Program

  1. Podstawy prawne określające zasady planowania żywienia dzieci z podziałem na rodzaj placówki (żłobek, przedszkole, szkoła) i charakter żywienia (jeden posiłek, kilka posiłków, żywienie całodzienne, żywienie w dniach roboczych, żywienie całotygodniowe).
  2. Zasady przeliczania i wyliczenie średniej ważonej normy na energię z wykorzystaniem aktywnego pliku excel i nowych norm żywienia z 2024 r.
  3. Wyliczenie zapotrzebowania na białko, tłuszcz i węglowodany dla różnych grup wiekowych dzieci na podstawie średniej ważonej normy na energię z wykorzystaniem aktywnego pliku excel i nowych norm żywienia z 2024 r.
  4. Układanie receptur: różnica pomiędzy recepturą żywieniową a technologiczną, zasady układania receptur, ułożenie przykładowych receptur na: napój mleczny, zupę mleczną, zupę, danie mięsne, danie mączne, surówkę, dodatek węglowodanowy do II dnia, kompot.
  5. Przygotowywanie zamówienia na surowce produkcyjne: kiedy stosuje się wartość netto a kiedy wartość brutto dla ilości surowca produkcyjnego, różnica pomiędzy produktem rynkowym a produktem jadalnym.
  6. Propozycje receptur na dania bez użycia półproduktów tj. kisiel, galaretka, budyń, żurek, barszcz czerwony, barszcz biały i wiele innych.
  7. Wzorcowe gramatury dla grup dzieci 1-3 lata, 4-6 lat, 7-15 lat, 16-18 lat odpowiadające normom żywienia z 2024 r.
  8. Układanie jadłospisów zgodnych z wymaganiami prawnymi i normami żywienia ze szczególnym uwzględnieniem:
    • grup produktów, które muszą się znaleźć w każdym posiłku - zasady planowania I śniadania, II śniadania, obiadu, podwieczorku, kolacji,
    • optymalnej liczby dni jadłospisu,
    • zalecanej liczby posiłków w ciągu dnia, podziału energii na posiłki,
    • zachowania równowagi kwasowo-zasadowej,
    • wyboru odpowiednich technik kulinarnych,
    • wyboru odpowiednich tłuszczów do obróbki termicznej, do potraw na zimno i do smarowania pieczywa,
    • przygotowywania zup bez użycia kości i porcji rosołowych,
    • wyboru najlepszego produktu do zabielania zup i sosów,
    • doboru napojów do uzupełniania płynów w diecie z określeniem minimalnych porcji tych napojów,
    • ograniczenia cukru do słodzenia i stosowania jego dozwolonych zamienników,
    • ograniczenia soli do potraw i polecanych mieszanek naturalnych przypraw do rodzaju potrawy,
    • możliwości stosowania półproduktów (typu mrożone pierogi, mrożona włoszczyzna, chłodzone dania garmażeryjne), mrożonek (także przygotowywanych we własnym zakresie), środków spożywczych z puszek, żywności konserwowanej.
  9. Zasady zwiększania wielkości porcji między różnymi wiekowo grupami żywieniowymi – „gotowanie w jednym kotle”.
  10. Sprawdzenie realizacji normy żywienia poprzez wyliczenie wartości odżywczej receptury, posiłku, racji pokarmowej oraz na podstawie rozchodu magazynowego.
  11. Rozpoznawanie składników środków spożywczych niedozwolonych do stosowania w żywieniu zbiorowym dzieci i młodzieży przy wykorzystaniu list składników dozwolonych i niedozwolonych.
     

    Cele szkolenia:

  • Zaznajomienie uczestników z aktualnymi podstawami prawnymi dotyczącymi żywienia dzieci w różnych typach placówek (żłobki, przedszkola, szkoły) oraz różnych systemach żywienia.
  • Nauka praktycznego stosowania norm żywieniowych z 2024/2025 roku, w tym wyliczania średnich ważonych norm energetycznych oraz zapotrzebowania na makroskładniki.
  • Rozwijanie umiejętności planowania jadłospisów zgodnych z aktualnymi normami, z uwzględnieniem zasad zdrowego żywienia, odpowiednich technik kulinarnych i doboru produktów.
  • Zdobycie wiedzy na temat przygotowywania receptur żywieniowych i technologicznych, w tym różnic pomiędzy nimi i sposobów ich opracowywania dla różnych posiłków.
  • Praktyczne opanowanie zasad tworzenia zamówień na surowce produkcyjne, z rozróżnieniem na wartość netto/brutto i produkty rynkowe vs. jadalne.
  • Nauka układania i bilansowania jadłospisów w oparciu o wzorcowe gramatury dla różnych grup wiekowych dzieci.
  • Zwiększenie kompetencji w zakresie kontroli jakości żywienia – poprzez analizę wartości odżywczych, racji pokarmowych i magazynowego rozchodu produktów.
  • Zdobycie wiedzy o składnikach dozwolonych i niedozwolonych w żywieniu dzieci i młodzieży – z praktycznym wykorzystaniem aktualnych list.
     

    Korzyści dla uczestników:

  • Pewność w zakresie zgodności z obowiązującym prawem i normami żywienia, co minimalizuje ryzyko błędów podczas kontroli zewnętrznych (np. sanepid, kuratorium).
  • Praktyczne narzędzia pracy – gotowe pliki Excel, wzory receptur, wzorcowe gramatury i przykładowe jadłospisy, które można od razu wdrożyć w placówce.
  • Umiejętność efektywnego planowania i organizacji żywienia nawet przy różnorodnych potrzebach i ograniczeniach (np. gotowanie dla kilku grup wiekowych jednocześnie).
  • Zwiększenie jakości i atrakcyjności posiłków, co przekłada się na zadowolenie dzieci i ich rodziców.
  • Lepsza kontrola kosztów i logistyki zamówień surowców, dzięki znajomości zasad wyliczeń netto/brutto i różnicy między produktami handlowymi a jadalnymi.
  • Możliwość unowocześnienia i uproszczenia procesów planowania żywienia, bez konieczności korzystania z gotowych półproduktów niskiej jakości.
  • Wzrost kwalifikacji zawodowych oraz realna poprawa standardów żywienia w zarządzanej placówce.