• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Stare przepisy i nowe interpretacje zasad sprzedaży napojów alkoholowych. Konsekwencje upływu terminu opłaty III raty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu dla organu i przedsiębiorcy. Od wydania do cofnięcia zezwolenia - wszystko co musi wiedzieć urzędnik

Miejsce
Wisła
Termin
18-19 września 2025
Czas trwania
11:00 - 13:30
Cena
1119 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena 1119,00 zł netto PLN. Przy zgłoszeniu do 4 września 2025 r. obowiązuje cena: 999,00 PLN netto/os. Wskazane ceny dotyczą zakwaterowania w pokojach dwuosobowych – dopłata do pokoju jednoosobowego wynosi 120 PLN.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia krok po kroku przedstawimy zasady wydawania, wygaszania, cofnięcia, zmian zezwoleń, a także kontroli punktów sprzedaży alkoholu w aspekcie wpływu innych ustaw na funkcjonowanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu, np. trudności w prawidłowym stosowaniu przepisów KPA, ustawy o zarządzie sukcesyjnym, prawa przedsiębiorców i wielu innych w 2025 r. Przekażemy również szczegółowe i wyczerpujące informacje dotyczące wszystkich aspektów procedury i postępowania z przedsiębiorcami, z uwzględnieniem obowiązku wniesienia III raty opłaty do 30 września 2025 r.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznanie, przypomnienie zagadnień dotyczących wydawania, zmiany, wygaszania i cofania zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
  • Zdobycie, uzupełnienie, uporządkowanie wiedzy z zakresu przepisów i ich zastosowania w praktyce.
  • Poznanie aktualnej interpretacji obowiązujących przepisów prawa, mających zastosowanie do zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
  • Ułatwienie pracy bieżącej urzędników w obliczu konieczności stosowania przepisów wielu ustaw obowiązujących w pracy z zezwoleniami na sprzedaż alkoholu, szczególnie od początku 2023 r.
  • Zdobycie, pogłębienie i uporządkowanie wiedzy na temat zasad współpracy urzędnika ze stronami postępowania.
  • Uzyskanie odpowiedzi na nurtujące pytania zawodowe i rozwiązywanie bieżących problemów.
  • Rozwiązywanie bieżących problemów zgłaszanych przez uczestników szkolenia.
  • Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych i dydaktycznych:
    - Opracowane autorsko treści dokumentów oraz wyciągi z obowiązujących przepisów, konieczne w pracy bieżącej urzędnika zajmującego się zezwoleniami na sprzedaż alkoholu.
    - Wzory dokumentów dla członków komisji konieczne przy opiniowaniu lokalizacji punktu sprzedaży.
    - Aktualne wzory decyzji (w tym zezwoleń różnego rodzaju) oraz innych dokumentów stosowanych w postępowaniu administracyjnych w bardzo różnych sytuacjach.
    - Najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych w bieżących sprawach, trudnych sytuacjach prawnych, pomocne do interpretacji przepisów przy wydawaniu opinii i decyzji w sprawach alkoholowych.
zwiń
rozwiń
Program

