1. Nowe realia komunikacji publicznej:
• Przemiany w sposobach przekazywania informacji i wrażliwości społecznej.
• Media społecznościowe jako przestrzeń eskalacji i paniki.
• Szybkość obiegu treści a prawda i fakt. Współczesne definicje i przykłady kryzysów wizerunkowych.
2. Hejt – mechanizmy i reakcje:
• Czym różni się hejt od krytyki?
• Psychologiczne i społeczne źródła hejtu.
• Formy agresji słownej, język nienawiści i jego konsekwencje.
• Przykłady hejtu wymierzonego w instytucje i osoby publiczne.
• Kiedy warto reagować?
• Jakie są skuteczne i nieskuteczne strategie obrony?
3. Fake newsy i dezinformacja – jak działać w realiach informacyjnego chaosu?
• Definicje, mechanizmy i przykłady manipulacji medialnej.
• Jak powstają fake newsy i kto z nich korzysta?
• Dezinformacja jako narzędzie nacisku i destabilizacji.
• Strategie weryfikacji treści, reagowania na fałszywe informacje i ograniczania ich wpływu na wizerunek instytucji.
4. Zarządzanie kryzysem wizerunkowym:
• Jak rozpoznać kryzys, zanim wybuchnie? Etapy rozwoju sytuacji kryzysowej. Wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny – błędy w działaniach, błędna komunikacja, brak reakcji, nieautoryzowane wypowiedzi. Przykłady realnych kryzysów instytucjonalnych i analiza ich przebiegu.
5. Komunikacja kryzysowa – zasady, błędy, dobre praktyki:
• Kto, co, kiedy i jak powinien powiedzieć?
• Znaczenie tonu, spójności i konsekwencji w komunikacji kryzysowej.
• Rola rzecznika, kierownictwa i zespołu komunikacyjnego.
• Jak tworzyć komunikaty na trudne sytuacje – przegląd technik i przykładów.
6. Budowanie odporności komunikacyjnej w instytucji:
• Jak przygotować się na przyszłe kryzysy?
• Monitoring, analiza ryzyk, procedury reakcji.
• Wzmacnianie wiarygodności i zaufania społecznego na co dzień.
• Zasady transparentności i proaktywności informacyjnej.
7. Podsumowanie i praktyczne rekomendacje:
• Wnioski końcowe.
• Przegląd narzędzi, dokumentów i szablonów przydatnych w codziennej pracy.
• Najczęstsze błędy do unikania.
• Rekomendacje dla instytucji publicznych i organizacji społecznych.