1. Czym jest public relations?
• Definicja i istota public relations. Jak odróżnić PR od marketingu i propagandy w praktyce samorządowej lub organizacyjnej?
• Cele i zadania public relations - w jaki sposób PR może wpływać na procesy decyzyjne w organizacji?
• Główne działania i obszary public relations.
• Promocja, wizerunek, marka osobista, marka organizacji – jak się pozytywnie wyróżnić?
• Różnica między PR-owcem a rzecznikiem prasowym. Etyka w samorządzie.
2. Rzecznik prasowy w strukturze organizacji.
• Biuro prasowe/wydział prasowy/wydział komunikacji, promocji.
• Wybrane elementy prawa prasowego. Poznaj swoje prawa w relacjach z mediami.
• Prawo obywateli do informacji publicznej.
• Kompetencje i odpowiedzialność rzecznika prasowego.
• Public affairs. Jak budować dobre relacje z otoczeniem?
3. Komunikacja pracuje dla tych, którzy nad nią pracują.
• Istota komunikacji: nadawca, odbiorca, przekaz, kanał komunikacji.
• Jak mówić do ludzi, by nas słuchali i rozumieli?
• Kiedy komunikacja jest skuteczna? Jak rozpoznać, że komunikacja przestała działać?
• Najczęstsze błędy - czego wymaga dobra komunikacja?
• Komunikacja w kryzysie. Jak nie gasić pożaru benzyną?
4. Budowanie relacji – jak budować sojusze i unikać konfliktów?
• Reguły wpływu społecznego R. Cialdiniego.
• Jak zrobić pierwsze dobre wrażenie?
• Komunikacja werbalna i niewerbalna. Pomiędzy słowami a mową ciała. Jak panować nad mową ciała?
• Jak stawiać granice w relacjach zewnętrznych?
• Autorytet, reputacja, wiarygodność.
5. Media relations.
• Media relations czyli czego chce dziennikarz?
• Najważniejsze środki masowego przekazu. Jak radzić sobie z dziennikarzem, który nastawiony jest na konflikt lub szukanie sensacji?
• Najczęściej popełnione błędy w relacjach z dziennikarzami, czyli jak nie zrazić do siebie dziennikarza.
• Czego oczekuje od rzecznika dziennikarz? Praktyka pracy dziennikarskiej. Media „od kuchni”.
• Formy pracy dziennikarskiej: wywiad, informacja prasowa, relacja (prasowa, telewizyjna, radiowa), reportaż, artykuł sponsorowany itp.)
6. Planowanie i przygotowanie tekstów informacyjnych i promocyjnych.
• Jak właściwie napisać komunikat prasowy?
• Sprostowanie Co zrobić, gdy komunikat prasowy zostanie zmanipulowany przez media?
• Oświadczenie
• Stanowisko
• Pakiet prasowy
• Jak tworzyć teksty do mediów społecznościowych?
7. Sposoby przekazywania informacji, opinii, zachowanie przed kamerą i mikrofonem.
• Opanowanie stresu i tremy.
• Poprawność językowa. Najczęściej popełniane błędy językowe.
• Konstruowanie i strategia wypowiedzi. Jak zachować równowagę między prostotą przekazu a pełnym przedstawieniem faktów?
• Zachowanie przed kamerą i mikrofonem. Kto ma mikrofon, ten ma władzę.
• Jak odpowiadać na trudne pytania? Jak uniknąć sytuacji, w której konferencja staje się areną ataku na organizację?
8. Organizacja konferencji prasowej, briefingu prasowego, spotkania informacyjnego.
Kultura, sport, NGO, promocja