1. Zasady funkcjonowania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w aktualnym stanie prawnym: Procedura wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w 2025 roku:
• Nowe kody PKD m.in. w kateringu.
• Poprawna treść wniosku, ustalenie daty wszczęcia postępowania.
• Tytuł prawny do lokalu - jakich dokumentów wymagać? 
• Decyzja o zatwierdzeniu zakładu czy zaświadczenie sanepidu?
• Winiarze, pszczelarze, sadownicy- jakie warunki muszą spełniać?
• Zasady poświadczania za zgodność z oryginałem dokumentów (opłata skarbowa?) 
• Kiedy należy zastosować art. 64 KPA, art. 10 i art. 79a KPA.
• Przekazywanie sprawy do organu opiniującego.
• Jak prawidłowo ustalić w decyzji termin ważności zezwolenia.
• Wniesienie opłaty przed wydaniem zezwolenia - aspekty praktyczne i prawne.
• Ponaglenie – obowiązki organu zezwalającego.
• Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i zażalenia.
• Nowe zasady doręczania pism przez organ administracji.  
• Nowa formuła zezwolenia na wyprzedaż – odsprzedaż zapasów alkoholu innym przedsiębiorcom - jak to skutecznie zrealizować?
2. Jak poprawnie stosować zapisy nowej treści art.127 §1a KPA przy wydawaniu i wygaszaniu zezwoleń na sprzedaż alkoholu:
• Jakie pouczenie o środku zaskarżenia zastosować w decyzji: odwołanie do SKO czy skargę do WSA? 
• Różnica między ostatecznością a prawomocnością zezwolenia.
• Kiedy można wprowadzić wydane zezwolenie do CEIDG?
3. Zmiana treści zezwolenia:
• Przekształcenie firm - kiedy i komu można zmienić zezwolenie, a kiedy odmówić zmiany?
• Zmiany zgłaszane przez przedsiębiorców - kiedy powodują konieczność zmiany zezwolenia a kiedy nie (zmiana adresu magazynu dystrybucyjnego, zmiana adresu, nazwiska, nazwy lokalu lub firmy).
• Prawidłowy tryb i forma prawna, pouczenie o trybie zaskarżenia w decyzji.
4. Zmiana przedsiębiorcy sprzedającego alkohol w tym samym lokalu:
• Jak sprawnie przeprowadzić procedurę wygaszenia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcy likwidującemu działalność w punkcie sprzedaży i wydania zezwolenia nowemu przedsiębiorcy w tym samym punkcie.
• Od kiedy nowy przedsiębiorca może uzyskać zezwolenie po wygaszeniu zezwolenia poprzedniemu przedsiębiorcy?
• Problem rotacji przedsiębiorców posiadających zezwolenia w „Żabkach”.
• Nowa formuła zezwolenia na wyprzedaż - kto i komu może sprzedać zapasy alkoholu? 
5. Zasady zwrotu niewykorzystanej opłaty za zezwolenia - prawo i praktyka:
• Zwrot na wniosek czy z urzędu- najnowsze orzecznictwo NSA i WSA oraz zalecenia RIO.
• Prawidłowa procedura zwrotu albo odmowy zwrotu opłaty nienależnie wniesionej.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie jest skierowane do osób zajmujących się zezwoleniami na sprzedaż alkoholu w urzędach miast i gmin, początkujących jak i doświadczonych urzędników, członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, pełnomocników ds. profilaktyki, radnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (Filia w Białymstoku), prawnik, wieloletni pracownik Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, a od ponad 34 lat, etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, przewodnicząca składów orzekających organu II instancji, bardzo doświadczony praktyk i wykładowca, stały współpracownik w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz wielu innych firm szkoleniowych. W latach 2014-2015 trener w ogólnopolskim projekcie szkoleniowym dla samorządów z funduszy europejskich, dotyczącym zapobiegania narkomanii. Od 1998r. prowadzi szkolenia w zakresie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dla urzędników, członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz radnych. Na zlecenie samorządów lub firm szkoleniowych przeprowadziła bardzo wiele szkoleń dla przedsiębiorców i sprzedawców napojów alkoholowych w zakresie ich praw i obowiązków, odpowiedzialności za naruszenia przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości (szkolenia zamknięte),ale też dla członków gminnych komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, strażników miejskich, policji oraz radnych. W poprzednich latach prowadziła zajęcia na studiach podyplomowych w jednej z wyższych uczelni.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Hotel Vestina

Malinka 35,

43-460 Wisła

Koordynatorzy
Maja Pawlak
Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 162 759
m.pawlak@frdl-lodz.pl
Katarzyna Nowak
Kierownik działu sprzedaży
tel. 32 253 63 77
katarzyna.nowak@okst.pl
Informacje dodatkowe

Szkolenie w godzinach: I dzień 11:00 – 17:00, II dzień 09:00 – 13:30
Cena 1119,00 zł netto PLN. Przy zgłoszeniu do 4 września 2025 r. obowiązuje cena: 999,00 PLN netto/os. Wskazane ceny dotyczą zakwaterowania w pokojach dwuosobowych – dopłata do pokoju jednoosobowego wynosi 120 PLN.
 

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 29 sierpnia 2025 r.

UWAGA Liczba miejsc ograniczona. O udziale w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń.