Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmieniła zasady ustalania wielkości środków na realizację zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego. W miejsce części oświatowej subwencji ogólnej wprowadzono pojęcie potrzeb oświatowych. Pozostałe zmiany dotyczą:
- rezygnacji z dotacji na wychowanie przedszkolne i włączenie dzieci 5 letnich i młodszych do określanych dla jednostek samorządu terytorialnego potrzeb edukacyjnych,
- korygowania nieprawidłowo ustalonych potrzeb oświatowych,
- uzależnienia wielkości wag na uczniów z niektórymi niepełnosprawnościami od liczby godzin pomocy uruchomionych i wprowadzonych do SIO,
- określenie nowego terminu pozyskiwania danych z SIO do celów ustalenia łącznej wielkości potrzeb oświatowych przypadający na 15 czerwca.
Powyższe zmiany pociągają za sobą konieczność jeszcze większego zaangażowania szkół, przedszkoli, placówek oświatowych w terminowe i prawidłowe wprowadzanie danych do Systemu Informacji Oświatowej, a pracowników jednostek samorządu terytorialnego do bieżącego monitorowania poprawności wprowadzanych danych.
Podział potrzeb oświatowych następuje, analogicznie do poprzednich regulacji, na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych pomiędzy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego. Rozporządzenie, tak jak dotychczas w przypadku części oświatowej subwencji ogólnej, uzależnia wysokość kwoty potrzeb oświatowych od liczby uczniów przeliczeniowych otrzymanej przez zastosowanie zróżnicowanych wag i wskaźników dla wybranych kategorii uczniów, słuchaczy, wychowanków i dzieci, określonych typów szkół i rodzajów placówek oraz wskaźnika korygującego, uwzględniającego etapy rozwoju zawodowego nauczycieli. Wprowadzone zostały natomiast nowe wagi oraz zróżnicowanie wielkości niektórych z nich w konkretnie zdefiniowanych przypadkach.
konkretnie zdefiniowanych przypadkach.
Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wskazuje SIO jako źródło danych do ustalenia kwoty potrzeb oświatowych.
Praca z Systemem Informacji Oświatowej wymaga posiadania wiedzy o działaniu systemu, ale przede wszystkim posiadania wiedzy merytorycznej z zakresu szeroko pojętego prawa oświatowego. Dane wprowadzane są do aplikacji na bieżąco i służą między innymi do naliczenia potrzeb oświatowych dla jednostki samorządu terytorialnego, są również źródłem informacji dla instytucji upoważnionych do pozyskiwania danych (między innymi: sądu, policji, prokuratora, komornika, instytucji pomocy społecznej), służą także jako źródło danych statystycznych, a ponadto stanowią podstawę realizacji programów rządowych.
Tak szerokie wykorzystywanie danych gromadzonych w SIO nakłada na jednostki oświatowe ogromną odpowiedzialność za ich prawidłowe wprowadzenie oraz za zgodność ze stanem faktycznym. Wiedza zdobyta podczas proponowanego szkolenia pomoże Państwu w prawidłowym wywiązaniu się z tego złożonego zadania.