JAK USTALAĆ PRIORYTETY:

Cel: Uświadomienie uczestnikom barier utrudniających skuteczne zarządzanie sobą w czasie. Poznanie metod ustalania priorytetów.

• Pozytywne i negatywne nawyki związane z wykorzystaniem czasu

• Obalamy mity – wielozadaniowość i twórczy bałagan

• Codzienna rutyna – ile czasu przecieka nam przez palce?

• Pożeracze czasu – przyczyny i środki zaradcze

• Zasada Pareta – 20/80 – jak ustalić priorytety?

• Metoda ABC – najpierw ważne czy pilne?

• Matryca Eisenhowera – jak ją wykorzystać w nowej rzeczywistości i ustrzec się prokrastynacji?

Moduł II. SZTUKA PLANOWANIA DZIAŁAŃ KRÓTKO I DŁUGOTERMINOWYCH - JAK USTALIĆ SCHEMAT i RYTM DNIA, JAK PLANOWAĆ POD PRSJĄ CZASU?

Cel: Poznanie metod planowania krótko i długoterminowego. Poznanie wskazówek ułatwiających ustalenie schematu dnia i określenie rytmu dnia. 

• Strategia Vonneguta – dlaczego myślenie wizjonerskie ma sens?

• Krzywa wydajności pracy – jak ją określić i wykorzystać w planowaniu zadań?

• Metoda ALPEN - jak wykorzystać do robienia harmonogramu?

• Metoda 5/3 – ile czasu możesz zaplanować, żeby mieć poczucie sprawczości?

• Reguła 60 : 40 – jak planować realistyczne plany

• Kalendarz Covey'a – planowanie tygodniowe

• Hierarchia ważności zadań tygodniowych wg K. Abrahama

• Czyje „małpy” nosisz na swoich plecach – sztuka asertywności

• Jak się pozbyć przyTAKiwnia, która wywołuje prokrastynację?

Moduł III. JAK PRZEZWYCIĘŻYĆ CHĘĆ ODKŁADANIA PRACY NA PÓŹNIEJ: 

Cel: Poznanie metod planowania pracy własnej w celu przezwyciężania chęci odkładania na później

• Hierarchia potrzeb wg A. Maslowa – dlaczego praca czasem nas frustruje?

• Zasady wspomagające motywację i lepsze zarządzanie czasem w pracy w celu podniesienia efektywności pracy:

- ”zasada 1”

- „zasada 2 minut”

- „zjedz tę żabę”

- „Reguła 5…4… 3… 2… 1”

- metoda CUD - u

• Dwa ekspresowe rozwiązania Keith Abrahama

Moduł IV. NAWYKI NIE MUSZĄ BYĆ ZŁE - JAK WYKORZYSTAĆ NAWYKI DO LEPSZEGO ZARZĄDZANIA CZASEM W PRACY? JAK SIĘ MOTYWOWAĆ?

Cel: Opracowanie skutecznych metod działania w pracy w celu zwiększenia efektywności zawodowej i osobistej. Metody motywowania się.

• Motywacja – co zrobić, żeby nam się tak chciało, jak nam się nie chce. 

• „ZEN TO DONE” Leo Babauty – jak nawyki wspierają naszą efektywność - innowacyjne podejście ułatwiające organizację pracy

• Listy kontekstowe – samokontrola i redukcja codziennego stresu 

• Świadome wykorzystanie Prawa PARKINSONA

• Jak maksymalnie wykorzystywać swój umysł – organizacja jednostek pracy umysłowej, krzywa wydajności dobowej, przerwy, relaks i koncentracja, celebrowanie sukcesów.

• Celebracja – dlaczego się wynagradzać i kończyć dzień z pozytywnym myśleniem?

 

„KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA”

CEL SZKOLENIA: Każda organizacja potrzebuje efektywnych systemów komunikowania się pracowników pomiędzy sobą. Okazuje się, że problem ten możemy rozpatrywać na kilku płaszczyznach: organizacji, zespołów i jednostek. Wzmacniając umiejętności interpersonalne swoich pracowników organizacja staje się efektywniejsza, zespoły mogą ze sobą współpracować, a procesy i procedury nie hamują rozwoju i płynności pracy. Problemem może być jednak fakt, że natłok zadań, presja czasu, kondycja psychofizyczna, niska świadomość siebie mogą wywoływać sytuacje stresogenne, a te w konsekwencji prowadzić do konfliktów. 

Celem szkolenia jest poprawa komunikacji i współpracy, dzięki czemu osiąganie celów staje się łatwiejsze i pewniejsze - wypracowanie zasad efektywnej komunikacji i współpracy. Rozwój umiejętności komunikacyjnych i trening komunikatów asertywnych.

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW: 

Co uczestnik będzie wiedział, (czyli czego dowie się w trakcie trwania szkolenia)? 

• Dowie się, jak wygląda proces przekazywania informacji, jaką rolę odgrywa w nim nadawca, odbiorca i komunikat

• Dowie się, jakie bariery utrudniają efektywne porozumiewanie się (różne „osobowości”, brak świadomości celu, niezrozumienie poziomów – zadaniowego i społeczno - emocjonalnego, brak umiejętności komunikacji na poziomie jednostki)

• Pozna zasady skutecznej komunikacji

• Dowie się, dlaczego niektóre informacje są gubione lub ulegają zniekształceniu

• Uświadomi sobie, dlaczego ludzie używają różnych słów do opisu rzeczywistości i jak stres wpływa na zaburzenie procesu komunikacji

• Dowie się jak wykorzystać komunikację niewerbalną do budowania relacji

• Pozna i przećwiczy narzędzia komunikacyjne (Parafrazę, rodzaje pytań i zakres ich stosowania, komunikat „JA”)

• Pozna sposoby przekazywania informacji w sposób asertywny (konstruktywna krytyka, kanapka informacji zwrotnych, komunikat UFO, technika FUKOZ)

• Pozna siłę kotwic emocjonalnych, czyli co zrobić, aby inni ludzie czuli się bardzo dobrze w naszym towarzystwie 

Co uczestnik będzie umiał, (czyli czego się nauczy i jak będzie potrafił wykorzystać daną wiedzę w praktyce)?

• Będzie potrafił obserwować i analizować komunikaty werbalne i pozawerbalne partnera rozmowy

• Będzie potrafił zadawać efektywne pytania: Współpracownikom, Przełożonym, Klientom diagnozując ich potrzeby bez naruszania ich godności i prawa do odmiennego zdania

• Będzie potrafił aktywnie słuchać partnera rozmowy dając mu poczucie ważności pełnego zaangażowania w rozmowie

• Nauczy się używać parafrazę 

• Nauczy się, jak wykorzystać pytania precyzujące wypowiedzi 

• Nauczy się słuchania opartego na empatii i otwartości

• Nauczy się, jak przygotować się do trudnych rozmów przyjmując odpowiednią postawę i technikę rozmowy pomagającą w przekonywaniu innych do swoich racji, produktów, usługi itd.

• Nauczy się, jak udzielić podwładnemu/współpracownikowi/klientowi konstruktywnej informacji zwrotnej 

• Będzie odważniejszy i pewny siebie oraz swoich umiejętności w rozmowach z trudnym partnerem, zdenerwowanym klientem, wymagającym przełożonym itd. 

• Będzie potrafił efektywnie współpracować w zespołach poprzez precyzję komunikatu, umiejętność dzielenia się doświadczeniem (informację zwrotną).

Jakie kompetencje społeczne ma szansę rozwinąć/nabyć korzystając ze szkolenia?

• Pozna asertywne narzędzia komunikacyjne (Parafrazę, rodzaje pytań i zakres ich stosowania, komunikat „JA”) i będzie umiał je zastosować w komunikacji z innymi

• Pozna i nauczy się stosować konstruktywną krytykę, kanapkę informacji zwrotnych, komunikat UFO, technikę FUKOZ

• Nabędzie umiejętność parafrazowania 

• Pogłębi wiedzę na temat sposobu przetwarzania informacji przez umysł człowieka

• Pozna metody wpływania na stan emocjonalny innych osób

• Nauczy się stosować „dopasowania” i „prowadzenia” w czasie komunikacji

• Nauczy się posługiwać językiem perswazji

• Nauczy się unikać słów, które sabotują komunikację

• Wzmocni umiejętność bezstresowej komunikacji

• Wzmocni umiejętność radzenia sobie z krytyką

PROGRAM SZKOLENIA:

MODUŁ 1. WARUNKI EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNEJ: 

Cel: Uświadomienie uczestnikom mechanizmów ułatwiających i blokujących komunikację w zespole. 

• Bariery utrudniające efektywne porozumiewanie się z innymi

• Poziomy konfliktów - rozwiązywanie konfliktów w zespołach 

- poziom informacji

- poziom celów

- poziom geograficzny

- poziom wartości

- poziom relacji

• Bariery utrudniające efektywne porozumiewanie się w zespole (różne „osobowości”, brak świadomości celu, niezrozumienie poziomów – zadaniowego i społeczno-emocjonalnego, brak umiejętności komunikacji na poziomie jednostki)

Moduł 2. KOMUNIKACJA WERBALNA - SZTUKA AKTYWNEGO SŁUCHANIA. JAK POKONAĆ BARIERY UTRUDNIAJĄCE UWAŻNE SŁUCHANIE I JAK SKONCENTROWAĆ SIĘ NA TREŚCI ODBIERANEGO PRZEKAZU W CELU POPRAWIENIA WSPÓŁPRACY:

Cel: uświadomienie barier blokujących komunikację i elementów sprzyjających budowaniu relacji na poziomie werbalnym, poznanie zasad aktywnego słuchanie i trening uważnego koncentrowania na odbiorcy przekazu.

• Nastawienie i stereotypy

• Sztuka aktywnego słuchania. Jak pokonać bariery utrudniające uważne słuchanie i jak skoncentrować się na treści odbieranego przekazu

• Aktywne, bierne, kosmetyczne czy głębokie – jak słuchanie wpływa na nawiązywanie relacji i zarządzanie relacjami z innymi?

• Jak być w pełni aktywnym słuchaczem? Kształtowanie aktywnego słuchania opartego na empatii i otwartości

• Umiejętność parafrazowania - „Jeśli dobrze Panią rozumiem…” dlaczego parafraza jest tak skutecznym narzędziem w budowaniu dobrych relacji

• Siła pytań - jak wykorzystać pytania precyzujące wypowiedzi

• Rodzaje pytań i zakres ich stosowania

• Jak wykorzystać pytania precyzujące wypowiedzi – rodzaje pytań i zakres ich stosowania

• Kształtowanie słuchania opartego na empatii i otwartości.

Moduł 3. MOWA CIAŁA - JAK ODCZYTYWAĆ SYGNAŁY NIEWERBALNE I JAK JE WYKORZYSTYWAĆ WE WŁASNYM PRZEKAZIE:

Cel: poznanie sygnałów niewerbalnych otwierających i blokujących komunikację a tym samym współpracę.

• Mowa ciała – ważny element w komunikacji zespołu.

• „Ze spuszczoną głową, powoli…” postawa ciała - jak wyglądają pozycje „otwarte” i „zamknięte” i jakie niosą komunikaty.

• Sposoby wykorzystywania dłoni w procesie komunikacji.

• Rola gestów w wyrażaniu emocji i wywieraniu wpływu – gesty pożądane i wzbudzające agresję.

• Dopasowanie i prowadzenie podstawą efektywnej komunikacji interpersonalne.

• Gesty ułatwiające i blokujące komunikację w grupie.

• Mimika - jak odczytywać emocje, kiedy oczy kłamią, a kiedy uśmiech jest szczery?

• W jaki sposób tworzone są zależności przestrzenne; nasze strefy osobistego bezpieczeństwa – jak je wykorzystać w komunikacji z innymi.

MODUŁ 4. OD BIERNOŚCI DO AGRESJI - POSTAWY W KOMUNIKACJI – KONSTRUKTYWNE PRZEZWYCIĘŻANIE SYTUACJI TRUDNYCH: 

Cel: Uświadomienie uczestnikom różnych postaw w komunikacji, poznanie postaw nawykowych i wyuczonych, autodiagnoza preferowanej postawy. Trening komunikatów asertywnych, wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia asertywne i perswazyjne.

• Poziomy konfliktów - rozwiązywanie konfliktów. 

• Komunikat „TY”

• Typy postaw: 

• postawy nawykowe (agresywna, pasywna, manipulacyjna). 

• postawy wyuczone (asertywna i odważna).

• Preferowany styl zachowania – autodiagnoza.

• Sposoby kształtowania postawy asertywnej i odważnej.

• Techniki mówienia „NIE”.

• Trening technik asertywnych: 

• Asertywny komunikat „JA”

• Komunikat UFO.

• Technika FUKOZ.

• Konstruktywna krytyka – zasady stosowania konstruktywnej krytyki.

• Kanapka informacji zwrotnych – skuteczna metoda przekazywania informacji trudnych.

• Słowa i wyrażenia perswazyjne – techniki reagowania.

 

„JAK SOBIE RADZIĆ ZE STRESEM?”

CEL SZKOLENIA: Poznanie metod diagnozowania i skutecznego radzenia sobie z obciążeniami oraz obniżania poziomu stresu. Podniesienie świadomości dotyczącej funkcji stresu, przyczyn, objawów oraz obniżania poziomu zbyt dużego stresu. Uczestnicy zostaną wyposażeni w praktyczne techniki podnoszące umiejętność zarządzania stresem i podnoszenia efektywności zawodowej. 

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI: Uczestnicy wzmocnią swoje umiejętności dotyczące radzenia sobie ze stresem w sytuacji zmiany. Wprowadzenie często małych zmian w tak ważnym aspekcie życia zawodowego jakim jest zarządzanie stresem wpływa na podniesienie wydajności pracy na poziomie fizycznym, intelektualnym i emocjonalnym. Zmniejsza absencję spowodowaną chorobami wywołanymi stresem (przeziębienia, chroniczne zmęczenie, nerwice, depresja, zawał serca, udar mózgu, nowotwory itp.), zwiększa dostęp do potencjału i kompetencji pracownika, wzmacnia procesy intelektualne (kreatywność i pamięć) oraz znacząco wpływa na motywację do rozwoju i zaangażowania w rozwój własny oraz instytucji. 

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA SZKOLENIA - Uczestnicy dowiedzą się, jak stres wpływa na reakcje w życiu zawodowym i osobistym. Uświadomią sobie jak styl życia: dieta, sen, odpoczynek i aktywność fizyczna ma wpływ na system nerwowy i reagowanie na sytuacje trudne. Przekonają się, jaki wpływ na sytuacje stresogenne ma sposób myślenia, dowiedzą się dlaczego uruchamiają negatywne emocje w pracy i życiu osobistym oraz jak sobie radzić z tymi zagrożeniami. Uświadomią sobie negatywny wpływ stresu na zdrowie (kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność, zawał serca, udar mózgu, nowotwory, cukrzyca, łuszczyca, alergie, choroby przewodu pokarmowego - wrzody żołądka, nadkwasota, zgaga, wzdęcia) oraz funkcjonowanie intelektualno – emocjonalne (frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, brak kreatywności, spadek motywacji i zaangażowania, krytyczne nastawienie do pracy). Nauczą się kilku technik znacząco poprawiających jakość życia na co dzień. 

PROGRAM SZKOLENIA:

Moduł 1. POJĘCIE „STRESU” - POZYTYWNE I NEGATYWNE NASTĘPSTWA JEGO WYSTĘPOWANIA:

Cel: Uświadomienie uczestnikom wewnętrznych i zewnętrznych czynników stresowych. 

• Uwarunkowanie odczuwania stresu typem osobowości – wewnętrzne czynniki stresowe, osobowość typu A (agresywna) i D (depresyjna)

• Czym jest stres; rodzaje stresu (eustres, dystres)

• Czy każdy stres jest zły? Proporcja poziomu stresu do wykonywanego zadania – Prawo Yarkesa i Dodsona 

• Przyczyny chronicznego stresu 

• Następstwa długotrwałego stresu 

• „Koło życia” wg Aleksandra Lowena – co blokuje dostęp do naszych mocnych stron

Moduł 2. ŹRÓDŁA STRESU: 

Cel: integracja uczestników oraz uruchomienie doświadczeń w zakresie odczuwania stresu i jego wpływu na funkcjonowanie ciała i mózgu. 

• Objawy stresu (objawy dostrzegalne w zachowaniu) 

• Neurofizjologia reakcji stresowej – co się dzieje w moim mózg, kiedy się denerwuję?

• Fizjologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w funkcjonowaniu ciała)

• Psychologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w zachowaniu)

• Fazy stresu – od „uciekać czy bić się” do „udawać martwego”

• Następstwa chronicznego stresu (frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, choroby stresowe, kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność)

Moduł 3. „JAK STRES WPŁYWA NA MNIE?” – OSOBISTA „MAPA SYTUACJI STRESOGENNYCH” (AUTODIAGNOZA):

Cel: pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat własnych sposobów reagowania na stres i radzenia sobie z nim. 

• Jakie sytuacje są dla mnie trudne? – typologia indywidualna 

• Jak reaguję na sytuacje trudne? – schematy, nawyki działania 

• Znaczenie inteligencji emocjonalnej dla skuteczności radzenia sobie ze stresem 

• Test Martinetta – badanie wieku serca

Moduł 4. TRENING KONTROLI EMOCJI W SYTUACJACH TRUDNYCH, TECHNIKI REDUKCJI STRESU:

Cel: wyposażenie uczestnika w praktyczne techniki obniżające poziom stresu, wprowadzenie do budowania „antystresowej osobowości” na co dzień. 

• Ćwiczenia oddechowe

• Świadoma kontrola tętna 

• Rozluźnianie mięśni

• Trening relaksacji neuromięśniowej

• Techniki umysłowe - wizualizacje, afirmacje

• Gimnastyka mózgu - ćwiczenia synchronizujące półkule mózgowe 

• Office aerobik – ćwiczenia fizyczne poprawiające sprawność umysłową 

• Ćwiczenia i zabawy ruchowe - ćwiczenia Dennisona, technika Jacobsona

• Techniki automotywacyjne 

• Jak odzyskać wewnętrzną energię

 

„ZARZĄDZANIE STRESEM I PRZECIWDZIAŁANIE WYPALENIU ZAWODOWEMU”

WAŻNE INFORMACJE:

Podczas proponowanego szkolenia na bazie najnowszej wiedzy medycznej i psychologicznej przeanalizujemy praktyczne techniki podnoszące umiejętność zarządzania stresem i podnoszenia efektywności zawodowej i osobistej. Wskażemy:

• Przyczyny i objawy wypalenia zawodowego. 

• Metody diagnozowania i skutecznego radzenia sobie z wypaleniem zawodowym w sytuacji zmiany. 

• Praktycznych techniki podnoszące umiejętności zarządzania stresem i podnoszenia efektywności zawodowej i osobistej w celu zapobiegania wypaleniu zawodowemu dzięki którym świadomie buduje się odporność psychiczną.

CELE I KORZYŚCI:

• KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI: 

Wprowadzenie często małych zmian w tak ważnym aspekcie życia zawodowego, jakim jest zarządzanie stresem wpływa na podniesienie wydajności pracy na poziomie fizycznym, intelektualnym i emocjonalnym. Zmniejsza absencję spowodowaną chorobami wywołanymi stresem (przeziębienia, chroniczne zmęczenie, nerwice, depresja, zawał serca, udar mózgu, nowotwory itp.), zwiększa dostęp do potencjału i kompetencji pracownika, wzmacnia procesy intelektualne (kreatywność i pamięć) oraz znacząco wpływa na motywację do rozwoju i zaangażowania w rozwój własny oraz firmy/instytucji, w której uczestnik pracuje. 

• KORZYŚCI DLA PRACOWNIKA:

Uczestnicy dowiedzą się, jakie czynniki znacząco wpływają na wypalenie zawodowe, dokonają autoanalizę. Uświadomią sobie, jak reagują na stres z poziomu fizjologicznego i psychologicznego oraz przekonają się, jak sposób myślenia może blokować wpływać na ich stan psychofizyczny. Nauczą się kilku technik, dzięki którym będą mogli lepiej zarządzać swoimi emocjami i kontrolować stres, efektywniej się komunikować z innymi pracownikami, przejawiać postawę asertywną, co stworzy lepszą atmosferę do pracy, zwiększy kreatywność, wydajność i zaoszczędzi czas. Poznają narzędzia pozwalające zapobiegać wypaleniu zawodowemu, co znacząco przyczyni się do lepszej i efektywniejszej pracy.

• KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA SZKOLENIA: 

Uczestnicy uświadomią sobie, jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu i kreować styl życia, który zapobiega temu zjawisku. Przekonają się, jaki wpływ na sytuacje stresogenne ma sposób myślenia, dowiedzą się dlaczego uruchamiają negatywne emocje w pracy i życiu osobistym oraz jak sobie radzić z tymi zagrożeniami. Uświadomią sobie negatywny wpływ wypalenia zawodowego na zdrowie oraz funkcjonowanie intelektualno – emocjonalne (frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, brak kreatywności, spadek motywacji i zaangażowania, krytyczne nastawienie do pracy). Nauczą się kilku technik znacząco poprawiających jakość życia na co dzień.

PROGRAM SZKOLENIA:

Moduł 1. 

SYNDROM WYPALENIA ZAWODOWEGO

Cel: Uświadomienie uczestnikom czym jest wypalenie zawodowe, jakie są jego przyczyny i objawy.

• Syndrom wypalenia zawodowego

• Objawy wypalenia zawodowego - trzy wymiary:

- Uczestnicy w tym module dowiedzą się, jakie są przyczyny oraz objawy wypalenia zawodowego i uświadomią sobie, że na niektóre z nich sami mają wpływ. Ponieważ na syndrom wypalenia zawodowego, oprócz czynników związanych z organizacją w miejscu pracy, wpływają również czynniki indywidualne, osobnicze, kompetencje psychospołeczne (komunikacja, asertywność, poczucie własnej wartości), dowiedzą się, jak wpływać, wzmacniać i rozwijać swoje te obszary. 

Moduł 2. PERMANENTYNY STRES – JEDEN Z CZYNNIKÓW WYPALENIA ZAWODOWEGO:

Cel: Uświadomienie uczestnikom wewnętrznych i zewnętrznych czynników stresowych i ich wpływu na funkcjonowanie ciała i mózgu; pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat własnych sposobów reagowania na sytuacje trudne i radzenia sobie z nim.

• Czym jest stres; rodzaje stresu (eustres, dystres).

• Czy każdy stres jest zły? Proporcja poziomu stresu do wykonywanego zadania – Prawo Yarkesa i Dodsona.

• Przyczyny chronicznego stresu.

• Objawy stresu – objawy dostrzegalne w zachowaniu.

• Neurofizjologia reakcji stresowej – co się dzieje w moim mózg, kiedy się denerwuję?

• Fizjologiczne przejawy reakcji stresowej – objawy dostrzegalne w funkcjonowaniu ciała.

• Psychologiczne przejawy reakcji stresowej – objawy dostrzegalne w zachowaniu.

• Fazy stresu – od „uciekać czy bić się” do „udawać martwego”,

• Następstwa chronicznego stresu – frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, choroby stresowe, kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność.

• Test Martinetta – badanie wieku serca.

• Jakie sytuacje są dla mnie trudne? – typologia indywidualna.

• Jak reaguję na sytuacje trudne? – schematy, nawyki działania.

• Znaczenie inteligencji emocjonalnej dla skuteczności radzenia sobie ze stresem.

• „Koło życia” wg Aleksandra Lowena – co blokuje dostęp do naszych mocnych stron?

- W tym module uczestnicy uświadomią sobie, jak reagują fizycznie, emocjonalnie i mentalnie na sytuacje stresogenne, dowiedzą się, że nie każdy stres jest zły, a nawet odpowiednia dawka pobudzenia pomaga wykonać sprawniej i szybciej zadanie. Równocześnie uświadomią sobie swoje reakcje fizjologiczne na zbyt duży stres i dowiedzą się, jakie skutki negatywne może to mieć na ich zdrowie fizyczne i psychiczne.

- Poznają mechanizmy neurologiczne wpływające na stres, dowiedzą się o neuroprzekaźnikach w mózgu (adrenalina, kortyzol, grelina, leptyna itd.), które wpływają na nasze reakcje stresogenne oraz jak na nie wpływać i je regulować. 

- Dowiedzą się o mentalnej stronie stresu - mechanizmach obronnych i kotwicach emocjonalnych, które warunkują reakcje na sytuacje trudne i blokują dostęp do mocnych stron i potencjału.

Moduł 3. W POSZUKIWANIU RÓWNOWAGI ŻYCIA, TECHNIKI REDUKCJI STRESU, TRENING KONTROLI EMOCJI:

Cel: Pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat stylu życia i jego wpływu na przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu, wyposażenie uczestnika w praktyczne techniki obniżające poziom stresu, wprowadzenie do budowania „antystresowej osobowości” na co dzień. 

• ABC radzenia sobie ze stresem

• Ćwiczenia oddechowe:

• Świadoma kontrola tętna. 

• „Trening MASEK” – warunkowanie obniżonego tętna.

• Rozluźnianie mięśni.

• Trening relaksacji neuromięśniowej.

• Techniki umysłowe - wizualizacje, afirmację.

• Gimnastyka mózgu - ćwiczenia synchronizujące półkule mózgowe.

• Office aerobik – ćwiczenia fizyczne poprawiające sprawność umysłową.

• Ćwiczenia i zabawy ruchowe - ćwiczenia Dennisona, technika Jacobsona.

• Jak odzyskać wewnętrzną energię

• Moja lista życiowych sukcesów, czyli jak nauczyć się doceniać siebie.

• Pewność siebie - jak zasilać swoje korzenie? 

• Myśli - afirmacja i jej znaczenie w budowaniu pewności siebie.

• Wdzięczność – metoda czyszczenia mózgu z „chwastów”.

- Ta część szkolenia skoncentrowana jest na praktyczniej stronie radzenia sobie ze stresem i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu. Uczestnicy nauczą się kilku technik oddychania, które regulują pracę serca, wpływają na rozluźnienie mięśni, pozwalają szybciej zasnąć, uspokoić myśli, zrelaksować się. Zwiększą świadomość swojego ciała, nauczą się rozpoznawać reakcje ciała na stres, rozluźniać mięśnie i świadomie wpływać na reakcje fizjologiczne. 

- Nauczą się kilku ćwiczeń z zakresu office aerobiku, które w zdecydowany sposób wpływają pozytywnie na pracę umysłową, lepsze samopoczucie fizyczne i psychiczne, pracę mózgu (gimnastyka mózgu), a w konsekwencji obniżają zbyt wysoki poziom stresu.

- Nauczą się, jak regularnie pić wodę, racjonalnie się odżywiać, dbać o sen, dzięki czemu przyczynią się do poprawienia funkcji mózgu, a w konsekwencji lepszego radzenia sobie ze stresem.

- Oprócz część dotyczącej neurofizjologicznej strony stresu uczestnicy nauczą się kilku sposobów wpływania na stronę mentalną i emocjonalną związaną ze stresem. Doświadczą, jak myśli wpływają na nasze samopoczucie na poziomie emocjonalnym i fizjologicznym i nauczą się, jak przekierować negatywne myślenie na inne tory. Poznają kilka technik, dzięki którym wypracują nawyki umożliwiające dbanie o swój dobrostan.