• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Stare przepisy i nowe interpretacje zasad sprzedaży napojów alkoholowych. Konsekwencje upływu terminu opłaty III raty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu dla organu i przedsiębiorcy. Od wydania do cofnięcia zezwolenia - wszystko co musi wiedzieć urzędnik

Miejsce
Wisła
Termin
18-19 września 2025
Czas trwania
11:00 - 13:30
Cena
1119 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena 1119,00 zł netto PLN. Przy zgłoszeniu do 4 września 2025 r. obowiązuje cena: 999,00 PLN netto/os. Wskazane ceny dotyczą zakwaterowania w pokojach dwuosobowych – dopłata do pokoju jednoosobowego wynosi 120 PLN.

Proponujemy Państwu szkolenie dotyczące wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Zapraszamy na nie przede wszystkim pracowników wydziałów działalności gospodarczej, członków GKRPA, czy pełnomocników ds. profilaktyki.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia krok po kroku przedstawimy zasady wydawania, wygaszania, cofnięcia, zmian zezwoleń, a także kontroli punktów sprzedaży alkoholu w aspekcie wpływu innych ustaw na funkcjonowanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu, np. trudności w prawidłowym stosowaniu przepisów KPA, ustawy o zarządzie sukcesyjnym, prawa przedsiębiorców i wielu innych w 2025 r. Przekażemy również szczegółowe i wyczerpujące informacje dotyczące wszystkich aspektów procedury i postępowania z przedsiębiorcami, z uwzględnieniem obowiązku wniesienia III raty opłaty do 30 września 2025 r.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznanie, przypomnienie zagadnień dotyczących wydawania, zmiany, wygaszania i cofania zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
  • Zdobycie, uzupełnienie, uporządkowanie wiedzy z zakresu przepisów i ich zastosowania w praktyce.
  • Poznanie aktualnej interpretacji obowiązujących przepisów prawa, mających zastosowanie do zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
  • Ułatwienie pracy bieżącej urzędników w obliczu konieczności stosowania przepisów wielu ustaw obowiązujących w pracy z zezwoleniami na sprzedaż alkoholu, szczególnie od początku 2023 r.
  • Zdobycie, pogłębienie i uporządkowanie wiedzy na temat zasad współpracy urzędnika ze stronami postępowania.
  • Uzyskanie odpowiedzi na nurtujące pytania zawodowe i rozwiązywanie bieżących problemów.
  • Rozwiązywanie bieżących problemów zgłaszanych przez uczestników szkolenia.
  • Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych i dydaktycznych:
    - Opracowane autorsko treści dokumentów oraz wyciągi z obowiązujących przepisów, konieczne w pracy bieżącej urzędnika zajmującego się zezwoleniami na sprzedaż alkoholu.
    - Wzory dokumentów dla członków komisji konieczne przy opiniowaniu lokalizacji punktu sprzedaży.
    - Aktualne wzory decyzji (w tym zezwoleń różnego rodzaju) oraz innych dokumentów stosowanych w postępowaniu administracyjnych w bardzo różnych sytuacjach.
    - Najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych w bieżących sprawach, trudnych sytuacjach prawnych, pomocne do interpretacji przepisów przy wydawaniu opinii i decyzji w sprawach alkoholowych.
zwiń
rozwiń
Program

1. Zasady funkcjonowania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w aktualnym stanie prawnym: Procedura wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w 2025 roku:
• Nowe kody PKD m.in. w kateringu.
• Poprawna treść wniosku, ustalenie daty wszczęcia postępowania.
• Tytuł prawny do lokalu - jakich dokumentów wymagać? 
• Decyzja o zatwierdzeniu zakładu czy zaświadczenie sanepidu?
• Winiarze, pszczelarze, sadownicy- jakie warunki muszą spełniać?
• Zasady poświadczania za zgodność z oryginałem dokumentów (opłata skarbowa?) 
• Kiedy należy zastosować art. 64 KPA, art. 10 i art. 79a KPA.
• Przekazywanie sprawy do organu opiniującego.
• Jak prawidłowo ustalić w decyzji termin ważności zezwolenia.
• Wniesienie opłaty przed wydaniem zezwolenia - aspekty praktyczne i prawne.
• Ponaglenie – obowiązki organu zezwalającego.
• Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i zażalenia.
• Nowe zasady doręczania pism przez organ administracji.  
• Nowa formuła zezwolenia na wyprzedaż – odsprzedaż zapasów alkoholu innym przedsiębiorcom - jak to skutecznie zrealizować?
2. Jak poprawnie stosować zapisy nowej treści art.127 §1a KPA przy wydawaniu i wygaszaniu zezwoleń na sprzedaż alkoholu:
• Jakie pouczenie o środku zaskarżenia zastosować w decyzji: odwołanie do SKO czy skargę do WSA? 
• Różnica między ostatecznością a prawomocnością zezwolenia.
• Kiedy można wprowadzić wydane zezwolenie do CEIDG?
3. Zmiana treści zezwolenia:
• Przekształcenie firm - kiedy i komu można zmienić zezwolenie, a kiedy odmówić zmiany?
• Zmiany zgłaszane przez przedsiębiorców - kiedy powodują konieczność zmiany zezwolenia a kiedy nie (zmiana adresu magazynu dystrybucyjnego, zmiana adresu, nazwiska, nazwy lokalu lub firmy).
• Prawidłowy tryb i forma prawna, pouczenie o trybie zaskarżenia w decyzji.
4. Zmiana przedsiębiorcy sprzedającego alkohol w tym samym lokalu:
• Jak sprawnie przeprowadzić procedurę wygaszenia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcy likwidującemu działalność w punkcie sprzedaży i wydania zezwolenia nowemu przedsiębiorcy w tym samym punkcie.
• Od kiedy nowy przedsiębiorca może uzyskać zezwolenie po wygaszeniu zezwolenia poprzedniemu przedsiębiorcy?
• Problem rotacji przedsiębiorców posiadających zezwolenia w „Żabkach”.
• Nowa formuła zezwolenia na wyprzedaż - kto i komu może sprzedać zapasy alkoholu? 
5. Zasady zwrotu niewykorzystanej opłaty za zezwolenia - prawo i praktyka:
• Zwrot na wniosek czy z urzędu- najnowsze orzecznictwo NSA i WSA oraz zalecenia RIO.
• Prawidłowa procedura zwrotu albo odmowy zwrotu opłaty nienależnie wniesionej.

zwiń
rozwiń
Specjalna propozycja dla członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych

- Uzyskają wyczerpujące i konkretne informacje na temat procesu opiniowania lokalizacji punktu sprzedaży alkoholu, prawidłowego wydania, podpisania i doręczenia postanowienia, zasad przeprowadzania oględzin, obowiązkowej kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych ze szczególnym uwzględnieniem kontroli wiarygodności oświadczeń o wartości sprzedaży alkoholu składanych przez przedsiębiorców, skarg mieszkańców na działalność punktów sprzedaży alkoholu i wielu innych zagadnień budzących wątpliwości prawne.

• Zakres zagadnień:
1. Proces opiniowania lokalizacji punktu sprzedaży alkoholu w myśl obowiązujących aktualnie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i kpa:
• Forma przekazania dokumentów komisji przez organ zezwalający i ich treść.
• Termin wydawania opinii, jej składniki i forma – prawidłowe wydanie. podpisanie i doręczenie postanowienia.
• Prawidłowe przeprowadzanie oględzin. zasady i sposób oceny lub mierzenia odległości punktów sprzedaży od obiektów chronionych.
• Kwalifikacja obiektów kultu religijnego i innych obiektów chronionych .
• Zasady i możliwość tworzenia podkomisji (podzespołów) przedmiotowych w komisji.
2. Zrzeczenie się przez przedsiębiorcę prawa do wniesienia środka zaskarżenia:
• Stosowanie instytucji „zrzeczenia się” do postanowień.
3. Procedura obowiązkowej kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych zgodnie z nowymi przepisami ustawy Prawo przedsiębiorców ze szczególnym uwzględnieniem kontroli wiarygodności oświadczeń o wartości sprzedaży alkoholu składanych przez przedsiębiorców.
4. Obowiązki członków komisji - jako organu kontrolnego - dotyczące zasad kontroli działalności przedsiębiorców:

• Analiza prawdopodobieństwa naruszenia prawa.
• Nowe obowiązki organu kontrolnego w BIP-ie.
• Ustalenie składu zespołu kontrolnego i jego uprawnienia.
• Tryb zawiadomienia  o terminie kontroli i sposób jej prawidłowego przeprowadzenia.
• Dokumenty  zespołu kontrolnego upoważniające do przeprowadzenia kontroli – legitymacja służbowa czy upoważnienie.
• Miejsce kontroli – urząd czy siedziba przedsiębiorcy ?
• Okazanie książki kontroli.
• Zakaz ponownej kontroli.
• Skarga na przewlekłość postępowania kontrolnego.
• Metody i zakres badania dokumentów finansowych- rodzaje żądanych dokumentów. forma ich przekazywania zespołowi kontrolnemu.
5. Zakres kontroli oraz uprawnienia gminnych komisji do kontrolowania warunków sprzedaży napojów alkoholowych w terenie:
• Kontrola przestrzegania ustawowych zasad reklamy alkoholu.
• Sprzedaż alkoholu nieletnim .nietrzeźwym – ocena stanu nietrzeźwości, sprzedaż na kredyt i pod zastaw.
• Badanie tytułów prawnych do korzystania z lokali. stanowiących punkty sprzedaży.
• Sprawdzanie prawidłowości zaopatrywania się przez przedsiębiorców w napoje alkoholowe u przedsiębiorców posiadających zezwolenia hurtowe.
• Kontrola przestrzegania obowiązku wykonywania działalności przez przedsiębiorcę oznaczonego w zezwoleniu.
• Badanie zasadności funkcjonowania zezwolenia w aspekcie spełnienia zasad usytuowania w trakcie trwania zezwolenia.
• Kontrola sposobu wydzielenia stoisk z alkoholem w sklepach.
6. Problem skarg mieszkańców na działalność punktów sprzedaży alkoholu – prawidłowe formy reakcji komisji i radnych:
• „Monitoring sąsiedzki” jako dowód w postępowaniu o cofnięcie zezwolenia.
• Zasady usytuowania punków sprzedaży- prawidłowa treść uchwał.
• Bezwzględne i czasowe zakazy sprzedaży alkoholu jako lokalne strategie ograniczania dostępności alkoholu – możliwości prawne i ustalanie obszarów chronionych.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie jest skierowane do osób zajmujących się zezwoleniami na sprzedaż alkoholu w urzędach miast i gmin, początkujących jak i doświadczonych urzędników, członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, pełnomocników ds. profilaktyki, radnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (Filia w Białymstoku), prawnik, wieloletni pracownik Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, a od ponad 34 lat, etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, przewodnicząca składów orzekających organu II instancji, bardzo doświadczony praktyk i wykładowca, stały współpracownik w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz wielu innych firm szkoleniowych. W latach 2014-2015 trener w ogólnopolskim projekcie szkoleniowym dla samorządów z funduszy europejskich, dotyczącym zapobiegania narkomanii. Od 1998r. prowadzi szkolenia w zakresie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dla urzędników, członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz radnych. Na zlecenie samorządów lub firm szkoleniowych przeprowadziła bardzo wiele szkoleń dla przedsiębiorców i sprzedawców napojów alkoholowych w zakresie ich praw i obowiązków, odpowiedzialności za naruszenia przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości (szkolenia zamknięte),ale też dla członków gminnych komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, strażników miejskich, policji oraz radnych. W poprzednich latach prowadziła zajęcia na studiach podyplomowych w jednej z wyższych uczelni.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Hotel Vestina

Malinka 35,

43-460 Wisła

Koordynatorzy
Maja Pawlak
Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 162 759
m.pawlak@frdl-lodz.pl
Katarzyna Nowak
Kierownik działu sprzedaży
tel. 32 253 63 77
katarzyna.nowak@okst.pl
Informacje dodatkowe

Szkolenie w godzinach: I dzień 11:00 – 17:00, II dzień 09:00 – 13:30
Cena 1119,00 zł netto PLN. Przy zgłoszeniu do 4 września 2025 r. obowiązuje cena: 999,00 PLN netto/os. Wskazane ceny dotyczą zakwaterowania w pokojach dwuosobowych – dopłata do pokoju jednoosobowego wynosi 120 PLN.
 

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 29 sierpnia 2025 r.

UWAGA Liczba miejsc ograniczona. O udziale w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń.